۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وضعیت یکسان اصولگرایی و اصلاحات در انتخابات مجلس دهم/ تکاپوی رسانه‌ای برای معرفی کاندیداهای انتخابات
کد خبر: ۴۴۹۸۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

وضعیت یکسان اصولگرایی و اصلاحات در انتخابات مجلس دهم/ تکاپوی رسانه‌ای برای معرفی کاندیداهای انتخابات

در حالی که هنوز حدود ۷ ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است، بررسی شرایط کلی استان نشان از تلاش‌های دو جبهه اصولگرا و اصلاحات جهت معرفی کاندیداهای مورد نظر، دارد.

وضعیت یکسان اصولگرایی و اصلاحات در انتخابات مجلس دهم/ تکاپوی رسانه‌ای برای معرفی کاندیداهای انتخابات
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، استان قزوین از در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای ۳ حوزه انتخابی "قزوین، البرز و آبیک"، "بویین زهرا و آوج" و "تاکستان" است که در حوزه انتخابی نخست دارای دو نماینده و در سایر حوزه ها دارای یک نماینده می‌باشد.
در حالی که چند ماهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده اما تکاپوی احزاب و اشخاص سیاسی در فضای استان کاملا محسوس است.
هر چند تا پیش از پایان مهلت استعفای مدیران دولتی جهت حضور در انتخابات مجلس دهم، تحلیل های فراوانی مبنی بر استعفای برخی مدیران چپ و راست وجود داشت اما اغلب این تحلیل ها درست از آب درنیامد.
برخی از پیش بینی ها حکایت از استعفا و حضور افرادی چون علی فرخزاد، فرج اله فصیحی رامندی، فاطمه اشدری، شیخ قدرت علیخانی، محمد علیخانی، سالار قاسمی، مهران قاسمی و حتی مسعود نصرتی، شهردار قزوین داشت اما در میان تمام افراد یاد شده، فقط شیخ قدرت علیخانی بود که با استعفای خود پا به میدان انتخابات گذاشت.
مسعود نصرتی، بلافاصله پس از پخش شایعه حضورش در انتخابات مجلس، با لحن صریحی درباره شایعات مطرح شده گفت: بنده هیچ علاقه ای به کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس ندارم و به تمام مدیران شهرداری نیز سفارش کردم که حتی در وقت شخصی هم صلاح نیست وارد برنامه های انتخاباتی شوند؛ چرا که این موضوع برای شهرداری تبعاتی دارد.
در این میان شایعه حضور افرادی چون عراقی، ابوترابی و مرتضی نبوی در انتخابات مجلس دهم قزوین، کفه ترازو را به سمت اشخاص سرشناس استان سنگین کرد به شکلی که افراد مستقل وکمتر شناخته شده، فضا را برای بروز و ظهور خود مهیا نمی‌بینند.
همچنین بلاتکلیفی نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات یکی دیگر از دلایلی است که موجب شد تا بخشی از افراد مستعد استان قزوین تن به حضور در انتخابات مجلس دهم ندهند زیرا در صورت استانی شدن انتخابات، بیشترین شانس انتخاب نصیب چهره‌های مطرح استانی می‌شود.
در حالی که هنوز هیچ کاندیدای مستقلی برای نشستن بر صندلی‌های بهارستان اعلام آمادگی نکرده است، در یک نگاه کلی می‌توان فضای انتخاباتی استان را در هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب یکسان اعلام کرد.
هر دو جناح در جلسات و مراسم‌های متعدد، رویکرد حزب خود را متحدانه اعلام کرده‌اند تا بتوانند با رای بالا حداکثر کرسی‌های مجلس دهم را به دست آورند.
چندی پیش محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اذعان کرد: اصولگرایان برای انتخابات سال ۹۴ چندین راه پیش روی خود ندارند بلکه یک راه است که به ائتلاف اصولگرایان منحصر می شود.
IMG13381685 وی افزود: معتقدم ضرورت ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس سال ۹۴ بسیار بیشتر از همین ضرورت در انتخابات هشتم و نهم مجلس می باشد و اگر برنامه ریزی خوبی برای شکل گیری ائتلاف اصولگرایان صورت گیرد؛ آنها در انتخابات مجلس سال بعد موفق خواهند شد.
همچنین رسول منتجب نیا، دبیر کل حزب اعتماد ملی ابراز کرد: اصلاحات شدیدا دنبال این است تا تجربه موفق ۹۲ را در ۹۴ هم تکرار کند.
۴۹۰۹۳_۲۶۰ وی یادآور شد: آنها با یکی شدن، کاری کردند که حسن روحانی به اندازه ۴ کاندیدای اصولگرا و یک کاندیدای مستقل رای بیاورد، به همین دلیل اصلاح‌طلبان مصمم هستند تا با لیست مشترک و به طور جدی در عرصه انتخاباتی شرکت کنند.
بنظر می‌رسد با جوی که در فضای انتخاباتی استان حاکم شده است، چه در صورت استانی شدن انتخابات و چه در شرایط شهرستانی برگزار شدن، همچنان گزینه‌های مطرح و برجسته دو جناح در جای خود استوار هستند و چنین موانعی نمی‌تواند خلل جدی ایجاد کند.
البته این روند معمولا در بخش مرکزی قزوین رخ می‌دهد و درباره مدل انتخاباتی بقیه شهرستان‌ها باید نگاه دیگری داشت.
در حوزه انتخاباتی شهرستان تاکستان مانند گذشته همچنان رقابت بین رجب رحمانی و امیر طاهرخانی گرم خواهد بود و مجال کمتری جهت حضور چهر های مستقل و جوان برای انتخابات پیش رو در این شهرستان وجود خواهد داشت.
اما در شهرستان بوئین زهرا به عنوان یکی از حوزه های انتخاباتی حساس و به نوعی پر چالش قزوین، زمزمه های حضور تعداد زیادی از کاندیدهای جریان اصلاح طلب، اصول گرا و مستقل شنیده می‌شود.
حضور نامزده های احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی در محافل و اجتماعات مختلف به نوعی  زنگ انتخابات در این شهرستان را  زودتر به صدا درآورده است اما واقعییت این است که در این دوره نیز رقابت اصلی بین جریان اصلاح‌طلب با محوریت قدرت علیخانی و کاندیدای اصول‌گرا یعنی روح اله عباسپور خواهد بود.
حضور قدرت علیخانی در شهرستان بویین زهرا ازین جهت قابل حدس است که در دو دروه گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد  معرفی شده از سوی وی نتوانستند پیروز انتخابات باشند و در سطح کلان‌تری اصلاح طلبان و حامیان دولت در اندیشه دگرگونی ترکیب مجلس هستند، بنابراین توصیه شده  نامزدهای اصلاحات که احتمال رای آوری آنان در هریک از حوزه های انتخاباتی بیشتر و صددرصدی است، در همان حوزه ثبت‌نام  نمایند.
در مقابل تمام افرادی که احتمال کاندیداتوری آنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، نمایندگان فعلی مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی _ حجت الاسلام حسینی، داوود محمدی، رجب رحمانی و روح اله عباسپور_ به صراحت اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس دهم نیز حضور دارند.
اما آنچه که در یک‌ماهه اخیر در قزوین شاهد هستیم، فعالیت‌های فراوان افرادی است که حضور قطعی خود را برای انتخابات مجلس اعلام کرده‌اند.
این فعالیت‌ها اغلب توسط رسانه‌های همسو با کاندیداها، مورد پوشش قرار می‌گیرد تا اذهان عمومی را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده کند و به نوعی می‌توان این روش را تبلیغ خاموش دانست، هرچند که به صورت علنی رنگ و بوی تبلیغات را ندارد.
نکته مهمی که در شرایط فعلی انتخاباتی باید در نظر گرفت، تاثیرگذار بودن توافقات "ایران با ۱+۵"  بر نگاه مردم نسبت به حامیان دولت است.
چنانچه این توافقات بتواند به شرایط مطلوب و مورد قبول مردم منتج شود، قطعا استقبال از کاندیدهای حامی دولت، بیشتر می‌شود و اصولگرایان باید فکر تمدید چهارباره اکثریت در بهارستان را کنار بگذارند.
البته حتی کوچکترین خطاهای دولت مردان و رجال سیاسی کشور از دید مردم ایران پنهان نمی‌ماند و نرسیدن به یک توافق خوب، می‌تواند جایگاه دولت و حامیان آن را به خطر بیندازد.
هر چند باید این نکته نیز یادآوری شود که انتخابات در کشور ما، سپهر غیر قابل پیش بینی است و هرگونه رخداد غیر منتظره‌ای در آن، دور از ذهن نیست.
انتهای پیام/۷۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان