۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تکذیب ادعای ارسال توافق به پایتخت‌ها/ دیدار نیم ساعته ظریف و کری/ هر توافقی باید به تصویب مجلس یا شورای عالی امنیت ملی برسد/ظریف: تمدیدی در کار نیست
کد خبر: ۴۴۷۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

لحظه به لحظه با مذاکرات وین

تکذیب ادعای ارسال توافق به پایتخت‌ها/ دیدار نیم ساعته ظریف و کری/ هر توافقی باید به تصویب مجلس یا شورای عالی امنیت ملی برسد/ظریف: تمدیدی در کار نیست

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایران و ۱+۵ به تصمیماتی واقعی نزدیک شده‌اند و او همچنان امیدوار است طرفین بتوانند به توافق نهایی دست یابند.

تکذیب ادعای ارسال توافق به پایتخت‌ها/ دیدار نیم ساعته ظریف و کری/ هر توافقی باید به تصویب مجلس یا شورای عالی امنیت ملی برسد/ظریف: تمدیدی در کار نیست

به گزارش صبح قزوین، در ادامه هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در وین که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ خرداد ماه در شهر وین در جریان بود، جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه‌شنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند ۱۶ روز می‌گذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو ۱+۵ و موگرینی بود.
حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود.
آمانو هم ۱۱ تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد.

در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفته‌ای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا ۲۲ تیر ماه).

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به ۱+۵ که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بدارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میانه خبرنگاران آمد.

از دیگر تحولات این روزها برگزاری دو دور نشست عمومی وزرای خارجه ایران و ۱+۵ بود.

پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

در روز پانزدهم نیز رایزنی‌های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت.

اخبار روزهای گذشته مذاکرات وین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید.

****

۲۳:۲۵ نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه دارد

۲۳:۱۵ شام کاری ۱+۵

۲۲:۲۱ وزیر امور خارجه در بالکن کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فردا به تهران برمی‌گردید؟ با بیان اینکه فردا هم کار داریم، عنوان کرد که تمدیدی در کار نیست.

۲۱:۵۰ نشست معاونان وزیر خارجه با اشمیت خاتمه یافت.
از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه مجدداً نشست معاونان ظریف با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی مشاور اوباما برگزار می‌شود.

۲۱:۳۳ «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: «غرب آماده امضای توافق پر از سازش بی سابقه با ایران است».

۲۱:۲۸ با توجه به قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، به دنبال حصول هر نوع توافق با ۱+۵، متن این توافق باید برای بررسی در اختیار نهادهای قانون گذار و نظارتی ایران نظیر مجلس و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

۲۱:۳۰ نشست ظریف و کری که ساعت ۶:۱۹ (به وقت وین) شروع شده بود، پس از نیم ساعت در ساعت ۶:۵۶ به پایان رسید ۲۱:۱۸ هر چه به ساعات پایانی مذاکرات در وین نزدیک‌تر می‌شویم اخبار جعلی و نادرست درباره روند مذاکرات بیشتر و بیشتر منتشر می‌شود و برخی نیز به جعل اخبار و توئیت‌های خبرنگاران و رسانه‌های حاضر در وین اقدام کرده‌اند.

۲۱:۱۰ دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا که اعلام شده بود قرار است ساعت ۸ صبح به وقت محلی در پله کوبورگ وین برگزار شود، بالاخره برگزار شد.

۲۱:۲۰ هاموند وین را ترک کرده است ۲۰:۲۰ لاوروف وارد محل مذاکرات شد

۱۹:۵۱ یک دیپلمات غربی گفته که در میان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و ۱+۵ صحبتی از تمدید دوباره تخفیف تحریم‌های ایران نیست و مذاکرات وین تا فردا به پایان راه خود می‌رسد.

۱۹:۴۵ وزیر خارجه انگلیس امروز وین را ترک کرده و فردا بازمی‌گردد

۱۹:۱۰ احتمال ورود وزیر خارجه چین به وین در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران

۱۸:۵۳ رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا می گوید که عدم توافق بهتر از توافق بد است و به همین دلیل اگر دولت آمریکا میز مذاکرات هسته‌ای را ترک کند، وی از باراک اوباما تقدیر خواهد کرد.
۱۸:۳۷ «جان بولتون» از چهره‌های ارشد نومحافظه‌کار در آمریکا و نماینده دولت جورج بوش در سازمان ملل تاکید کرد که در هر توافقی با ایران، باید بازرسیهای «هر زمان» و «هر مکان» باید لحاظ شود.

۱۸:۱۸ رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در خصوص موفقیت اوباما در گرفتن رأی مثبت کنگره برای توافق احتمالی با ایران ابراز تردید کرده است.

۱۸:۱۴ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ما توافقی را می پذیریم که همه خطوط قرمزمان را یکجا از سوی غرب قبول نماید گفت:‌استراتژی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات تنها توافق خوب با رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز بوده و هست.

۱۸:۰۹ یک منبع آگاه ضمن تکذیب خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص ارسال توافق به پایتخت‌ها برای تصمیم‌گیری تاکید کرد که در صورت رعایت خطوط قرمز، تیم مذاکره‌کننده ایران اختیار کامل برای توافق را دارد.

۱۷:۴۷ رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که محدودیت‌های پذیرفته شده در توافق هسته‌ای تأثیری بر پیشرفت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نخواهد داشت.

۱۷:۴۰ یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ضمن رد گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق هسته‌ای با ایران گفت که «اختلافات مهمی باقی مانده که باید در این گفتگوها حل شوند».

۱۷:۴۰ دیدار کوتاه صالحی و آمانو

۱۷:۳۳ یک روزنامه آمریکایی نوشت: «برای اولین بار ایرانی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در حال صحبت درباره پایان بازی هستند».
۱۷:۳۰ وزیر خارجه روسیه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران وارد وین می‌شود

۱۷:۱۸ خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده است که نسخه اولیه توافق ممکن است امروز حاصل شده و روز دوشنبه اعلام شود.

۱۶:۴۹  آمانو هم اکنون وارد هتل کوبورگ شد

۱۶:۲۳  یک منبع ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان ابراز امیدواری کرده است که امروز توافق هسته‌ای حاصل شود.

۱۶:۲۰  یک خبرگزاری مطرح غربی در گزارشی به نقل از دیپلماتها گزارش داد که «به دنبال بیش از دو هفته ماراتون مذاکرات، به نظر می‌رسد که ایران و ۶ قدرت جهانی به یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند».

۱۶:۱۳  وزیر خارجه فرانسه نسبت به حصول نتیجه ابراز امیدواری کرد و گفت:‌امیدوارم که آخرین مرحله از این ماراتن را پشت سر بگذاریم.

۱۶:۰۰ ناهار کاری وزرای خارجه ۱+۵ حاضر در وین

۱۵:۴۹  سرویس امنیتی آلمان مدعی شد که ایران حتی در دوران مذاکرات هسته‌ای با غرب هم تحریم‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

۱۵:۴۷  معاون رئیس‌کل پلیس امارات عربی متحده، با تهدید غیرمستقیم ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران دو گزینه پیش رو دارد، یا توافق کند یا خطر حضور داعش را بپذیرد.

۱۵:۴۴  «ثریا سپه‌پور اولریک» در رابطه با مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی گفت: آمریکا همواره تلاش کرده جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران را بگیرد و مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی برای آمریکا بهتر از پذیرش تبعات حمله نظامی به ایران است.

۱۵:۳۰ نشست معاونان ظریف و موگرینی پایان یافت و قرار است معاونان وزیر خارجه ایران با شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگو بنشینند و احتمالا پس از آن با اشمیت دوباره جلسه خواهند داشت.

۱۴:۳۰ اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» نوشت: در حالی که از منظر مقامات آمریکایی، تحریم‌ها ابزاری قوی در تحمیل دیپلماسی اجباری به ایران به شمار می‌آید؛ ساختار این تحریم‌ها چالش‌هایی را برای فرآیند «لغو» آن در مذاکرات هسته‌ای کنونی پیش روی مذاکره‌کنندگان غربی قرار داده است.

۱۴:۳۰ یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران محورهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره برخی مفاد و بندهای برجام را دقیق ندانست و گفت: مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد.

۱۴:۲۷ یک خبرگزاری غربی در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «توافق امروز در دسترس است البته برخی موضوعات وجود دارد که باید حل شود».
۱۳:۴۹ فابیوس وین رو به سمت پاریس ترک کرد تا با اولاند درباره یونان حرف بزند و قرار است دوباره بعدازظهر به وین بازگردد

۱۳:۳۴ وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایران و ۱+۵ به تصمیماتی واقعی نزدیک شده‌اند و او همچنان امیدوار است طرفین بتوانند به توافق نهایی دست یابند.

۱۳:۲۷ وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله حساسی رسیده است.

۱۳:۱۵ معاونان ظریف از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی(۱۳:۰۰ به وقت تهران) با اشمیت در جلسه هستند.
۱۳:۰۴ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به مراسم روز جهانی قدس گفت: «مردم در تهران پرچمهای آمریکا و اسرائیل را آتش‌ می‌زنند اما در وین قدرتهای جهانی به دادن امتیازات به ایران ادامه می‌دهند».

۱۲:۳۰ خبرگزاری روسی به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در روز یکشنبه برنامه‌ریزی کرده است».

۱۲:۱۵ وزیر خارجه چین امروز وارد وین می‌شود

۱۱:۵۶ نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا که گفته شده بود ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی در وین برگزار می‌شود هنوز آغاز نشده ولی معاونان و کارشناسان مشغول مذاکره و کار بر روی متون هستند.

۱۰:۳۱  یک خبرگزاری مطرح چینی به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که امروز یکشنبه احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ وجود دارد.

۱۰:۳۱  «رادنی مارتین» با یادآوری رفتار تاریخی آمریکایی‌ها در مذاکرات مهم در سطوح بالای بین‌المللی گفت مذاکره با آمریکا بسیار خطرناک است و مذاکره کنندگان آمریکایی هیچ‌گاه با نیت خوب در مذاکرات حاضر نمی‌شوند.

۱۰:۳۰ معاونان ظریف با شرمن و رابرت مالی در حال رایزنی هستند

۱۰:۰۹  اشپیگل: ایران با وجود چند دور تمدید مذاکرات هسته‌ای با غرب اما برای دستیابی به نتیجه خود را محدود به زمان نمی‌کند.

۰۹:۴۴  شریعتمداری تاکید کرد: کسانی که توقف برنامه هسته‌ای را توصیه می‌کنند- صرفنظر از نیت و انگیزه واقعی آنها- دست کشیدن از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک را پیشنهاد می‌کنند و برای کشورمان نسخه عقب‌ماندگی می‌پیچند!

۰۹:۰۴  نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توافق هسته‌ای هم حاصل شود نباید عرصه‌های مختلف پیشرفت و اقتصاد کشور را به توافق هسته‌ای گره زد، ما در بحث پیشرفت کشور هزار راه نرفته داریم که در انتظار حرکت ملی است نه امضاء توافق.

۰۵:۰۵  یک نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه رئیس جمهور این کشور از شکست مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که ایران درحال استفاده از این ترس اوباما است.

۰۴:۴۹  سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا فقط یک اسب دارد و اسم آن هم پارامترهای لوزان است، که عوض نشده است.

۰۳:۵۹  وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد.
۰۲:۴۰ نشریه فرانسوی «نوول رپوبلیک» گزارش داددر صورت عدم توافق سه سناریو وجود دارد/غرب لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در شرایط کنونی منطقه دشوار می‌داند ۰۲:۳۰ آغاز نشست وزرای خارجه ۵+۱ پس از پایان نشست ظریف و کری

۰۲:۰۳ جلسه ظریف با کری پایان یافت/ادامه جلسه صبح امروز

۰۱:۴۹ صالحی: از این بهتر نمی‌شود ۰۱:۲۰ کری: پس از توافق، می‌توان در مورد موضوعات منطقه‌ای با ایران وارد گفت‌وگو شد

۰۱:۱۰ المیادین: احتمال بالایی وجود دارد که امشب یا فردا توافق اعلام شود

۰۱:۰۶ تبعات توافق یا عدم توافق هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان

۰۰:۰۴ وزرای خارجه ایران و آمریکا امشب برای دومین بار طی روز جاری به گفت‌وگو نشستند.

۲۳:۱۵ نشست ظریف و کری از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی(۲۴:۰۰ به وقت تهران) ۲۳:۱۴ ظریف در بالکن هتل در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات به خوبی هواست؟ گفت: بله هست ۲۲:۵۰ آغاز نشست داخلی ۶ کشور به ریاست موگرینی

۲۲:۲۵ پایان نشست صالحی و مونیز پس از بیش از ۴ ساعت ۲۲:۱۰ ورونکوف، رئیس هیئت روس در مذاکرات و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به طور جداگانه با ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند

۲۱:۵۹ وزیر خارجه فرانسه می‌گوید زمان تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای با ایران فرا رسیده است.
۲۱:۳۹ شاید ۱+۵ درباره سایر چالش‌های موجود بر سر دستیابی به توافق جامع با ایران، تا حدودی اتفاق نظر داشته باشند، اما تحریم تسلیحاتی یکی از آن مواردی است که درباره آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

۲۱:۳۰ نشست صالحی مونیز و نیز معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۱

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان