۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین ضعیف بودن مشارکت بانوان در اهدای خون/ ۶۸ درصد از پست‌های سازمانی انتقال خون خالی از کارمند است
کد خبر: ۴۵۳۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین مطرح کرد

ضعیف بودن مشارکت بانوان در اهدای خون/ ۶۸ درصد از پست‌های سازمانی انتقال خون خالی از کارمند است

مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین از ضعیف بودن مشارکت بانوان در اهدای خون خبر داد و گفت: ۶۸ درصد از پست‌های سازمانی انتقال خون خالی از کارمند است و ما با ظرفیت ۳۲ درصدی در حال مدریتی سازکان انتقال خون هستیم.

ضعیف بودن مشارکت بانوان در اهدای خون/ ۶۸ درصد از پست‌های سازمانی انتقال خون خالی از کارمند است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، محمدحسین برادران مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین، در نشست خبری سازمان انتقال با بیان اینکه مهمترین و اصلی ترین ماموریت سازمان تامین خون سالم و فرآورده‌های خونی است اظهار کرد: سازمان انتقال خون تنها دستگاه انحصاری در زمینه تهیه خون و فرآورده‌های خونی است.
وی در ادامه افزود: برای تهیه خون هیچ جایگزینی جز خون انسان نداریم و با فرآورده گیری و آزمایشات لازم این خون سالم را به نیازمندان می‌رسانیم و این کل ماموریت سازمان انتقال خون است.
مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین ادامه داد: سازمان باید برای جذب اهداکنندگان آموزش و اطلاع رسانی لازم را داشته باشیم و در این راستا دو وظیفه در خصوص اهدا کننده ها داریم، زمانی که اهدا کننده ای با تبلیغات صورت گرفته به سازمان مراجعه می‌کند هم سلامتی وی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و هم اینکه خون اهدا شده وی قابلیت استفاده دارد یا خیر.
وی با بیان اینکه خون اهدا شده به سه فرآورده پلاسما، پلاکت و سلول‌های خونی تبدیل می‌-شود ابراز کرد: طبق تاکید سازمان جهانی بهداشت روی خون اهداشونده پنج آزمایش انجام می‌گیرد و در صورت نبود مشکل، این خون‌ها به واحد پخش ارائه شده و نمایندگان بیمارستان‌های مختلف استان برای نیازمندان استفاده می‌کنند.
در سه ماهه ابتدایی امسال 10 هزار نفر برای اهدای خون به سازمان مراجعه کرده اند
این مسئول اذعان کرد: سازمان انتقال خون برای تهیه فرآورده‌های خونی هیچ هزینه ای از بیمارستان‌ها دریافت نمی‌کند در صورتی که هزینه هر کیسه خون 200 هزارتومان می‌باشد و تنها اتکای ما بودجه دولتی است و به دلیل کافی نبودن بودجه دولتی برای سازمان، از خیرین در خواست داریم به صورت نقدی و خرید تجهیزات به ما کمک کنند.
وی با بیان اینکه نذر اهدای خون به عنوان یک فرهنگ می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد تصریح کرد: وقف نیز از شرایطی است که می‌تواند در سازمان انتقال خون مورد توجه قرار گرفته و نیت واقفین در این مسیر باشد.
دکتر برادران تاکید کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال 10 هزار نفر برای اهدای خون به سازمان مراجعه کرده اند و از این تعداد 7590 نفر توانایی خون دادن داشتند که از این تعداد 7600 نفر آقا و 480 نفر جزء بانوان بودند؛ 13 درصد کاهش اهدای خون نسبت به سال گذشته داشته ایم.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی خوبی در بحث اهدای خون در بین بانوان صورت نگرفته است گفت: شرکت بانوان در اهدای خون ضعیف است و ما باید بتوانیم در این زمینه به آمار کشوری که 10 درصد است برسیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین با بیان اینکه درصد وجود گروه خونی مثبت در اهدای خون بالاست بیان کرد: اما به طور کلی مطابق کل دنیا در زمینه اهدای گروه خونی منفی کمبود وجود دارد.
وی با بیان اینکه از سال 85 تمام مراحل در سیستم رایانه ای ثبت شده است ابراز کرد: 50 درصد اهداکنندگان ما مستمر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و در شب قدر به طور میانگین 52 درصد افزایش اهدای خون نسبت به سال گذشته را در شهرستان قزوین و شهرستان تاکستان داشتیم و میزان اهدای خون در این سه شب قزوین را دارای رتبه پنجم کشوری کرد.
این مسئول دو مرکز انتقال خون قزوین و تاکستان را برای تامین نیازهای استان ناکافی دانست و اذعان کرد: به علت کمبود اعتبارات در زمینه امکانات آزمایشگاهی و فنی مشکلاتی وجود دارد و برای بهبود کیفیت خدمات رسانی به مردم پیشنهاد یک سامانه متحرک انتقلال خون را مطرح کردیم.
نیمه دوم شهریور و اسفندماه ما با کمبود ذخایر خونی مواجه می‌شویم

وی در ادامه افزود: برای راه اندازی این سامانه متحرک انتقال خون از مدیریت بحران استانداری تقاضای بودجه کرده ایم و با همکاری آنها و راه اندازی این سامانه بسیاری از مشکلات پدافندی ما حل خواهد شد؛ برای راه اندازی این سامانه یک میلیارد تومان لازم است که 500 میلیون آن برای خرید تجهیزات و 500 میلیون هم خرید وسیله متحرک اختصاص دارد.
دکتر برادران با گلایه از اینکه 68 درصد از پست‌های سازمانی انتقال خون خالی از کارمند است تصریح کرد ما با ظرفیت 32 درصدی در حال مدریتی سازکان انتقال خون هستیم؛ سال گذشته از مجوز استخدامی که برای 13 نفر وجود داشت به واسطه نبود امکانات رفاهی و کمبود حقوق فقط 4 نیرو برای کار در ستازمان باقی ماند.
وی ادامه داد: اولین سازمان مردم نهاد با هدف گسترش اهدای خون و ارتقای سطح سلامت افراد در استان به تازگی راه اندازی شده است که در این هفته به مناسبت هفته انتقال خون قرار است در سبزه میدان و پارک بانوان استان نمایشگاهی داشته باشیم تا مردم به سمت اهدای خون تشویق شوند.
مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین با بیان اینکه نیمه دوم شهریور و اسفندماه ما با کمبود ذخایر خونی مواجه می‌شویم اذعان کرد: بیماران به صورت مستمر به خون احتیاج دارند؛ بنابراین درخواست ما این است خون دادن مردم با مدریت همراه باشد تا با کمبود خون مواجه نشویم.
وی در پایان با بیان اینکه آقایان چهار بار در سال و بانوان سه بار در سال توانایی خون دادن را دارند گفت: شماره حسابی در بانک ملت برای کمک‌های مردمی جهت افزایش خدمت رسانی سازمان انتقال خون در نظر گرفته شده است، شماره حساب بانک ملت برای کمکهای مردمی 2342321083 می‌باشد.
انتهای پیام/2002


منبع: پوششی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان