۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نسبت مرگ مادر در دوران بارداری در منطقه/ ایران ششم دنیا
کد خبر: ۴۲۷۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت خبر داد:

نسبت مرگ مادر در دوران بارداری در منطقه/ ایران ششم دنیا

دکتر مطلق: نسبت مرگ مادر در دوران بارداری در منطقه: قطر اول، ایران ششم.

نسبت مرگ مادر در دوران بارداری در منطقه/ ایران ششم دنیا
به گزارش صبح قزوین، مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت در همایش ملی سلامت مادران، که در آمفی تئاتر شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حال برگزاری است، به تشریح سلامت مادران در قالب پاورپوینت آموزشی پرداخت و اظهار داشت: نسبت مرگ مادر در دوران بارداری در میان کشورهای منطقه بررسی شده است.
در این بررسی ها که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است، قطر با 7 در 100 هزار تولد مرگ مادر باردار رتبه اول را در منطقه داراست و ایران با 21 در 100 هزار تولد رتبه ششم می باشد.
محمد اسماعیل مطلق ابراز داشت: کشور ترکیه که در رده بندی بالاتر از ایران است برنامه ای تنظیم شده است که درآن تا 42 روز بعد از زایمان از مادر و نوزاد مراقبت انجام می شود.
از موارد دیگر موفقیت آنها می توان به ممنوع بودن سزارین در این کشور اشاره کرد که مگر در موارد خاص اجازه این عمل جراحی داده نمی شود.
چرا که مرگ هایی که بعد از این عمل اتفاق می افتد بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.
وی هدف کلی از سلامت مادران در سطح کشور را چنین ترسیم نمود: کاهش مرگ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان در مادران تا شش هفته اول و کاهش مرگ جنین و نوزاد می باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: "باید تا سال 1404 حرف اول را در زمینه سلامت در سطح منطقه بزنیم" فعالیت ها و اقداماتی انجام شده و در حال پیگیری است.
مطلق بیان کرد: افزایش کیفیت زندگی زنان در سنین باروری و بهبود وضعیت سلامت مادران در اهداف توسعه هزاره به دنبال کاهش فقر، به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه در نظر گرفته شده است.
از این رو سلامت مادر و کاهش مرگ در بین مادران نیازمند تلاش بیش از بیش و اجرای اقدامات پیش بینی شده می باشد.
این مسئول تصریح داشت: بر اساس شاخص کلی برنامه پنجم توسعه، باید نسبت مرگ مادران باید در فاصله سال‌های 1990 تا 2015 یعنی سال 1369 تا 1394 به یک چهارم رقم تقلیل یابد.
مطلق افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که در سال 2012 اعلام کرده، در سال 2010 متأسفانه 287 هزار مرگ مادر در دنیا رخ داده که 47 درصد نسبت به سال 1990 کاهش داشته است.
وی در مورد رده بندی کشورها در مورد تعداد مرگ مادران در دوران بارداری گفت: افغانستان بیشترین تعداد مرگ را داردو ایتالیا کمترین مورد را در کل جهان به خود اختصاص داده است.
میزان درصد مرگ مادر در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته 15 برابر می باشد.
این مسئول ادامه داد: نسبت مرگ مادران در 100 هزار تولد زنده بر اساس نظام کشوری مراقبت مرگ مادری از سال 1390 ـ 1381 در برخی از سال‌ها کاهش و در برخی دیگر از سال‌ها نیز افزایش یافته است ولی کاهش آن در این مدت 10 ساله چشم گیر نیست.
به گفته مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد : امیدوارم در سال 92 هیچ مرگ مادری در قزوین رخ ندهد و تعداد مرگ مادران در این استان به صفر برسد.
وی با اشاره به مهم‌ترین علل مرگ و میر مادران در ایران اظهار کرد: خونریزی، بیماری های زمینه ای، عفونت ها، بیماری های قلبی، پره اکلامپسی و آمبولی از شایعترین علل مرگ مادران باردار در سال های اخیر است.
شایع‌ترین علت مرگ در سال 90 خونریزی حین یا پس از زایمان بوده که 27 درصد از کل مرگ و میر مادران باردار را شامل می‌شود.
مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیش رفته خونریزی حین یا پس از زایمان جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر مادران نیست بنابر این باید مراقبت‌ها را در بیمارستان جدی‌تر بگیریم تا تعداد مرگ و میرهای ناشی از خونریزی را کاهش دهیم.
این مسئول با اشاره به اینکه خدماتی که به مادران ارایه می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، گفت: از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قابل وصول و دست‌یابی بودن، قابل اعتماد و از لحاظ فرهنگی مورد قبول بودن، از نظر جغرافیایی و زمانی قابل دسترسی بودن و به طور حرفه‌ای بر اساس بسته‌های مبتنی بر شرایط که مؤثر و با کیفیت باشند، نام برد.
مدیرکل گروه سلامت خانواده،جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طرح احداث مراکز حمایت و اسکان مادران در معرض خطر در جوار بیمارستان، طرح استاد معین، بیمارستان های دوستدار مادر و کودک و مراقبت های ادغام یافته سلامت مادران به عنوان خدمات خارج بیمارستانی از جمله برنامه هایی است.

محمد اسماعیل مطلق در ابتدای برنامه آماری را از وضعیت سلامت در جامعه ارائه کرد که ما آن را در قالب جداولی ارائه نمودیم؛

انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان