۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تبلیغات رنگین در پوشش زیر پا گذاشته شدن شرع!
کد خبر: ۴۴۶۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

زیر پوست نظارت ضعیف مسئولین شهری صورت می گیرد؛

تبلیغات رنگین در پوشش زیر پا گذاشته شدن شرع!

بی اخلاقی هایی که دین و شرع جامعه را نشانه رفته است و هدفی جزء کم رنگ کردن معنویت و اخلاق در جامعه را به دنبال ندارد.

تبلیغات رنگین در پوشش زیر پا گذاشته شدن شرع!

به گزارش صبح قزوین، دراین عصر که روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی و ورود به دنیای سرعت هستیم، تبلیغات نقش پر رنگی در اطلاع رسانی ها و جذب مخاطب دارد.
حال در این بین برخی از این تبلیغات شده است، میدان بی اخلاقی های مرسوم در جامعه.

بی اخلاقی هایی که مطمئنأ دین و شرع جامعه را نشانه رفته است و هدفی جزء کم رنگ کردن معنویت و اخلاق در جامعه را به دنبال ندارد.

نمونه کوچکی از این بحث مربوط به نوع تبلیغات یک آرایشگاه زنانه در شهر قزوین می باشد که بسیار تأمل برانگیز است.

آرایشگاه "گ" نمونه بارزی از این مدعاست.
این آرایشگاه در تبلیغات خود که از اسفند ماه روی ایستگاه اتوبوس در انظار عمومی قرار گرفت و در معرفی خدمات دهی خود نوعی از خلاف شرع را که در احکام حرام می باشد را با تیتر بزرگ به نمایش آورد.

آرایشگاه مزبوربه موضوع " اپیلاسیون تمام بدن" اشاره کرده و آن را با قیمت ارزان جزء خدمات دهی خود آورده است.

ما در این رابطه حکم " اپیلاسیون تمام بدن" توسط آرایشگرها در این مراکز را از دفاتر پاسخگوئی به احکام در مشهد و قم پرسیدیم که به حرام بودن آن از نظر تمام مراجع  تأکید کردند.

صفی خانی مسئول دفتر احکام حوزه علمیه خواهران در پاسخ به این حکم اظهار داشت: موضوع " اپیلاسیون" در چند بخش قابل بررسی است.
اول این که اگر توسط همسر انجام گیرد، حتی کل بدن هم اشکالی ندارد.
اما اگر توسط خانم دیگری صورت گیرد حرام می باشد، چرا که مستلزم نگاه به عورت می باشد.
مگر اینکه برای کل  بدن انجام نگیرد.
که در این صورت اشکالی ندارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر فضای جامعه به گونه ای شده است که حتی این خلاف شرع به صورت پیامکی در سطح وسیع تبلیغ می شود و کسی نظارت درستی بر این امر ندارد.
مطمئنأ این گونه بی دینی ها ضرر زیادی بر پیکره ی ایمانی جامعه ما وارد می آورد.

ارشاد هم نظارت دارد

افشار مسئول بازرسی اتوبوس رانی استان قزوین، در رابطه با موضوع نظارت نسبت به تبلیغاتی که در سایبان های ایستگاه های اتوبوس صورت می گیرد، بیان داشت: این نوع تبلیغات را ما به مناقصه گذاشتیم و با شرایط خاصی به پیمانکار مربوطه سپردیم.

وظیفه ما فقط نظارت بر انجام کار آن ها می باشد.
البته سازمان ارشاد هم وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

در این رابطه با حجت الاسلام حسینی کارشناس تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، گفت و گوئی را داشتیم.
وی تأکید داشت: نظارت بر عهده کانون هائی است که در سطح شهر در حال فعالیت می باشند که تعداد 65 کانون می باشد و این ها از ارشاد استعلام می گیرند که مجوز صادر شود یا نه؟

هنرمند راد مدیرکل مؤسسه نگاه نوین،که پیمانکارسازمان اتوبوسرانی است در رابطه با شرایط تبلیغات گفت: سازمان اتوبوسرانی بر کار ما نظارت دارد و در رابطه با موضوع تبلیغات "اپیلاسیون" در آرایشگاه ها، طی  چند ماهه گذشته مواردی داشتیم که به تصویب رسیده و در سطح شهر به نمایش درآمده است.

بهترین روش سفارش پیامبر اکرم(ص) است

دکتر سمیه حسن پور، متخصص پوست و مو در رابطه با روش اپیلاسیون اظهار داشت: اپیلاسیون، تمیز کردن یا شیو کردن قسمتی از موهای زائد در بدن است.

وی از مزایای این روش را کم و نازک شدن مو دانست و معایب آن را ایجاد حساسیت در پشت بازوها، کمر و جوش زدن در این قسمت های بدن خواند.
هم چنین از ایجاد جوش های چرکی فوق العاده زیاد، در مواضعی  که آکنه شایع نیست آکنه های کیست گونه و از خونمردگی و کبودی در بعضی قسمت های بدن نام برد.

وی در ادامه گفت: این روش درد بسیاری را به همراه دارد که سیستم درد، استرس  و هورمون هایی را در بدن تشکیل می دهد که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

حسن پور تصریح کرد: روش اپیلاسیون در طولانی مدت تأثیر خود را می گذارد چرا که یک کشش ناگهانی را در پوست ایجاد می کند و باعث شل شدن پوست می شود و همراه با درد زیادی که  دارد باعث برهم زدن سیستم عصبی شده که البته آنی است ولی آستانه درد هر فرد فرق می کند.

حسن پور بیان داشت : این روش کار در آرایشگاه ها انجام می گیرد ولی درمورد "لیزر" در تخصص پزشکان است البته در بعضی آرایشگاه ها که کلینیک زیبایی راه می اندازند، غیرقانونی انجام می دهند.

این متخصص زیبایی توصیه کرد: با تحقیقات زیادی که انجام گرفته، بهترین روش همان روشی است که پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) سفارش کرده اند و آن پودرهای نوره یا موبر است که از مزایای این روش نرم کننده پوست، خاصیت ضد سرطان، خاصیت لایه برداری که ضد پیری پوست است را دارد هم چنین به مرور زمان مو را نازک می کند وبا هیچ دردی همراه نیست.

حسن پور تأکید کرد: استفاده از ژیلیت را توصیه نمی کنم چرا که باعث خراشیدگی سطحی و میکروسکوپی پوست می شود و استعداد آکنه وجوش را در بدن فرد تحریک می کند.

وی با اشاره به دستگاه اپیلیدی، گفت: این روش هم درد بسیاری به همراه دارد و سیستم استرس را فعال می کند.

این پزشک خاطرنشان کرد: روش لیزیک، روش خوبی است ولی هزینه بالایی حدود " 6 الی 7 میلیون تومان " در بر دارد، کرم های موبر هم تا حدودی متعارف بوده که لازم است قبل از استفاده تست شود تا حساسیتی را ایجاد نکند.

دکتر معصومه نظری، کارشناس مامائی در رابطه با کارکردهای این روش و تاثیر گذاریش بر بدن اذعان داشت: در رابطه با اپیلاسیون, یک سری نکاتی را از دیدگاه زنان بیشتر بررسی می کنم.
اپیلاسیون معمولا یک روشی است که از بین بردن موهای زائد توسط دستگاهی به نام اپلیدی، از دو بعد می توان به آن پرداخت.

یکی از جنبه بهداشتی و دیگری از جنبه روحی مورد بررسی است.

وی در ادامه گفت: از بعد جسمی، اگر واقعا در مرکزی انجام شود که از نظر بهداشتی رعایت می شود، شاید بتوان گفت، روشی است که (البته بنده ذاتأ با این روش مخالفم )، از نظر ظاهری و جسمی تمیزی کاملی را به دنبال دارد و یک روش پیشرفته و جدید است و اکثر افراد الان به دنبال روش های پیشرفته و جدیدند.

 نظری ادامه داد: اگرمسائل بهداشتی رعایت شود تاثیر گذارتر است، ولی از بعد روحی که بیان شد یکسری از افراداز این روش ترس دارند و فکر می کنند ممکن است آسیبی به آنها وارد یا باعث سرطان پوست شود، شاید به سراغش نروند.

وی اشاره کرد: اگر بخواهیم  درست در نظر بگیریم  اپیلاسیون باعث سرطان پوست نمی شود! اگر این دستگاه خیلی پیش از حد، یعنی از حد مجاز تعریف شده  برای آن, استفاده شود عوارض پوستی ایجاد می کند که به عصب های پوست آسیب خواهد زد.

 مواردی داشتیم که به خاطر استفاده زیاد از این روش، فلج موقت در آن ناحیه ایجاد شده است، که پوست، وا رفتگی پیدا کرده که با رفتن به فیزیوتراپی و دارو مصرف کردن مشکل حل شده است.
این کار باید اصولی انجام شود و توسط کسی که وارد است.

وی گفت: ولی اگر غیر اصولی باشد و ندانند در کدام ناحیه و با چه فشاری می خواهند وارد کنند و بیش از حد باشد ممکن است باعث آسیب شود.
در نهایت وقتی ما می توانیم اپیلاسیون را مؤثر بدانیم که سیستم بهداشتی به درستی پیاده شود.

  اگر تمییز نشود و برای فرد دیگری استفاده شود ممکن است عوارض پوستی و عفونت ایجاد کند، به خصوص در خانم ها که در قسمت واژن استفاده می کنند یک معضل خواهد شد.

دکتر نظری تأکید کرد: اگر از نظر بهداشتی دقت نداشته باشیم خیلی راحت می تواند میکروبها را به افراد دیگر منتقل کند، از جمله تبخال تناسلی، این می تواند به راحتی باعث انتقال بیماری ها شود مثل قارچ ها، گاردن هنلنا و.
.
.
 از طرف یک فرد دیگر منتقل شود.

اگر در قسمت های دیگر بدن استفاده شود، چون سلولهای عصبی بدن در همه ی قسمت های بدن هستند اگر بخواهد زاویه رویش موها که یک زاویه خاص دارد اگر کسی که بخواهد این کار را انجام دهد خیلی باید مهارت داشته باشد که خلاف جهت رویش موها فشار وارد نکند که باعث می شود رشد مو در آن ناحیه آسیب ببیند.
هم متورم شود، هم حساس شود هم مدت زمانی دیگر با یک نتیجه بر عکس ظاهر شود.

مثلأ یا موها خیلی زائد ایجاد یا ضخیم تر شود.
یا رشد موها برای یک مدتی متوقف شود.

این کارشناس مامایی بیان داشت:  مطمئن باشید صدمه ای به مو وارد می شود که جبران آن سخت می باشد.
درست است که افراد از بعد زیبایی به آن نگاه می کنند، ولی واقعیت این است اگر خیلی از این روش استفاده شود به گلبول های مو آسیب زده و وقتی رویش مو متوقف شود پوست لایه حفاظتی خود را از دست می دهد.

قانون طبیعت بر روی حکمت پروردگار قرار گرفته و اگر ضرورتی ندارد بهتر است سراغ این کار نروند.
غدد لنفانی یک سری غده هایی هستند که اثر حفاظتی برای بدن دارند.
این غدد که در ناحیه گردن، گلو، زیر بغل قرار داده شده اند.
دو تا از این غدد لنفانی مهم در زیر بغل قرار دارند و یک فایده اش کنترل سیستم ایمنی بدن است.

 اگر به این غدد آسیب برسد یا میکروب وارد آن شود، خیلی راحت می تواند مشکل ایجاد کند.

وی با بیان این که  میکروب ها از این طریق  به راحتی  وارد خون می شوند، گفت: همچنین غدد آسیب دیده و و خیلی راحت باعث درد سر می شود.
میکروب هایی که وارد خون می شود باعث تورم غدد لنفاوی شده و سیستم دفاعی را ضعیف می کند.

شاید بر سیستم عصبی بدن اسیب وارد شود.
و سیستم عصبی در پوست صورت حساس تر است و ممکن است آسیب ببیند، با این کار عفونت غدد لنفاوی خیلی خطرناک است و درمانش خیلی سخت صورت می گیرد.

درنواحی که ضرورت ندارد مانند این موارد؛ دست، پا، شکم، پوست صورت و ناحیه تناسلی از نظر زیبایی این کار انجام می دهند بهتر است انجام نشود، اما همان کار سنتی خودمان که انجام می دادیم (بند انداختن) خیلی بهترنتیجه می دهد.

چون پوست صورت خیلی حساس است در برابر آفتاب زود قرمز و متورم می شود، اگر اپیلاسیون هم بهداشتی صورت نگیرد می تواند عوارض  نا خواسته ای در پوست صورت ایجاد کند.
اعصاب حرکتی صورت را صدمه زده و عصب هایی که برای پوست تاثیرگذار هستند، تحریک می کند.

درنهایت، در مورد حساسیت پوستی چون پوست صورت حساتر است اگر متداوم انجام شود باعث تورم و التهاب پوست صورت شده و پوست در برابر آفتاب حساس تر شده و به راحتی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند که در دراز مدت باعث سرطان پوست می شود.

دکتر نظری در پایان تصریح کرد: این اشعه مستقیم از عواملی است، که باعث تحریک پوست می شود و یکی از علل جذب این اشعه، همین اپیلاسیون است، چون هر چه باشد دستگاهی است که از طریق برق، کار می کند و به بدن برق منتقل شده و عوارض ماندگاری را ایجاد خواهد کرد که روش مرسوم سنتی آن، این عوارض را به دنبال ندارد.

برای اینکه التهاب در سطح پوست ایجاد نشود بهتر است زیاد به این روش روی نیاورند.

 اکثر مجتهدین می گویند نگاه به عورت از جنبه شرعی کلأ حرام می باشد فقط تحت یک شرایطی آن هم مثل شغل مامایی که با درمان و زایمان سرو کار داریم،  ولی در کل فرد دوست ندارد کسی به بدن او نگاه کند ولی از بعد پزشکی به غیر ضرورت حرام است، اما برای زیبایی به نظرمی آید درست نیست.

در نتیجه می دانیم که علم در حال پیشرفت است، بایدبا مطالعه کامل به سراغ این موارد کارها رفت، فقط از جنبه تبلیغی و تقلید دنبال این مسائل نرفته و توصیه می کنم  اگر اطلاعات خود را کامل کرده و بعد به سراغ استفاده از تکنولوژی روز بروند.

با توجه به پیگیری های صورت گرفته از طریق مسئولین، آن چه در این بین قابل توجه است نظارت ضعیف مسئولین مربوطه در رصد تبلیغات انجام شده در سطح شهر است.

آن چه ضروری می نماید بررسی متن تبلیغات انجام شده قبل از این که توسط پیمانکاران ذی ربط به اجرا گذاشته می شود، است.

نکته ای که در این گزارش اهمیت دارد این مسئله است که چرا باید موضوعی که خلاف شرع و دین ما می باشد به این راحتی و در سطح شهر به نمایش گذاشته شود و جالب تر این که مسئولین مربوطه طی نظرخواهی ما ااین گونه پاسخگو باشند که اگر شما خلافی دیدید، به ما انتقال دهید.

صحبت مااین است که مگر در حدود وظایف شما تعریف نشده که نظارت باید قبل از اجرا صورت گیرد؟

این تازه یک نمونه کوچک از نبود نظارت کافی بر این گونه مسائل است.

آیا مسئولین در این زمینه پاسخگو هستند؟!

انتهای پیام/4003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان