۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مرگ یک مادر زلزله ای بر پیکر خانواده و جامعه
کد خبر: ۴۲۷۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مرگ یک مادر زلزله ای بر پیکر خانواده و جامعه

دکتر زینالو: سلامت مادر و جنین و نوزاد یکی از بارزترین استراتژی ها و شاخص های سلامت جهانی است. چرا که مرگ یک مادر زلزله ای است که بر بدنه نظام سلامت وارد می آید.

مرگ یک  مادر زلزله ای بر پیکر خانواده و جامعه
به گزارش صبح قزوین، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در مراسم افتتاح همایش ملی سلامت مادران گفت: جایگاه مادر در اسلام و قرآن بسیار بارز است.
از این رو قوانین کشوری، وظایف تخصصی ، انسانی و اسلامی ما ایجاب می کند که دنبال آگاهی مادران در حوزه مراقبت از خود باشیم تا وضعیت سلامت مادران بالا رود.
رئیس همایش ملی سلامت ادامه داد: باید شرایط آموزش اجتماعی و رسانه ای طوری باشد که مادر قبل از بارداری، هنر نگهداری از خود، جنین و نوزاد بخصوص در 6 هفته اول تولد را فرا بگیرد.
همچنین همسر او نیز علم مراقبت، دلداری و تحمل را نسبت به همسر و نوزادش را بیاموزد.
چرا که آرامش روانی مادر  بالاترین ملاک برای ایجاد یک زندگی سالم می باشد.
دکتر علی اکبر زینالو ابراز داشت: سلامت یکی از مهمترین شاخصه های سلامت در بین تمامی جوامع و سازمان بهداشت جهانی می باشد.
سلامت مادر و جنین و نوزاد یکی از بارزترین استراتژی ها و شاخص های سلامت جهانی است.
چرا که مرگ یک مادر زلزله ای است که بر بدنه نظام سلامت وارد می آید.
وی افزود: مراقبت های لازمه در حوزه سلامت نیز با همین هدف طراحی شده تا هیچ مادری بدون آموزش، کنترل، حمایت خانواده، دولت و قانون در حوزه تغذیه، رشد جنین و مراقبت و تکامل فرزند خود نماند.
زینالو تصریح کرد: امیدواریم پژوهش های انجام شده که به همایش ملی سلامت رسیده است به گوش مسئولان، شنوندگان و بینندگان برسد تا زمینه ای برای ارتقاء کیفیت خدمات و کاهش مرگ و میر مادران و جلوگیری از عوارض بعدی باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین در پایان گفت: خوشبختانه قزوین به واسطه تلاش های بهورزان در روستاها و همکاران سلامت در نقاط مختلف شهری به عنوان "دیدبان سلامت" در زمینه مراقبت از مادران و کاهش مرگ کودکان زیر یک سال، جزو استانهای برتر کشور می باشد، که این نشان دهنده آگاهی ها و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و بالارفتن فرهنگ خانواده ها است.
اما باید بدانیم که هنوز از ظرفیت ها بطور کامل استفاده نشده است.
انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان