۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مناسب نبودن زمان طرح استانی‌شدن انتخابات از علل مخالفت با آن است/ در طرح استانی‌شدن انتخابات ارتباط بین مردم و نمایندگان حفظ می‌شود
کد خبر: ۴۲۹۳۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

مناسب نبودن زمان طرح استانی‌شدن انتخابات از علل مخالفت با آن است/ در طرح استانی‌شدن انتخابات ارتباط بین مردم و نمایندگان حفظ می‌شود

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه در طرح استانی‌شدن انتخابات ارتباط بین مردم و نمایندگان حفظ می‌شود گفت: مناسب نبودن زمان طرح استانی‌شدن انتخابات از علل مخالفت با آن است.

مناسب نبودن زمان طرح استانی‌شدن انتخابات از علل مخالفت با آن است/ در طرح استانی‌شدن انتخابات ارتباط بین مردم و نمایندگان حفظ می‌شود
داود محمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: این طرح نقاط مثبت و منفی دارد که هر کدام در جای خود قابل تامل است و یکی از نقاط مثبت افزایش کارایی و کیفیت مجلس است.
وی در ادامه افزود: این طرح در واقع موجب می‌شود بخشی از نظر نمایندگان معطوف شود به حوزه قانونگذاری و نظارت که جزء وظایف اصلی آنهاست؛ همچنین عملکرد نمایندگان به سمت مسائل کلان استانی و کشوری هدایت شود.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در این طرح بحث‌هایی چون خرید و فروش رأی و تخلفات انتخاباتی کمتر دیده می‌شود زیرا میزان آرایی که هر نماینده باید کسب کند، در فضایی است که این مسئله مدخلیت پیدا نمی‌کند و حضور افراد شناخته شده و موثر باعث ارتقای سطح نمایندگی مجلس می‌شود.
از بین رفتن تبعیض و توزیع عادلانه امکانات در همه نقاط استان از نقاط برجسته این طرح است وی اذعان کرد: ایرادی که به این طرح وارد می‌کنند این مسئله است که ارتباط نماینده با موکلین خود کاهش می‌یابد؛ اما در این طرح فقط شهرستانی شدن یا استانی شدن کامل نیست بلکه یک طرحی بین استانی و شهرستانی می‌باشد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه گفت: در این طرح افرادی که در حوزه انتخابیه استان قزوین شامل سه حوزه تاکستان، بوئین زهرا و آوج و قزوین، آبیک و البرز قرار دارند این حوزه‌های انتخابیه همچنان نمایندگان خود را خواهد داشت؛ اما کسانی که از هر حوزه انتخابیه کاندیدا می‌شوند باید مجموع استان به آنها رای بدهند بنابراین سطح نمایندگی ارتقا می‌یابد.
وی با بیان اینکه نماینده ای که در این طرح رای آورد همان نماینده حوزه انتخابیه خود باقی خواهد ماند ابراز کرد: اشخاصی که از بوئین زهرا و آوج به طور نمونه برای نمایندگی مجلس ثبت نام می‌کنند هرکدام آنها که بالاترین رای را در سطح استان بیاورند به عنوان نماینده این شهرستان انتخاب خواهد شد و این موضوع در همه شهرستانها برقرار است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در طرح استانی شدن انتخابات ارتباط بین مردم و نمایندگان حفظ می‌شود تصریح کرد: نکته مثبت دیگر این طرح از بین رفتن تبعیض و توزیع عادلانه امکانات در همه نقاط استان است، زیرا هر نماینده از مجموع استان صاحب رای است و فقط از یک منطقه خاص رای کسب نکرده که نگاهش فقط به همان حوزه معطوف شود.
وی عنوان کرد: در طرح استانی شدن انتخابات نماینده با رای آوردن از سطح استان به دنبال عملکرد متوازن در سطح استان می‌باشد.
محمدی با بیان اینکه کلیات این طرح تصویب شده است تاکید کرد: بررسی جزئیات این طرح برای بررسی به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع داده شده است تا در مدت دو هفته نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را برای بهتر شدن و پخته شدن طرح ارائه کنند.
برای مجلس آینده در هیچ حوزه ای افزایش نماینده نخواهیم داشت وی در ادامه اضافه کرد: پس از مرتفع شدن اشکالات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، به صحن علنی مجلس آمده و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و اگر تائید شد به عنوان قانون اجرایی خواهد شد؛ کلیت نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و مخالفان نیز با اصل طرح مخالفتی ندارند.
این نماینده مجلس علت اصلی مخالفت برخی از نمایندگان را با این طرح در دو موضوع برشمرد و اعلام کرد: نظر مخالفان رفع نواقص این طرح و مناسب نبودن زمان طرح این موضوع با توجه به نزدیک بودن انتخابات است و نمایندگان روی این موضوع که این طرح باعث افزایش کیفیت کاری و کارآمد شدن مجلس می‌شود، اتفاق نظر دارند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در صورت تائید شدن زیرساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن در انتخابات مجلس امسال دارد اظهار کرد: این طرح نیاز به زیرساخت آنچنانی ندارد و حوزه‌های انتخاباتی به شکل قبل است و کادر اجرایی و نظارتی هم تغییر نمی‌کند.
محمدی در ادامه افزود: در این طرح فقط این تغییر به وجود آمده که مردم در دوره‌های قبل در حوزه شهرستان فقط رای می‌دادند و نماینده فقط از همان حوزه صاحب رای می‌شد؛ اما امروز اگر کسی از تاکستان کاندیدا شود همچنان نماینده این حوزه خواهد بود اما باید از کل استان رای بیاورد.
وی در پایان گفت: افرادی که در حوزه شهرستانی کاندیدا می‌شوند باید بالاترین رای را در کل استان به خود اختصاص دهند تا نماینده آن حوزه شوند؛ امسال در بحث ارتقاء نمایندگان مطابق قانون که باید ۲۰ نماینده به مجلس اضافه شود را در مجلس مطرح کردیم، اما به تصویب نرسید و برای این مجلس در هیچ حوزه ای افزایش نماینده نخواهیم داشت.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان