۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دولت بهتر است به سمت آزاد سازی نرخ ارز حرکت کند
کد خبر: ۴۵۲۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یک کارشناس بازار مالی ایران:

دولت بهتر است به سمت آزاد سازی نرخ ارز حرکت کند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین منابع مالی گفت: با توجه به تقویت اقتصاد ایران و گسترش بخش غیر دولتی که نظام مدیریت ارز را در اجرا با دشورای های بیشتری مواجه می کند، دولت بهتراست به سمت آزاد سازی نرخ ارز پیش برود.

دولت بهتر است به سمت آزاد سازی نرخ ارز حرکت کند
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین، حسین عبده تبریزی با بیان اینکه دولت برای اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز باید ابتدا نرخ ارز خود را به نرخ بازارآزاد نزدیک کند، افزود: وجود تحریم ها تا کنون جازه تک نرخی شدن ارز را به دولت نداده است.
این کارشناس مالی با بیان اینکه ارزی که ایران در چین می گیرد و این کشور اصرار دارد آن را به صورت کالایی منتقل کند با ارزی که درهند و کره جنوبی از محل فروش نفت دریافت می کند، به طور کامل متفاوت هستند، گفت: این ارزها نمی توانند در یک نرخ واحد قرارگیرند.
عبده تبریزی افزود: با توجه به اینکه لغو تحریم ها موجب سهولت در انتقال ارز ایران به سایر کشورها خواهد شد، باید به سمت نظام تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تأمین منابع مالی با بیان آنکه نظام ارز چند نرخی معایب بسیاری دارد، تصریح کرد: این نظام فساد گسترده ای ایجاد می کند و نظام جمهوری اسلامی بیش از دو دهه تجربه آن را داشته است.
وی با اشاره به اینکه سیاست دولت اتخاذ نظام تک نرخی ارز است، افزود: راهکارهای این سیاست ظرف چند ماه آینده ارایه خواهد شد.
عبده تبریزی سیاست تک نرخی شدن ارز را متفاوت با سیاست تثبیت نرخ ارز دانست و افزود:اگر منظور از تثبیت نرخ ارز، ثابت ماندن آن در یک دوره طولانی مدت باشد، یک دلار برابر با سه هزار و ۳۰۰ تومان می که این کار نیازمند فراهم شدن شرایطی خاص است.
دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه کنترل تورم یکی از شرایط تثبیت نرخ ارز است، افزود: هنگامی که نرخ تورم به زیر ۵ درصد برسد، می توان نسبت به یکی از ارزهای عمده دنیا تثبیت شویم،البته رسیدن به این شرایط در اینده نزدیک عملی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه باید تعبیر محدودتری از تثبیت نرخ ارز داشته باشیم تا نرخ ارز در دامنه محدودتری حرکت کند، افزود: حرکت نرخ ارز در دامنه محدود تر نیز مشروط به کاهش نرخ تورم به زیر۱۰ درصد است و در آن صورت دولت می تواند سالانه با تغییر چند درصدی درقیمت، تثبیت نسبی در نرخ ارز بوجود آورد.
وی با بیان اینکه اگر نرخ تورم ۱۵ درصد شود، تثبیت نرخ ارز مفید نخواهد بود، افزود: این موضوع مضراتی مانند محدود شدن صادرات، تشویق واردات و برهم خوردن نرخ های نسبی را به دنبال خواهد داشت.
عبده تبریزی با اشاره به اینکه نظام ارزی کشور برای دوره ای طولانی مدت نظام مدیریت شده بوده است، افزود: اگر پیش بینی شود، طی دو سال آینده نرخ تورم از ۱۲ درصد پایین تر نخواهد رفت، در آن صورت باید نرخ ارز آرام و مدیریت شده به سمت بالا حرکت کند.
یادآور می شود: به گفته ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی؛ برنامه یکسان سازی نرخ ارز زمان لازم دارد ولی پیش بینی می شود ظرف ۸ تا ۱۰ ماه آینده این مساله عملیاتی و قیمت ارز تک نرخی خواهد شد.
منبع: ایرنا انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان