۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین روش صحیح یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به بازار است
کد خبر: ۴۴۹۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

روش صحیح یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به بازار است

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم و مکانیزم عرضه و تقاضا وجود دارد.

 روش صحیح یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به بازار است
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین، پیمان قربانی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، نرخ رسمی را به نرخ بازار می‌کند و برنامه‌ای برای حرکت معکوس نرخ ارز به سمت نرخ رسمی ندارد، اظهارداشت: بانک مرکزی در نظر دارد به نرخ ارزی برسیم که این نرخ متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین آن باشد.
وی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌های بانک مرکزی در قالب مرکز مبادلات و نرخ ارز رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی است و مسیری که اتخاذ شده این است که فاصله نرخ رسمی ارز و نرخ بازار به حداقل برسد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم مکانیزم عرضه و تقاضا وجود دارد.
وی ادامه داد: بازار عرضه و تقاضای واحد را نشان می‌دهد و آنچه که برای ما مهم بوده کاهش نوسان‌ها و نااظمینانی در بازار ارز است، در این مدت با گام‌های تدریجی در حال کاهش فاصله نرخ بازار و نرخ رسمی بوده‌ایم که این روند ادامه خواهد یافت.
قربانی تاکید کرد: حفظ ثبات بازار ارز از اولویت‌های بانک مرکزی است و پیش‌زمینه هر اقدامی در این بخش هدف ثابت بازار ارز است.
بعد از آنکه نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان حذف و ارز پرداختی بانک مرکزی تنها نرخ مرکز مبادلات شد، گام‌هایی هر چند آرام، آهسته و پرنوسان اما مداوم در جهت کاهش فاصله این نرخ با نرخ بازار برداشته شد.
فاصله نرخ رسمی ارز و بازار از ۸۷۰ تومان در مهر ماه سال ۹۲ به ۳۱۷ تومان به حدود ۲۷۸ تومان رسیده است.
منبع: فارس انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان