۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین برجام هسته ای ؛ نیازمند واکاوی و تأمّل، نه هیجانات سطحی
کد خبر: ۴۴۸۰۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

برجام هسته ای ؛ نیازمند واکاوی و تأمّل، نه هیجانات سطحی

اعلام جمع بندی مذاکرات و انتشار فایل جزئیات صد صفحه ای در وین، مهمترین واقعۀ سیاسی در عرصۀ خبری جهان بود که افکار عمومی را در سراسر دنیا با آن مواجه ساخت.

برجام هسته ای ؛ نیازمند واکاوی و تأمّل، نه هیجانات سطحی

بدیهی است رسانه های مختلف جهان با رویکردها و مولّفه های خاص خود با این واقعه برخورد نمودند، لیکن فارغ از هیجانات سیاسی باید منتظر ماند تا نتیجۀ بررسی دقیق جزئیات متن منتشر شده دربرنامه جامع اقدام مشترک، توسط  مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در کشور برای همگان اعلام گردد، در آن صورت است که می توان به دور نمای واقعی مذاکرات ۲۳ماهه اخیر دولت یازدهم و دستاوردهای تیم مذاکره کنندۀ  هسته ای کشورمان رهنمون گردید.

لیکن با همۀ این اوصاف نطق تلویزیونی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در موضوع متن اولیۀ برجام که دارای پارادوکسها و تضادهای آشکار در نحوۀ مواجهه با متن اولیۀ برنامه جامع اقدام مشترک بود ضرورت اجتناب از هر گونه اظهار نظرهای شتاب زده و هیجانی را در مورد این متن قوت بخشیده است.

از سویی اوباما با تأکید بر مقولۀ راستی آزمایی بر تدریجی بودن لغو تحریم ها تأکید کرد اما آقای روحانی بر لغو یک بارۀ همۀ تحریم ها در روز اجرای توافق تصریح نمود،هم چنین رئیس محترم جمهور  بر لغو همۀ تحریم ها اذعان نمود لیکن رئیس جمهور آمریکا تحریم هایی در حوزۀ تروریسم ،و سلاح موشکی و نقض حقوق بشر را در غیر قابل تغییر خواند.

از یک سو در نطق تلویزیوی  آقای روحانی آمده است، امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در متن توافق مشترک به صراحت از آب سنگین اراک یاد شده است و راکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که درتوافق آمده است تکمیل خواهد شد.

لیکن در طرف مقابل اوباما می گوید ایران پذیرفته تا سوخت مصرف شده رآکتور را به خارج از کشور بفرستد و ایران برای حداقل ۱۵سال آینده ایران هیچ رآکتور آب سنگین جدیدی نخواهد ساخت.

حال با این اوصاف آیا باید بی محابا و با رویکردهای احساسی به برگزاری جشن آن هم برای محدود سازی شدید در دستاوردهای هسته ای تن داد ان هم با عنوان جشن هسته ای؟! به راستی آیا نباید متن کامل جزئیات مورد برسی قرار گیرد تا نقاط ضعف و  قوت جمع بندی مذاکرات مشخص گردد؟

هم چنین نباید فراموش نمود متن اولیۀ توافق در حالی توسط ایران و کشورهای ۱+۵ به سرانجام رسید که صدای مخالفان این توافق در کنگرۀ آمریکا به صورت بسیار بلند و گوش خراش مطرح شده است.
صدای تندروی های نمایندگان کنگره به ویژه جمهوری خواهان که بیانیۀ مشترک را خطرناک توصیف کردند مسیر ناهمواری را در تصویب نهایی و اجرای دقیق متن اولیه فراهم خواهد نمود.

این مخالفت های کنگره آمریکا که البته بسیار در دو بیانیه ژنو و لوزان عمق قدرت و نفوذ خود را در ترغیب دولتمردان امریکا به عهد شکنی های مکررعلیه تعهدات مربوطه به نمایش گذاشته است پس از متن اولیۀ توافق اخیر نیز مشهود است، گرچه رئیس جمهور آمریکا با تهدید نمایندگان کنگرۀ این کشور به وتوی هر گونه تلاش برای جلوگیری از اجرای موفقیت آمیز توافق نهایی تصریح کرده است تا در ظاهرارادۀ دولت آمریکا برای ایجاد تمهیدات و بسترهای لازم برای تحقق توافق احتمالی را در چند ماه آینده به نحوی تسریع کرده باشد، لیکن به نظر می رسد هشدار اوباما به نمایندگان کنگره را نباید آنچنان جدی قلمداد نمود؛ زیرا پس از بیانیه ژنو و لوزن و .
.
.
مواضع اینچنینی یعنی وتوی مصوبات کنگره امریکا علیه مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ در اغاز از سوی رئیس جمهور امریکا علیه کنگره مطرح گردید اما در عمل اوباما به خواسته های نمایندگان کنگره مبنی بر تداوم عهد شکنی در تعامل با ایران تن داد و این همان نکتۀ قابل تأملی است که جمع بندی بیانیۀ مشترک با ۵+۱را با اما و اگر های مختلف مواجه ساخته است.

هم چنین ضرورت بررسی دقیق تمام جزئیات متن منتشر شده برجام در مجلس محترم شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نشان از ضرورت تأمل و تعمق  هر چه بشتر در احصاء مطالبات و رعایت خطوط قرمز نظام اسلامی است، لذا در حال حاضر باید منتظر ماند و تمام جزئیات این متن را مو شکافانه بررسی نمود و از حصول مطالبات نظام اسلامی و خطوط قرمز ابلاغ شده توسط  مقام معظم رهبری که در حد توان مورد اهتمام تیم شجاع و امین مذاکره کنندۀ هسته ای ایران نیز قرار گرفت اطمینان حاصل نمود.

بنابراین برخی اقدامات سطحی، شعاری و هیجانی با عنوان جشن هسته ای! به نوبۀ خود می تواند ما را از عقلانیت مورد نیاز در مواجهه با ماهیت متن توافق احتمالی دور نماید، زیرا رویکرد ملت شجاع و با بصیرت ایران همیشه و در همه حال با عقلانیت اسلامی برای از پیش روی برداشتن بحرانها و موانع همراه بوده است، لذا شوی تبلیغاتی و شعاری در قالب برخی پایکوبی هاو جشن ها برای مسیرهای طی نشده در متن برجام، جای بسی تعجب و شگفتی است، زیرا هر عقلی سلیم شادی معقول و منطقی را در روز روشن و در روشنایی چشم و بصیرت ملت ایران و در فضای همراه با عقلانیت و فکر و اندیشه جستجو می کند،  لذا ذوق زدگی بی حد و حصر برخی افراد و جریانات خاص سیاسی  در تاریکی شب و  در حالی که هیچ یک از ارکان تثبیت کنندۀ متن اولیۀ برجام در هیچ یک از کشورهای مورد نظر مورد بررسی و تأیید نهایی نرسیده است، خود حاکی از وجود برخی نگاه های سطحی وعوامانه در بین برخی اقشار مدعی روشنفکری در مواجهه با مسائل مهم نظام اسلامی است.

بدین ترتیب باید گفت چه توافق خوب برای نظام اسلامی حاصل گردد یا اینکه توافقی در کار نباشد در همه حال استکبار ستیزان با ندای رهبری با قوت و قدرت  به مبارزۀ علیه آمریکا ادامه خواهند داد لذا باید اینگونه گفت؛ چه توافق بشودو چه نشود یقیناً اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، هم چنین چه توافق بشود و چه نشود آمریکا دشمن شماره یک انسان و اسلام است و ملت مسلمان ایران لحظه ای از مبارزه بی امان با دشمن اصلی مسلمانان و جوامع بشری دست نخواهد کشید.

نویسنده : مهدی نجفی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان