۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قطعنامه ۲۲۳۱؛ لغو یا حفظ تحریم تسلیحات متعارف و "بازی دو سر باخت" برای ایران
کد خبر: ۴۵۲۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش ویژه

قطعنامه ۲۲۳۱؛ لغو یا حفظ تحریم تسلیحات متعارف و "بازی دو سر باخت" برای ایران

بند ۵ ضمیمه B قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به ماجرای لغو تحریم خرید جنگ‌افزارها اعم از موشکی، زمینی و هوایی پرداخته است. ایران در ماجرای اجرا یا عدم اجرای این بند، در یک بازی دو سر باخت شرکت می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱؛ لغو یا حفظ تحریم تسلیحات متعارف و "بازی دو سر باخت" برای ایران
به گزارش صبح قزوین شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از نهایی شدن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، با تصویب قطعنامه‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک وین را تایید کرد، تا این برنامه جامع یک قدم به اجرایی شدن نزدیک تر شود.

اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام در ضمیمه B، یک بند بسیار مهم قید شده است که توجه به آن مشخص می‌کند که آیا ایران بعد از اجرای توافق و محدودیت‌های خرید و فروش تسلیحاتی و جنگ افزار، می‌تواند این تجهیزات را خریداری کند یا خیر؟

بند 5 ضمیمه B قطعنامه تایید برجام: کلیه دولت‌ها می‌‌توانند در  فعالیت‌های ذیل مشارکت داشته و  اجازه  آنها را  صادر کنند، مشروط به اینکه شورای امنیت از قبل به صورت مورد به مورد تصمیم به تایید آنها گرفته باشد:

عرضه، فروش و یا انتقال  مستقیم  یا  غیرمستقیم  هرگونه  تانک  جنگی، خودروهای رزمی زرهی،  سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای  تهاجمی، ناوهای  جنگی، موشک‌ها و یا  سامانه‌های  موشکی، آن گونه که در نظام ثبت سلاح‌ های متعارف ملل متحد تعریف  شده  است، یا تجهیزات مرتبط، شامل  قطعات یدکی به ایران، یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت منافع ایران، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان و یا  توسط اتباع آنها و یا افراد  تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر و ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، مشاوره، دیگر خدمات یا کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری و یا استفاده از سلاح‌‌ها و تجهیزات مرتبط مشروح در این  بند فرعی، به ایران توسط اتباع این دولت‌ها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت شان.

این  بند  تا تاریخ 5 سال  پس  از  «روز  قبول  توافق برجام» یا تا تاریخی که آژانس گزارشی در تأیید نتیجه‌گیری گسترده‌تر ارائه دهد، هرکدام زودتر حادث شود، اعمال خواهد شد

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان