۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین سازمان برنامه و بودجه در برنامه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری
کد خبر: ۴۴۳۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سازمان برنامه و بودجه در برنامه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری

از آن‌جا که کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از همه چیز و همه جا سخن می‌گویند و نقد و تعریف از عملکردهای گذشته چاشنی سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری‌شان است، سرنوشت سازمان برنامه و بودجه نیز از این موهبت بی‌نصیب نمانده است.

  سازمان برنامه و بودجه در برنامه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، سازمان برنامه و بودجه نخستین بار در ایران در سال ۱۳۲۷همزمان با تصویب برنامه هفت‌ساله عمرانی اول با نام سازمان برنامه پایه‌گذاری شد.
وظیفه این سازمان نظارت و مراقبت در اجرای برنامه بود و تحت نظر یک شورای عالی یک هیات نظارت و یک مدیر عامل فعالیت می‌کرد.
  سازمان برنامه و بودجه در تیرماه سال ۱۳۷۹ با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام و از این ادغام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد.
  آن‌چه این‌روزها نقل محفل کاندیداهای احتمالی‌ است، ارزیابی از همین ادغام و تصمیم به چگونگی اداره این سازمان در دولت آینده است.
  به عنوان مثال باقری لنکرانی یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از جمله کسانی است که با اعتقاد به انحلال سازمان برنامه و بودجه گفت: مهم‌ترین اشکال این سازمان ، نگاه برنامه‌ریزی به پروژه‌ها و برنامه‌ها بود، مدل خشکی داشت.
مدل صحیح این سازمان باید بر مبنای عملیاتی بنا شده باشد.
این مدل در قانون این سازمان آمده است، اما به خوبی اجرا نمی‌شود.
  وی ادامه داد: در ترسیم چالش‌های کشور یک حرف مشترک را از همه می‌شنویم و آن مشکلات اقتصادی است.
ولی مساله مهمتر ریشه‌یابی این مشکلات است.
اگر بخواهیم بگوییم دولتی آمده و سازمانی را منحل کرده و در نتیجه آن نقدینگی بالا رفته و هدفمندی هم به تورم کمک کرده و بخواهیم همه مشکلات اقتصادی را به گردن دولت‌های نهم و دهم بیاندازیم تحلیل مناسبی نیست.
حتی برخی مسوولین سیاسی و اقتصادی کشور در دولت‌های قبل به مدافعین آن‌ها این تحلیل را انجام می‌دهند که زنگ خطری برای مسوولینی است که می‌خوا هند از مسوولیت خود فرار کرده و مشکلات اقتصادی را به گردن دیگران بیاندازند.
  اما مصطفی کواکبیان از دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه احیای سازمان برنامه و بودجه را جزو نخستین کارهای دولت احتمالی خود عنوان کرد و گفت: همچنین در هر بخش، شهر، شهرستان و استان برنامه‌ها را مدون کرده و در تهران کار کارشناسی بر روی آن‌ها انجام می‌شود به عبارت دیگر کارها از ادامه از سر گرفته خواهد شد.
  وی گفت: ما برنامه‌های بسیاری داریم.
برخی بالادستی هستند، اما برای 5 برنامه 50 اولویت مشخص کرده‌ایم و در موعد مقرر آن‌ها را ارائه خواهیم کرد؛ بنابراین حتما اولین اقدام ما این است که سازمان برنامه و بودجه را که در دولت نهم تاسیس شد و بزرگترین ضربه را به دولت زد، بازسازی کنیم؛ زیرا بدون برنامه پول‌ها خرج می‌شود و احیای سازمان و برنامه و بودجه یکی از اقدامات مهم من است.
ما نیاز نداریم هر هشت سال سیستم کشور کاملا عوض شود؛ زیرا دولت‌های جدید باید راه دولت‌های قبلی را ادامه دهند.
  حسن روحانی کاندیداهای احتمالی دیگر انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم معتقد است: در طول سال‌های اخیر شاهد بودیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بسته شد، شورای پول و اعتبار تعطیل شد، هماهنگ‌سازی در نظام اجرایی کشور منحل شد.
در کمیسیون‌های اجرایی کشور بعضا شاهد به هم ریختگی و تصمیمات ناهماهنگ و بی‌ثبات بودیم و در عرض 5 ماه شاهد 6 تصمیم مختلف در زمینه‌ ارز بودیم.
  هم‌چنین محمرضا باهنر نیز که به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مطرح است، در این زمینه گفته است: برای مثال انحلال سازمان برنامه و بودجه که یک مغز متفکر برنامه‌ریزی و هدایت برنامه‌های کشور بود یکی از اقدامات نادرستی بود که در این دولت صورت گرفت.
من نمی‌گویم که در سازمان برنامه و بودجه اشکالی وجود نداشت؛ بلکه معتقدم برای برطرف کردن این مشکلات نباید صورت مساله را پاک می‌کرد.
متاسفانه آفتی که در کشور وجود دارد بی‌توجهی به برخی از نهادها و ارکان مهم کشور است؛ به طوری که ما مشاهده می‌کنیم سازمان‌هایی مانند سازمان مدیریت و یا شورای پول واعتبار یا از اعتبار ساقط شده‌اند یا تاثیر چندانی در روند تاثیرگذاری کشور ندارند که بر این اساس قطعا مهم‌ترین اولویت من در دولت احتمالی، احیای این نهادهاست.
  وی در نشست دیگری اظهار کرده است: برخی از نیروها هستند که نیازی به رای اعتماد مجلس ندارند و تعیین‌کننده هستند، مثل معاون اول، رییس بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه که البته جزء اولین برنامه‌هایم این است که سازمان برنامه بودجه را احیاء کنم.
این‌ها پست‌های کلیدی هستند که نیازی به رای اعتماد ندارند و دراین خصوص برنامه‌های مفصلی آماده شده که فعلا آن‌ها را لو نمی‌دهم و در ادامه کار بیان می‌کنم.
  از غلامعلی حداد عادل هم به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری نام برده می‌شود، وی تاکید کرده است: من اصولا نسبت به تغییرات شتاب‌زده ساختاری بدبین هستم، زیرا تغییرات ساختاری باید با تامل و کار کارشناسی صورت گیرد به همین دلیل هم من طی مدتی که در مجلس حضور داشتم هیچگاه به پیشنهادهای شتاب‌زده برای انحلال یک دستگاه موافقت نکردم.
  وی ادامه داد: یکی از تغییرهای شتاب‌زده در خصوص انحلال سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت که من معتقدم کشور برای درست مصرف کردن بودجه قطعا نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد.
با منحل کردن سازمان برنامه و بودجه نیاز کشور برای داشتن برنامه‌ریزی در زمینه مصرف بودجه نفی نمی‌شود و دولت می‌توانست اختیارات خود را در قالب سازمان برنامه و بودجه عملی کند.
  وی گفت: به نظر من هر دولتی باید مراقب تصمیم‌گیری‌های خود باشد و تصمیم ضد و نقیض نگیرد.
  محمد سعیدی‌کیا هم از جمله دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است که با اعتقاد به این‌که «انحلال سازمان برنامه و بودجه یکی از اشتباه‌ترین تصمیمات دولت بوده است» تاکید کرد: این سازمان باید احیا شود و باید مشکلات سر راه آن نیز برداشته شود؛ چراکه مغز متفکر و دیدگاه نظارت دولتی سازمان برنامه‌ و بودجه است.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان