۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کتاب دریچه نورانی ورود به فرهنگ‌ها
کد خبر: ۴۳۱۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر اداره ارشاد اسلامی قزوین گفت:

کتاب دریچه نورانی ورود به فرهنگ‌ها

مدیر اداره ارشاد اسلامی قزوین در نشست "قزوین، شهر مینودری" ابراز کرد: کتاب دریچه نورانی ورود به فرهنگ‌ها است.

کتاب دریچه نورانی ورود به فرهنگ‌ها
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اولین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار "خواندن، گفتگوی جهانی" آغاز شد.
اولین روز از این نمایشگاه با شعار"قزوین، شهر مینودری"  به استان قزوین اختصاص داشت.
نشست "قزوین، شهر مینودری" با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان قزوین، روز گذشته با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم مقام اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، امام جمعه استان قزوین، جمعی از مسئولین و فرهیختگان قزوینی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
مهدی احمدی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، در این نشست ابراز کرد: اگر پیشینه تاریخی ایران را مطالعه کنیم خواهیم دید که در همه گذرگاه‌های تاریخی، ایران خواستار ارتباط با دیگر تمدن‌ها بوده‌است.
وی تاکید کرد: حتی در سخت‌ترین شرایط و با وجود چالش‌های سیاسی فراوان، باز هم ایران خواستار گفتگو برای حل مسائل مختلف بوده است.
احمدی با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب، اذعان داشت: گفتگو، آگاهی و بصیرت، منطبق بر کتاب است و تاب ایران به قدمت تاریخ بشری است.
IMG_8504 وی عنوان کرد: ارتباط گیری با انسان‌ها سر منشأ آگاهی است و متاسفانه امروز درهای گفتگو به روی بشریت بسته است.
مدیر اداره ارشاد اسلامی قزوین تاکید کرد: کتاب خواندن بهانه‌ای برای ورود به گفتگو برای ارائه تاریخ و فرهنگ ملل مختلف به بشریت است.
وی با اشاره به سفر اخیر برخی هنرمندان قزوینی به کشور بوسنی و هرزگوین،  اظهار کرد: این سفر یکی ار اتفاقات بی‌نظیر فرهنگی قزوین به شمار می‌رود که پس از این سفر بوسنی خواستار ارتباط فرهنگی بیشتر با ایران شد.
احمدی اذعان کرد: باید با واقع بینی باور کنیم که هیچ فرهنگی به صورت مطلق غنی و هیچ فرهنگی به صورت مطلق فقیر نیست و همچنین بپذیریم که همه فرهنگ‌ها نیازمند گفتگو هستند.
وی در پایان گفت: حاصل نمایشگاه کتاب تهران با شعار "خواندن، گفتگوی جهانی" افزایش شعور، بینش و آگاهی خواهد بود.
همچنین محمدرضا صلح جو، معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در این مراسم اظهار کرد: هیچ مکتبی در عالم به اندازه اسلام برای کتاب و مطالعه ارزش قائل نشده است.
IMG_8623 وی افزود: قرآن با دستور خواندن آغاز می‎‌شود و خداوند در آن به قلم قسم می‌خورد، در حالی که چنین تعابیری در مکاتب دیگر وجود ندارد.
معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) عنوان کرد: حاصل فکر انسان‌ها در کتاب متجلی می‌شود و دوام می‌یابد و امروزه یکی از شاخصه‌های فرهنگ و تمدن، میزان مطالعه افراد یک کشور است.
وی یادآور شد: متاسفانه نرخ مطالعه در ایران بسیار پایین است در حالی که هم دین اسلام و هم عقل انسان، مطالعه را توصیه می‌کنند.
صلح جو اذعان کرد: امروزه با پیشرفت فناوری، اقیانوسی از اطلاعات در اختیار جوانان است در حالی که این اقیانوس عمق بسیار کمی دارد و این موجب تنبلی فکر در جوانان می‌شود.
وی تاکید کرد: باید عقل را به کار انداخت و از ابزارهای جدید رسانه‌ای در مسیر مناسب استفاده کرد تا به دستاوردهای مختلف رسید.
معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) شرایط مناسبی در کتاب و کتابخوانی دارد.
وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی این دانشگاه دارای چهار هزار متر مربع مساحت و ۱۱۰ هزار جلد کتاب فارسی و ۲۱ هزار جلد کتاب لاتین است، همچنین دارای ۸۰  عنوان مجله فارسی و لاتین است.
صلح جو ابراز کرد: شش دانشکده و یک مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز دارای کتابخانه تخصصی می‌باشند.
وی همچنین خبر داد: کتابخانه دیجیتالی این دانشگاه نیز به زودی راه اندازی می‌شود.
IMG_8647 در پایان این مراسم از محمدرضا خان محمدی، استاد شیمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، سعید عباس‌بندی، ریاضی‎‌دان مطرح جهان، قوام الدین خرمشاهی، پژوهشگر ادبیات و ابوالفضل امیردیوانی پژوهشگر و مولف نمونه تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/۷۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان