۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین معتقدم انتخابات بصورت شهرستانی ارجح‌تر است/ تحزب به معنای واقعی در ایران وجود ندارد که با استانی‌شدن انتخابات تقویت شود
کد خبر: ۴۳۰۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نماینده سابق قزوین در مجلس در مصاحبه با صبح قزوین:

معتقدم انتخابات بصورت شهرستانی ارجح‌تر است/ تحزب به معنای واقعی در ایران وجود ندارد که با استانی‌شدن انتخابات تقویت شود

نماینده سابق قزوین در مجلس با بیان اینکه معتقدم انتخابات بصورت شهرستانی ارجح‌تر است گفت:تحزب به معنای واقعی در ایران وجود ندارد که با استانی‌شدن انتخابات تقویت شود.  

معتقدم انتخابات بصورت شهرستانی ارجح‌تر است/ تحزب به معنای واقعی در ایران وجود ندارد که با استانی‌شدن انتخابات تقویت شود
حجت الاسلام سید فتاح مرتضوی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: طرح کلی ارائه شده در مجلس را مشاهده نکرده ام و فقط اطلاعاتی که دارم در حد اخباری است که از سوی رسانه ملی در این رابطه مطرح شده است؛ اما به صورت کلی انتخابات به صورت شهرستانی به اعتقاد من ارجح تر است.
وی در ادامه افزود: طرح انتخابات به صورت شهرستانی مزایایی دارد از جمله اینکه ارتباط خوب بین مردم و نمایندگان حفظ خواهد شد و ملت با این ارتباط بهتر می‌تواند پیگیر حل مشکلات و معضلاتی که در شهر و منطقه خود وجود دارد، باشد.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی دوره چهارم مجلس ادامه داد: در شرایطی که انتخابات به صورت شهرستانی است حتی خود نماینده هم عُلقه بیشتری به حوزه انتخابیه اش دارد و این از مزایایی است که نباید آن را نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه تجربه سالهای گذشته نشان داده که انتخابات شهرستانی موفق بوده است ابراز کرد: از جهات مختلف اختصاص داشتن هر نماینده به حوزه شهرستانی تا به امروز توانسته برای مردم و ساکنان آن حوزه مفید باشد و پیگیری نمایندگان بسیاری از این نواقص موجود در حوزه‌های انتخابیه را حل خواهد کرد.
با استانی شدن انتخابات رابطه شهرستان با حاکمیت مرکزی تقویت نمی‌شود مرتضوی اذعان کرد: شاید یکی از نقاط قوت استانی شدن انتخابات در وجود کلان نگری نمایندگان خواهد بود، زیرا آنها تا حدودی از مسائل حوزه انتخابیه بالاتر نگاه کرده و عملکردشان استانی می‌شود و با نزدیک تر شدن به موضوعات ملی امتیاز خوبی برای کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر برگزار شدن انتخابات شهرستانی با استانی را مدنظر قرار دهیم شهرستانی بودن ارجح تر خواهد بود تصریح کرد: با توجه به اینکه شاکله جمهوری اسلامی به دنبال حضور بیشتر مردم در صحنه است خودم شهرستانی بودن انتخابات مجلس را ترجیح می‌دهم.
رئیس کمیسیون قضایی در دوره پنجم مجلس در خصوص اینکه یکی از دلایل طرح استانی شدن پرورش و حضور نخبگان در مجلس است عنوان کرد: وجود نخبه که فقط مربوط به استان نمی‌شود در شهرستانها هم افراد نخبه حضور دارند حتی اگر شخصی در سطح استانی انتخاب شود با ریزتر شدن در فضای زندگی وی به فضای شهرستانی خواهیم رسید.
وی در ادامه اضافه کرد: امروز در جمهوری اسلامی پس از ۳۳ سال چندان نیازی به قانونگذاری نداریم و در این سالها قوانین زیادی تصویب و اجرایی شده است و یا در حال اجراست و نیازی به بحث قانونگذاری به صورت جدی نیست؛ البته شاید در این طرح نخبه‌های بیشتری وارد شوند اما رابطه شهرستانی با حاکمیت مرکزی تقویت نمی‌شود.
به هر اندازه که حوزه انتخاباتی کوچکتر باشد مشارکت به همان نسبت افزایش می‌یابد این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در طرح شهرستانی شدن انتخابات مردم روی گزینه‌های نمایندگی مجلس شناخت بیشتری دارند تصریح کرد: مردم با انتخاب گزینه‌های که روی آنها شناخت بیشتری دارند زمینه منعکس کردن مشکلات خود برای حل شدن را فراهم می‌کنند.
وی در خصوص اینکه بحث تحزب با طرح استانی شدن انتخابات تقویت می‌شود تاکید کرد: ما در ایران تحزب به معنای واقعی نداریم و این استدلال ضعیفی است، در هر دوره ای با نزدیک شدن زمان انتخابات گروههای وارد فعالیت‌های حزبی می‌شوند اما حزب تعریف خاص خود را دارد و اگر واقعا به معنای مناسبش وجود داشته باشد قابل توجه است اما در کشورمان وجود ندارد.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی دوره چهارم مجلس اذعان کرد: به طور یقین یک نماینده مرکز استان باید حامی این طرح باشد و کمتر پیش می‌آید از شهرستانها حمایت کند زیرا در استان شناخته شده تر بود و راحت تر تبلیغات انتخاباتی انجام می‌دهند؛ اما با اینکه خودم نماینده مرکمز استان بودم با این مشی موافق نیستم.
وی با بیان اینکه انتخابات شهرستانی نسبت به استانی دارای قوت است ابراز کرد: مشارکت مردم در یک انتخابات بسیار مهم است و به هر اندازه که حوزه انتخاباتی کوچکتر باشد مشارکت به همان نسبت افزایش می‌یابد، نمونه بارز این مدعا هم آمار حضور مردم در حوزه انتخابیه تهران است که به دلیل بزرگ بودن حوزه همیشه پایین تر از مناطق دیگر است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان