۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش دو برابر شده است
کد خبر: ۴۵۳۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نوبخت:

اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش دو برابر شده است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اعتبارات هزینه ای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با رشد دو برابری در سال ۱۳۹۴ به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش دو برابر شده است
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین، محمدباقر نوخبت روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با بیان این که صرف تصویب اعداد و ارقام بودجه گویای دریافتی بودجه نیست اظهارداشت: در سال 93 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی که در بودجه پیش بینی شده بود 174 هزار میلیارد تومان مجموع وصولی بود به همین خاطر به دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی بیشتر از 80 درصد نتوانستیم پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: اما در خصوص وزارت آموزش و پرورش در سال 1393 بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد که این رقم نشان می دهد که 107 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در سال 1393 پرداخت شده است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: رشد اعتباراتی که در دو سال گذشته برای وزارت آموزش وپرورش در اعتبارات دیده شده و همچنین پرداختی ها نشان می دهد که عزم جدی در دولت برای رفع مشکلات این وزارتخانه وجود دارد.

نوبخت با بیان این که یک هزار و 350 میلیارد تومان مازاد بر سقف اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان و فرهنگیان اختصاص داده شده است گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جهت ماموریت خود در هیات وزیران با هر پیشنهادی که بار مالی آن در بودجه دیده نشده مخالفت می کند اما پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش را همواره مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: اما در عین حال در کنار این وضعیت نظام آموزش و پرورش و نظام ستادی این وزارتخانه با چالش هایی مواجه است که البته این چالش ها در دولت نیز مشهود است زیرا نمی تواند تسهیلات و تجهیزات لازم را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهارکرد: در سال 94 در شرایطی برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان بودجه جداگانه از سوی دولت اختصاص پیدا کرد که دولت با مشکلات مالی بسیاری مواجه است.

نوبخت افزود: بودجه 1394، 24 میلیارد دلار منابع ارزی بود در حالی که این رقم در سال های گذشته چند برابر این عدد بوده به گونه ای که در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور در بودجه بالغ بر 118 میلیارد دلار بود.

وی ادامه داد: البته این عدد نیز در صورتی که محقق شود قابل تقدیر است تا بتواند در راستای تعلیم و تربیت فرزندان این کشور گام های بلندی بردارد.

نوبخت اظهار داشت: تعداد دانش آموزان در این زمان از 12 میلیون و 327 هزار نفر به 12 میلیون و 527 هزار نفر افزایش یافت که این آمار نشاندهنده رشد 200 هزار نفری دانش آموزان بوده است.

وی گفت: تعداد کارکنان آموزش و پرورش نیز در این فاصله از نهصد و 49 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تناسبی بین این آمارها با اعتبارات مالی ارائه شده وجود ندارد یادآور شد: ما در دولت معتقدیم آنچه که به عنوان حقوق به کارکنان ارزشمند و فاخر فرهنگیان پرداخت می شود قطعا قابل دفاع نبوده و ارزش کار آنان بیشتر از این ها است.

سخنگوی هیات دولت یادآور شد: متاسفانه برخی از دستگاه های متوسط دریافتی شان از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است.

سخنگوی هیات دولت اظهار داشت: حقوق معلمان از برخی از دستگاه ها کمتر و از برخی بیشتر است که این نشان می دهد پرداخت های کشور نیاز به بازنگری دارد و بر همین اساس در سازمان برنامه ریزی و بودجه برای چگونگی اصلاح این امر در تلاش هستیم. هرچند که هم اکنون میانگین حقوق فرهنگیان از 800 و سی هزار تومان به یک میلیون و 75 هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: این امر بهبود نسبی است اما معتقدیم باید باز هم در پرداخت حقوق و دستمزدها بازنگری شود تا نظام هماهنگ در این راستا داشته باشیم.


منبع: ایرنا
انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان