۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برگزاری کنگره آیت الله شالی در سال ۹۵/ نامگذاری قزوین به پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر شبیه یک تعارف است
کد خبر: ۴۳۹۹۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین خبر داد:

برگزاری کنگره آیت الله شالی در سال ۹۵/ نامگذاری قزوین به پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر شبیه یک تعارف است

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان اینکه کنگره آیت الله شالی در سال ۹۵ است گفت: اسم پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر شبیه یک تعارف است زیرا کار اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.

برگزاری کنگره آیت الله شالی در سال ۹۵/ نامگذاری قزوین به پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر شبیه یک تعارف است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نشست خبری حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ظهر امروز(دوشنبه) در سالن جلسات تبلیغات اسلامی با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد.
حجت الاسلام نعمت الهی در این نشست با اشاره به اول تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۶۰ به فرمان امام راحل اظهار کرد: شرایط روزهای نخست انقلاب ایجاب می‌کرد که این نهاد با رویکرد دینی و فرهنگی تاسیس شود.
وی افزود: پیش از انقلاب با وجود اینکه جامعه ما دینی و دارای مردمی متدین بود؛ اما حکومت در راس کشور، تفکرات دین زدایی را دنبال می‌کرد و دین را به سوی حوزه فردی سوق داده و آن را آداب و مناسک فردی می‌دانستند؛ با شکل گیری انقلاب تحول بنیادین در این حوزه ایجاد و وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دین واگذار شد، لذا شرایط ایجاب می‌کرد دستگاهی در این حوزه، مدیریت منسجمی را بر عهده گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: بازتاب انقلاب و شعاع این حرکت معنوی جهان آن روز را متاثر کرد و از آنجا که انقلاب ایران دارای ماهیتی فرهنگی می‌باشد، لذا لازم بود که تحول بنیادینی در این حوزه صورت گیرد که همه جوانب را مورد توجه قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های فعالیت سازمان تبلیغات امور قرآنی است بیان کرد: در دهه اول انقلاب سازمان به شکل تخصصی در این حوزه وارد شد و شامل موسسه‌های قرآنی، کانون‌های قرآنی و به ویژه چاپ و نشر قرآن بود که وظیفه سنگینی به شمار می‌آید.
این مسئول در ادامه اضافه کرد: حوزه هنری سازمان تبلیغات نیز پس از انقلاب به سرعت توانست سینما و تئاتر و موسیقی انقلاب را احیا کند و مواجه شدن با دفاع مقدس موجب شد تا آثار ماندگاری در این حوزه تولید شود.
وی گفت: سازمان تبلیغات همچنین به حوزه مجازی ورود پیدا کرد و از پیشگامان راه‌اندازی کافی نت در جامعه بود، هم‌چنین در زمینه کتابخانه دیجیتالی و الکترونیکی نیز ورود پیدا کرد و قزوین جزء نخستین استان‌هایی بود که به این حوزه وارد شد.
هدف ما تشکیل شورای سیاستگذار قرآنی فعالی بود، اما امروز خروجی لازم را ندارد نعمت اللهی با بیان اینکه اوقات فراغت یکی دیگر از محورهای اساسی برنامه‌های اداره تبلیغات است اذعان کرد: در این کلاس‌ها که در فصل تابستان برگزار می‌شود قرآن یکی از موضوع‌های مهم فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهد و استان قزوین ظرفیت بالایی در زمینه فعالیت‌های قرآنی دارد.
وی ابراز کرد: فعالیت‌های قرآنی در استان پراکنده است البته گام‌هایی در جهت هماهنگی بیشتر متولیان امور قرآنی در استان انجام شده و شورای عالی قرآن تاسیس شد که برکاتی داشت اما راضی کننده نیست.
حجت الاسلام نعمت الهی عنوان کرد: قزوین گنجینه بی‌نظیری از عالمان و اندیشمندان دینی است، اداره تبلیغات قزوین در راستای معرفی این افراد اعلام آمادگی کرده است زیرا معتقدم کاری ماندگار و اساسی است.
وی در ادامه افزود: شورای عالی قرآنی در استان تشکیل شده است اما عملکرد آن راضی کننده نیست، هدف ما تشکیل شورای سیاستگذار فعالی بود اما امروز خروجی لازم را ندارد، در سال جاری اگر شورای توسعه قرآنی شکل بگیرد دبیرخانه این شورا دارالقرآن است و با مدیریت از یک کانال این فضا از پراکندگی خارج می‌شود.
این کارشناس فرهنگی در خصوص حوزه هنر در استان گفت: قزوین دارای شش مکتب خط، معماری، نگارگری، نقاشی و تعزیه و شعر آئینی است که تاریخ استان را شکل داده، اما به شکل مناسب به این مکاتب پرداخته نشده است؛ البته استان قزوین در زمینه مکتب خط حرکت‌هایی انجام داده است اما اسم پایتخت خوشنویسی ایران بیشتر شبیه یک تعارف است زیرا کار اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر شعر آئینی است که طرحی را در دست انجام داریم با عنوان دو سالانه شعر آئینی واعظ قزوینی؛ بحث‌های مقدماتی این برنامه انجام شده است و در حال انجام برنامه‌های این همایش هستیم تا در سال آینده آن را اجرایی کنیم.
قزوین طی دو سال متوالی در برگزاری جشنواره های فرهنگی حائز رتبه شده است در ادامه این نشست حجت الاسلام عباس نظری، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین در خصوص برگزاری برنامه اوقات فراغت در ایام تابستان ابراز کرد: اوقات فراغت در سطح استان برای دو گروه سنی ۷ تا ۱۵ ساله در ۵۰ بوستان‌های معرفت و ۱۵ تا ۲۵ ساله در ۶۰ پایگاه هسته‌های فرهنگی جوانان برگزار خواهد شد.
وی در ادامه افزود: زمان آغاز اوقات فراغت از ابتدای مردادماه به مدت ۴۰ روز تا دهم شهریورماه خواهد بود، شرکت کنندگان در این دوره به طور میانگین ۲۵ نفر هستند و فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و قرآنی و پرورشی در این بوستان‌ها و هسته‌های فرهنگی انجام می‌شود.
این کارشناس فرهنگی راه اندازی وبلاگ‌ها را از فعالیت برجسته هسته‌های فرهنگی در استان دانست و گفت: ۱۲۰ وبلاگ توسط هسته‌های فرهنگی راه اندازی می‌شود، همچنین تولید نشریه‌های مکتوب و الکترونیکی از برنامه‌های دیگر این هسته‌هاست.
وی با بیان اینکه استان قزوین طی دو سال متوالی در برگزاری جشنواره های فرهنگی حائز رتبه شده است عنوان کرد: مجموعه اوقات فراغت در مساجد و مکان‌های متبرکه برگزار می‌شود و مربیان این هسته‌های فرهنگی و بوستان‌های معرفت از روحانیت آموزش دیده هستند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان