۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین صداقت کار خبرنگاری را برجسته کنیم/ وابستگی به احزاب سیاسی باعث بیماری جامعه رسانه‌ای می‌شود
کد خبر: ۴۵۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

صداقت کار خبرنگاری را برجسته کنیم/ وابستگی به احزاب سیاسی باعث بیماری جامعه رسانه‌ای می‌شود

امام جمعه قزوین با اشاره به اهمیت رعایت صداقت و حریت در حرفه خبرنگاری گفت: داشتن صداقت در حرفه خبرنگاری امری مهم است اما باید توجه داشت که صداقت به معنای بیان همه وقایع نیست و باید با درایت و تدبیر رفتار کرد.

 صداقت کار خبرنگاری را برجسته کنیم/ وابستگی به احزاب سیاسی باعث بیماری جامعه رسانه‌ای می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین ظهرامروز(چهارشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار در دفتر امام جمعه قزوین اظهار کرد: خبرنگاری یک مجموعه فرهنگی و دینی است که اگر انگیزه‌ها و سازوکارها براساس تقوا باشد خداوند متعال درهای رحمت و برکاتش را از آسمان و زمین برای شما می‌گشاید.
وی در ادامه افزود: اگر چه مشکلات و موانع بسیاری در مسیر زندگی افراد وجود دارد اما براساس آیات الهی در صورت توکل به خدا و رعایت تقوای الهی کارها آسان و مشکلات رفع می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: حضرت موسی(ع) که رسالت خبرنگاری و مبارزه با فرعون را بر عهده داشت از خدا سعه صدر و ظرفیت روحی طلب کرد تا به دور از فضای طمع و تنگ نظری و منافع حزبی و جناحی در راستای اهداف حرکت کند و به معنای واقعی آزاده باشد.
این مسئول خاطر نشان کرد: در برخی مواقع کارها آسان و در برخی مواقع کارها به دشواری انجام می‌شود برای سهولت و گشادگی در امور باید باتقوا بود چراکه کسانی که تقوای الهی را پیشه کنند همه درهای بسته به روی آنها باز می‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر مجموعه‌های روزنامه، هفته نامه و پایگاه‌های خبری خالی از تقوا باشند جامعه به بلوغ کامل و بصیرت نمی‌رسد چراکه بصیرت و بلوغ فکری موجود در جامعه حاصل تلاش و همت این مجموعه هاست که با صداقت فعالیت می‌کنند.
امام جمعه قزوین در ادامه تصریح کرد: در قرآن از دو طیف متفاوت و متناقض یعنی مومنین و طاغوت یاد شده که در جاهای مختلف و با بیانی متفاوت از آنها یاد شده است.
عابدینی با اشاره به ویژگی خبرنگار شایسته تصریح کرد: کسانی که همه تلاش و همتشان تعظیم شعائر الهی است و در تولید مطالب به دنبال تحقق خواسته‌های خداوند متعال، برجسته کردن مطالبات مردم و افزایش قدرت و عزت اسلام هستند تا احساسات مردم با اسلام گره بخورد؛ خبرنگاران صادق و درستکاری هستند.
وی در ادامه افزود: اشاعه منکرات و بدی‌ها در همه حوزه‌ها همچنین نشان دادن نقاط ضعف نظام و در نظر نگرفتن تعظیم شعائر الهی نشانه کذب و نفاق و بیماری دل خبرنگار است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت حریت و آزادگی گفت: هر یک از افراد با توجه به میزان فهم درست، بینایی، بصیرت و آگاهی در کنار آزادگی می‌تواند فعالیت کنند چراکه حریت، زبان و قلم افراد را روان می‌سازد و در صورتی که قلم، انسان و کاغذ در کنار هم قرار گیرند و با اخلاص عمل شود؛ ذهن فعال شده و قلم اسان و روان می نویسد.
امام جمعه قزوین در ادامه بیان کرد: جامعه خبری، وعاظ و اندیشمندان از آفت فقدان حریت و آزادگی آسیب دیده آن را به جامعه منتقل می‌کنند و آزادگی به معنای فعالیت کردن به دور از ترس و واهمه و طمع است.
این مسئول اضافه کرد: درک اهمیت و اولویت خبرها یکی از جاهایی است که خبرنگاران میزان بصیرت، فهم و بزرگی خود را نشان می‌دهند این درحالی است که برخی اخبار درج شده در رسانه‌ها، فاقد تاثیرگذاری سازنده و مثبت در جامعه بوده و لغو و بیهوده است.
وی عنوان کرد: خبرگزاری ‌ها باید در زمینه بستر سازی و دعوت عموم به عمل کردن در راستای اهداف اسلام فعالیت کنند که در غیر این صورت خسرالدنیا و آخرت می‌شوند همچنین در صورتی‌که فردی همه اندیشه خود را محدود به مسائل دنیوی کند بر اساس آیات الهی همه شخصیت وی گم شده است.
امام جمعه قزوین افزود: خبرنگاران صادق و درستکار همواره به نفع جامعه دینی فعالیت می‌کنند از سویی دیگر ممکن است که ما خبرنگار هوای نفس، استکبار، حزب، مال دنیا و قدرت‌های حاکم باشیم و یا اینکه خبرنگار قرآن، معارف دینی و حقایق و مردم و مظلومین باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اهمیت رعایت صداقت و حریت در خبرنگاری خاطرنشان کرد: داشتن صداقت در حرفه خبرنگاری امری مهم است اما باید توجه داشت که صداقت به معنای بیان همه وقایع نیست و باید با درایت و تدبیر رفتار کرد.
این مسئول در پایان با تاکید برجسته کردن صداقت در کار خبرنگاری تصریح کرد: وابستگی به جناح ها و احزاب سیاسی عامل بیماری جامعه رسانه ای است که باید از آن حذر کرد.
پیگیری دغدغه‌های فرهنگی رهبری از رسالت‌های مهم رسانه‌هاست
سرباز، مسئول بسیج رسانه در این نشست اظهار کرد: بر اساس قانون مطبوعات، روشن ساختن افکار عمومی، پیشبرد اهداف قانون اساسی، مبارزه با نظام فرهنگ استکباری و حفظ سیاست نه شرقی و نه غربی از وظایف رسانه‌ها است.
وی در ادامه بیان کرد: بحث روشن ساختن افکار عمومی که رهبری از آن به عنوان بصیرت افزایی نام می‌برند، بزرگترین وظیفه رسانه و خبرنگاران است.
سرباز با بیان اینکه رسانه‌ها پیامبران عصر حاضرند تا حلقه واسطی بین مردم و ولایت باشند، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی رسانه‌ها ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است چرا که دشمن از طریق جنگ نرم به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
این مسئول در ادامه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر به آن دامن زده می‌شود دوستی با دشمنان فسم خورده انقلاب است و بسیاری از رسانه‌‎های خارجی و برخی رسانه های داخلی در حال کمرنگ کردن بحث استکبار ستیزی هستند و رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان تاکید کردندکه خودتان را برای مبارزه با استکبار آماده کنید.
مدیران با نگاه سیاسی و جناحی با خبرنگاران برخورد می‌کنند
مسئول بسج رسانه بیان کرد: متاسفانه رسانه‌های استانی مورد حمایت لازم نیستند که باید اقداماتی در راستای رفع مشکل خبرنگاران انجام شود.
وی در ادامه گفت: مقابله با جنگ نرم، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، نقد و تبادل آرا، بصیرت افزایی و پیگیری دغدغه‌های فرهنگی رهبری از موضوعات مهمی است که رسانه2ها باید به آن بپردازند.
غیاثوند خبرنگار همشهری یکی دیگراز حاضران بود که در ادامه به بیان نظرات خود پرداخت. وی خاطر نشان کرد: نگاه تحقیرآمیز مدیران به قشر رسانه، بحث مهمی است که باید فکری برای آن اندیشید.
غیاثوند ادامه داد: مدیران با نگاه سیاسی و جناحی با خبرنگاران برخورد می‌کنند به طوری‌که ازهمه رسانه‌ها برای حضور در مراسم دعوت نمی‌شود و جریان سیاسی در استان حاکم است که باید کنار گذاشته شود و جریان شفاف در جامعه حاکم شود.
این خبرنگارعنوان کرد: ما اعتقاد داریم که تولید محتوا و خبر در استان پایین است و مدیران تنها به دنبال ارائه گزارش عملکرد خود هستند و از نقد خبرنگاران به عنوان سیاه‌نمایی یاد می‌شود در حالی‌که باید نقاط ضعف و قوت را در کنارهم دید.
انتهای پیام/7003










دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان