۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین زمینه سازی تولید نسل باید مهیا شود
کد خبر: ۴۳۲۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دکتر مهرام:

زمینه سازی تولید نسل باید مهیا شود

متخصص کودکان گفت: جمعیت معلول و عقب افتاده، نتیجه عدم کنترل است.

زمینه سازی تولید نسل باید مهیا شود
به گزارش صبح قزوین، اولین همایش ملی سلامت مادران در 4 اردیبهشت 92 با رویکرد ارتقاء سطح سلامت مادران و سالمندان برگزارشد.
در این همایش دکتر یزدی با ارائه تحقیقی که روی سالمندان خانم استان قزوین صورت گرفته بود، با اشاره به علت مراجعات سالمندان روستایی به درمانگاه و مراکز درمانی گفت: اکثر این مراجعات جمعیت سالمند مشکلات بیماری مفاصل و استخوان است.
وی ادامه داد: علت اکثر بستری ها در سالمندان نیز بیماری قلبی می باشد.
یزدی عنوان کرد: با توجه به آمارهای گرفته شده، 84 درصد افراد سالمند برای طی دوره درمان و بستری شدن، بیمارستان های قزوین را انتخاب کرده و علت انتخاب خود را تمایل قابلیت دسترسی به خدمات بهتر می دانستند.
وی با بیان اینکه مراقبت های ناکافی دوران قبل از سالمندی مهم ترین علت ریشه ای بیماری در زنان سالمند است، اظهار داشت: بیماری های عفونی، مفاصل و استخوان و بستری در بیماری های قلبی و عروقی نیز به همین دلیل می باشد.
یزدی خاطرنشان کرد: سلامت مادران و کاهش مرگ و میر آن ها مبحث مهمی است، تغییرات رخ داده در جامعه مبنی بر کنترل و تنظیم جمعیت است، ما قرار نیست جمعیت را کنترل کنیم بلکه بایستی سلامت آن را تنظیم کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه در چند ماه اخیر آمار حاملگی های خطرناک بالا رفته تصریح کرد: زمانی مراقبت های قبل از بارداری داشتیم اما حالا آمار حاملگی های خطرناک بالا رفته و خانم ها دچار خونریزی و بیماری های قلبی می شوند.
دکتر منوچهر مهرام متخصص کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مشکلات پوکی استخوان شایع در سالمندان گفت: ساخت پارک های بانوان می تواند تا حدودی جلوگیری کند از پوکی استخوان، زیرا قرار گرفتن پوست بانوان در برابر نور مستقیم خورشید می تواند به مقدار زیادی مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه با تولد یک نوزاد، صحبت های اطرافیان در اضطراب و استرس مادر بسیار نقش دارد، یاد آورشد: در برخورد با بچه هایی که ناهنجاری دارند بایستی دقت کرده تا مادر دچار استرس نشود و ما هنوز داریم مادرانی که دختر متولد می کنند و با سرزنش همسران خود مواجه می شوند و این از زمان جاهلیت مانده است.
مهرام با اشاره به کادر پزشکی و درمانی، تأکید کرد: در برخورد با ناهنجاری ها، مثلأ زردی در نوزادان، از عباراتی مثل شیر مادر مشکل دارد، استفاده نکنید این حرف بسیار ناشایست است و مشاوره با مادرانی که چنین فرزندانی را متولد می کنند بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه موضوع مهم در مادران کم خونی است، عنوان کرد: در استان ما هزینه های زیادی مبنی بر دادن قرص آهن به دختران دانش آموز می شود، ولی خیلی از آن ها مصرف نکرده و دور می اندازند و نتیجه آن کم خونی در مادران است.
مهرام با اشاره به بیشترین آمار جمعیت افغانه در قزوین، گفت: این افراد به علت شناسایی نشدن معمولأ اسمشان جایی ثبت نشده و بایستی این هشدار را به جمعیت ماما داد که این افراد دارای حاملگی های پرخطر و سقط های بیشتری هستند.
وی تصریح کرد: قرار دادن مشوق برای زایمان بیشتر درست نیست، رشد جمعیت در کشور ما 2/1 تا 3/1 درصد است و این درصد رشد مثبت است، البته ما تک فرزندی را قبول نداریم.
مهرام ادامه داد: بیشتر این زاد و ولدها توسط قشر مستضعف صورت می گیرد، که به علت مشکلات اقتصادی و گاهی مسائل فرهنگی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی کنند.
وی هشدار داد: مشکلات زاد و ولد و ناهنجاریها در کشور ما زیاد شده و رسالت ما در بخش زایشگاهی بسیار بیشتر است.
مهرام استدلال کرد: تعداد موارد زایمان 5، 6 و 8 زیاد شده و اگر کنترل نداشته باشیم جمعیت ما زیاد می شود، ولی جمعیتی که معلول و عقب مانده مانده است و این نخواهد توانست پیشرفت اجتماعی را ایجاد کند.
وی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر هیچ کدام از زیر سخت های اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی کشور برای این رشد جمعیت مهیا نیست.
انتهای پیام/3004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان