۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین در دادگاه کرباسچی چه گذشت؟
کد خبر: ۴۴۴۰۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فیلم

در دادگاه کرباسچی چه گذشت؟

کرباسچی که به اتهام اختلاس و استفاده از امکانات شهرداری برای برخی از کاندیداها به ۳ سال حبس و ده سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم شده بود، این روزها مسیر تازه‌ای را در عرصه سیاست شروع کرده است.

در دادگاه کرباسچی چه گذشت؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، غلامحسین کرباسچی فرزند آیت الله محمدصادق کرباسچی در سال ۱۳۳۲ در قم متولد شد.
پس از پایان تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه قم پیوست و در مدرسه علمیه حقانی مشغول به تحصیل گردید.
او در همین زمان فعالیت سیاسی را در مخالفت با حکومت پهلوی آغاز نمود و پدرش آیت الله کرباسچی (ملقب به تهرانی) از یاران مورد اعتماد امام خمینی (ره) بود.
او همزمان با تحصیلات فقه و اصول در دانشگاه نیز تحصیل کرد.
[video src="http://sobheqazvin.
ir/down/در دادگاه کرباسچی چه گذشت؟+فیلم.
mp4" poster="http://sobheqazvin.
ir/wp-content/uploads/2015/07/کرباسچی.
jpg" width="500" height="400" autoplay="true"][/video] برای دانلود فیلم بر روی لینک کلیک راست کرده و سپس گزینه save link as ویا save target as را انتخاب کنید.
/
فعالیت‌های سیاسی-اجرایی در دوران جنگ نماینده امام خمینی (ره) در ژاندارمری جمهوری اسلامی بود.
پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ از استانداری اصفهان به شهرداری تهران منتقل شد و دوباره طرح جامع شهر تهران را که در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌ پی طرح‌ ریزی شده ‌بود ادامه داد.
از جمله کارهای دیگر وی ساخت متروی شهر تهران بود.
او در دوران شهرداری تهران و در جریان اقدامات خود از حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر خوردار بود.
در دوران وی برای اولین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزرا و معاونان رییس جمهور حضور یافت.
در آستانهٔ برگزاری انتخابات مجلس پنجم، وی به همراه عده‌ای دیگر از وزرا و معاونان هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی را تاسیس کرد و در کنار جامعهٔ روحانیت مبارز تهران به ارائه لیست انتخاباتی پرداخت.
پس از کناره گیری وزرای دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی از حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی عملاً به عنوان چهرهٔ اول حزب مطرح شد.
تأسیس مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریات و ویژه نامه‌های وابسته به آن و راه اندازی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در تهران از اقدامات وی بود.
محاکمه کرباسچی در سال ۱۳۷۷ در دومین سال دورهٔ اول ریاست جمهوری خاتمی، کرباسچی که همراه حزب کارگزاران سازندگی از طرفداران کلیدی خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود، به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر و بازجویی شد.
جلسات محاکمه کرباسچی هر شب به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد و این همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ در تلویزیون کشور بود.
رسیدگی به اتهامات غلامحسین کرباسچی به عنوان شهردار تهران و حدود ۱۰۴ متهم دیگر پرونده اختلاس در شهرداری که همگی مدیران بالادستی و میانی شهرداری و پیمانکاران را تشکیل می دادند، در هشت جلسه به طول انجامید.
در جریان برگزاری این جلسات گمانه زنی ها و تحلیل های متعددی در باب اتهامات غلامحسین کرباسچی مطرح می شد.
کرباسچی از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به ۳ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد؛ وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود که پیش از محاکمه به اتهام اختلاس مدتی را در بازداشت گذراند.
اسناد جرایم مالی کرباسچی را در اینجا بخوانید.
حمایت میلیونی پیمانکاران شهرداری از خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری برخی اینچنین می گفتند که تلاش های وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری در راستای حمایت های همه جانبه مادی و غیر مادی از کاندیداتوری سید محمد خاتمی در سال ۷۶ مهمترین عامل در پرونده شهرداری تهران بود.
به طوری که برخی اخبار در زمان انتخابات حاکی از این بود که در هنگام برگزاری انتخابات شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری تهران به صورت مستقیم به ستادهای انتخاباتی کمک‌های مالی ارائه کرده‌اند.
هزینه انتخاباتی ده میلیارد تومانی کرباسچی برای ریاست جمهوری خاتمی انتشار این اخبار تا جایی ادامه یافت که در یکی از گزارش‌ها اعلام شد ۱۱۵ میلیون تومان از این محل برای ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلب هزینه شده است، یکی از کاندیداهای مجلس پنجم هم چندی قبل از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود: شهرداری تهران برای انتخابات ۱۰ میلیارد هزینه کرده است.
واکنش عباس آخوندی به تخلفات فنی شهرداری و شهرسازی سروصداهای اختلاس جنجالی شهرداری از آنجایی شروع شد که عباس آخوندی، معاون سیاسی وزیر کشور وقت در نامه ای خطاب به مسئولان نظام به مسائل و مشکلات فنی و شهرسازی شهرداری اشاره کرد و سپس همان نامه را به دفتر مقامات عالیه نظام ارجاع داد.
اما در واکنش به این نامه نگاری های آخوندی شهرداری تهران در نامه‌ای به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که اقدامات دادستانی برای پرونده‌سازی علیه شهرداری غیرکارشناسی است.
مدتی قبل‌ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس دولت سازندگی پیش از ترک کابینه، جلسه‌ای با آیت‌الله یزدی، رئیس وقت قوه‌قضائیه برای رسیدگی به موضوع شهرداری برگزار کرده بود ولی جلسه میان این دو نیز به نتیجه نرسید.
نامه بشارتی به شهرداری تهران و تذکر درباره برج سازی های شمال تهران پیش از اوج‌گیری منازعات، بشارتی، وزیرکشور دولت سازندگی هم طی نامه‌ای جداگانه به شهردار تهران در مورد برج‌سازی‌های شمال شهر به دلیل اینکه «با فرهنگ عمومی مغایرت دارد، خانه یک مسلمان نباید مشرف باشد و او نیز بر جایی اشراف نداشته باشد» تذکر داده بود که البته کرباسچی در پاسخ به این نامه اعلام کرد امور شهرسازی طبق مقررات انجام می‌شود.
آغاز دستگیری های اختلاس شهرداری و استعفای ۹ شهردار تهران از ادامه کار نامه بشارتی اما در نهایت به وزیر مسکن ارجاع ‌شد و عباس آخوندی هم نامه اول را به‌ هاشمی‌رفسنجانی و نامه دوم را به دفتر مقامات عالیه نظام ارجاع می‌دهد و در نهایت این دو نامه موجب شد که پرونده شهرداری تهران به جریان بیفتد و این سرآغاز دستگیری های اختلاس شهرداری شد.
در ادامه این دستگیری‌ها، ۹ شهردار مناطق تهران نامه‌ای برای کرباسچی ارسال کرده و عنوان کردند که احتراما ما شهرداران مناطق تهران با توجه به فقدان شرایط خدمتگزاری بدین‌ وسیله استعفای خویش را اعلام می کنیم.
اما در جریان این پرونده و تحقیق از متهمان قبلی که همگی از شهرداران و مدیارن شهرداری و وابستگان به آنها بودند، غلامحسین کرباسچی دستگیر و بعدها پس از پایان رسیدگی به این پرونده، وی متهم ردیف اول شناخته و معرفی شد.
جلسه خصوصی مجمع روحانیون مبارز و خاتمی برای حل بحران شهرداری موضوع دستگیری شهردار تهران اهمیت بسیار زیادی یافت تا آنجا که مجمع روحانیون مبارز تهران در جلسه‌ای خصوصی با حضور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت به بررسی موضوع پرداخت.
از سوی دیگر هیئت دولت نیز به ریاست محمد خاتمی به سرعت جلسه‌ای ۵ ساعته را برای رسیدگی به موضوع بازداشت کرباسچی تشکیل داد.
روزنامه‌های لومند و فیگارو نیز تصویر کرباسچی را در کنار محمد خاتمی در صفحه اول خود منتشر کردند تا اهمیت ماجرا بیش از گذشته نمایان شود.
جلسه اول دادگاه شهردار تهران ۱۷ خرداد ۷۷ تشکیل شد و در جریان آن اتهامات به صورت کلی خوانده شد اما کرباسچی تمامی اتهامات را رد کرد.
وی همچنین صلاحیت محسنی اژه ای را برای قضاوت به دلیل نداشتن تحصیلات کافی در این زمینه زیر سوال برد.
در جلسه دوم دادگاه که ۲۱ خرداد ۷۷ تشکیل شد موارد مربوط به روزنامه آفتابگردان مورد بحث قرار گرفت که البته کرباسچی در آن روز از دادگاه نیز اظهار داشت، ماموران تمامی اسناد و مدارک در این رابطه را با خود برده اند بنابراین او امکان دفاع از خود را ندارد.
در جلسه سوم دادگاه در ۲۶ خرداد ۷۷ مسائل مربوط به شرکت چاپ گستر و روزنامه و موضوع پرداخت هشتاد سکه نیم بهار آزادی به مدیران شهرداری و فروش آپارتمان به آنها به قیمت پایین تر از قیمت روز بررسی شد.
همچنین موضوع اهدای ۸۰ دستگاه خودرو از سوی بنیاد مستضعفان به مدیران شهرداری تهران مورد بحث قرار گرفت، در این جلسه قبه، معاون شهردار تهران به عنوان مطلع برای چند ثانیه در جایگاه سخن گفتن قرار گرفت.
در ادامه برگزاری جلسات دادگاه محاکمه کرباسچی بررسی موضوع زمین های سابق باغ وحش تهران، پرداخت شصت سکه بهار آزادی به وزیر، اتهام عدم دریافت ۱۰ میلیون تومان عوارض از عبدالله نوری، وزیر کشور بابت تغییر کاربری ملک نامبرده در خیابان الوند تهران، پرداخت ۹۰ هزار دلار آمریکا که به گفته کرباسچی این پول جهت خرید امکانات برای شهرداری تهران هزینه شده از مباحث مطرح شده در جلسه چهارم دادگاه که ۴ تیر ۷۷ برگزار شد، بود.
تایید صلاحیت محسنی اژه ای برای رسیدگی به پرونده اختلاس شهرداری در این جلسه بشارتی، وزیر سابق کشور در دادگاه عنوان کرد: دادگاه را صالح می شناسد و صلاحیت محسنی اژه ای را تایید می کند.
در جلسه پنجم دادگاه موضوع پرداخت ۸۸۳ میلیون تومان به موسسه فرسی، موضوع وام دریافتی از سازمان مبارزه با مواد مخدر که توسط شهرداری تهران به روزنامه آفتابگردان واگذار شده بود، مطرح شد.
در ۱۸ تیر ۷۷ جلسه ششم دادگاه کرباسچی برگزار شد که در آن موضوع فروش ماشین آلات چاپ و قطعه ای زمین مورد بررسی قرار گرفت.
و در نهایت غلامحسین کرباسچی در جلسه هفتم دادگاه فساد مالی شهرداری که ۲۰ تیر ۷۷ برگزار شد آخرین دفاعیات خود را مطرح کرد.
کرباسچی پس از برگزاری دادگاه‌های جنجالی به اتهام مشارکت در اختلاس به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و پنجاه و سه میلیون تومان، ۹۰ هزار دلار آمریکا، ۶۶۰ سکه بهار آزادی و ۸۰ سکه نیم بهار آزادی، مشارکت در ارتشا، تضییع اموال عمومی، تصرف اموال عمومی، تبانی در معملات دولتی، دخالت در انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به دو نامزد به ۲ سال حبس و ۱۰ سال انفصال از خدمت محکوم شد.
او در تمامی موارد اتهامی تبرئه شد و تنها به دلیل واگذاری زمین با مجوز وزارت کشور به ۵ مدیر شهرداری در منطقه باغ وحش سابق تهران با تخفیف ۱۲ میلیون تومانی محکوم شد.
دادگاه برای او ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدی نیز در نظر گرفت.
در جریان فساد شهرداری اگرچه قوه قضائیه متهمان خرد و کلان که در جریان این اختلاس دخیل بودند را دستگیر کرد که هر کدام در اتهاماتی متعدد از اختلاس ۴ میلیونی تا اهدای سکه و زمین به مدیران شهری را در پرونده خود به ثبت رسانده بودند اما به هر صورت کرباسچی متهم اصلی این پرونده شناخته شد که حکم وی نه بازدارنده بود و به خودی خود توانست مجازات مناسبی برای متهم این پرونده به شمار آید.
پس از آزادی کرباسچی سرانجام پس از طی نزدیک دو سال حبس، از زندان آزاد و به فعالیت‌های غیر دولتی مشغول شد و در اسفند سال ۱۳۸۵ دادگاه مطبوعات، روزنامه هم‌میهن را که کرباسچی مدیر مسئول آن بود، از اتهاماتی که در سال ۱۳۷۹ مبنای توقیف آن شده بود تبرئه کرد.
این روزنامه از اواخر اردیبهشت ۱۳۸۶ به سردبیری محمد قوچانی دوباره منتشر شد که پس از انتشار ۴۳ شماره از آن به دلیل نقض دادرسی دوباره توقیف شد هرچند که گروه دست‌اندرکاران هم میهن پس از توقیف روزنامه و ناامیدی از انتشار روزنامه‌ای تازه، هفته نامه محلی شهروند امروز را در سطح کشور فعال کردند.
انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از نامزدی مهدی کروبی حمایت کرد و به عنوان معاون اول او در صورت پیروزی معرفی شده بود.
پس از انتخابات در روز ۲۳ خرداد کرباسچی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت: تعداد افرادی که در ستادهای کروبی بودند بالای ۳۰۰ هزار نفر بودند و تقلب در این انتخابات امری واضح است؛ این اظهارات وی در حالی بود که برخی منابع از رأی کرباسچی به میرحسین موسوی صحبت می کردند که خود کرباسچی نیز این ادعا را رد نکرد.
نقش حزب کارگزاران در فتنه ۸۸ بر کسی پوشیده نماند و این حزب با القای گسترده شبهه تقلب در دوران انتخابات ۸۸ علیه امنیت ملی اقدام کردند.
جهانبخش خانجانی یکی از اعضای حزب با شرکت در جلسات مختلف و با راه‌اندازی سایت خرداد نو (زیر نظر ستاد موسوی) و انتشار اخبار و اعلامیه‌های مجعول، خودساخته و برنامه‌ریزی شده و با انجام مصاحبه‌هایی با هدف القای شبهه تقلب در انتخابات و تحریک پایگاه خیابانی به اغتشاش، جهت اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی اقدام کرده است.
کرباسچی که اکنون دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی است، با روی کار آمدن دولت یازدهم فضا را برای افزایش فعالیت های خود باز دید و در ابتدا به دنبال تغییر هفته نامه آسمان به روزنامه آسمان شد.
روزنامه ای که به سردبیری قوجانی منتشر می شد اما حامی اصلی آن کرباسچی بود با فعالیت بازداشت شدگان و متهمان فتنه شروع به کار کرد.
این روزنامه که سابقه توقیف را نیز در کارنامه خود داشت، بی محابا به مقدسات توهین کرد و در شماره های ابتدایی خود به خاطر زیر سوال بردن حکم قصاص که مطابق نص صریح قرآن است دوباره توقیف شد.
کرباسچی بار دیگر همکاران آسمانی را دور هم جمع کرد و این بار هفته نامه صدا را منتشر کرد.
توهین کرباسچی به مردم و قوه قضائیه/ مردم دروغگو هستند طی سال گذشته فعالیت کرباسچی زیاد شده است و اظهارات شاذ خود را در سفر های استانی به گوش مخاطبان خاص خود می رساند.
اخیرا کرباسچی با بدست گرفتن تریبونی در گرگان، محاکمه خود را زیر سوال برد و با متلک به دادستان کل کشور سعی در تشویش اذهان داشته است.
همچنین وی با ادبیاتی نامناسب به ملت ایران به خاطر ثبت نام دریافت یارانه ها، توهین می کند.
غلامحسین کرباسچی که وی را می توان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین افراد در جریان حامیان دولت فعلی محسوب کرد در سخنانی که اخیرا بیان کرده، مردم ایران را دروغگو خوانده است! کرباسچی در این نشست با عنوان حماسه‌های ملی خرداد، به ثبت‌نام مرحله دوم یارانه‌ها در کشور اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه ما دارای یک کشور اسلامی هستیم و باید راستگویی را در جامعه رواج دهیم اما متاسفانه جامعه را به سمتی پیش برده‌اند که مردم به‌خاطر مسائل اقتصادی دروغ بزرگ را به دولت می‌گویند.
باید توجه داشت که هر کس نمی تواند به خود اجازه بدهد تا به بهانه حمایت از دولت به مردم توهین کند؛ چرا که توهین به مردم در طی چند ماه گذشته از سوی طیفی خاص افزایش یافته بر همین اساس دولت باید قبل از اینکه این موضوع تبدیل به یک جریان شود جلوی آن را بگیرد.
این روزها نیز با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، جلساتی با حضور کرباسچی و هواداران وی در حال برگزاری است که حاکی از تلاش وی برای نفوذ و ورود به انتخابات است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان