۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کانون های مساجد ظرفیتی همچون انرژی هسته ای
کد خبر: ۴۲۶۸۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

کانون های مساجد ظرفیتی همچون انرژی هسته ای

احمدی گفت: وجود ۲۵۵ کانون فرهنگی هنری در استان یک معدن، انرژی هسته ای و ظرفیت توانمندی است که با برنامه می توان بهره لازم را از آن برد.

کانون های مساجد ظرفیتی همچون انرژی هسته ای
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، مهدی احمدی در نشست با کارکنان دبیرخانه کانون های مساجد استان که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بزرگی هستند و در همین راستا تعامل و ارتباط نزدیک سازنده است.
وی ادامه داد: در بحث برنامه آنچه باید مورد توجه و نصب العین قرار گیرد، رویکرد فرهنگی دولت یازدهم است و مطالبه جدی ما از همکاران و ظرفیت هایی که با ما ارتباط دارند، لحاظ کردن رویکرد فرهنگی دولت تدبیر و امید و مشی عالی وزیر فرهیخته این دولت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: سیاست فرهنگی این دولت و وزیر محترم که مورد توجه ستاد عالی نیز هست، بحث کارآمدی و اثرگذاری است که ما از این ۲ مقوله شعاری با عنوان «اثربخشی به جای فعالیت گرایی» را استخراج کرده ایم که شعار ما در سال ۹۴ در سیاست های اجرایی فرهنگی، هنری دینی و مأموریت ذاتی ارشاد است.
وی با اشاره به ظرفیت کانون های مساجد عنوان کرد: وجود ۲۵۵ کانون فرهنگی هنری در استان یک معدن، انرژی هسته ای و ظرفیت توانمندی است که این ظرفیت می تواند پِرت شده و مورد استفاده قرار نگیرد و از طرفی نیز می توان با برنامه بهره لازم را از آن برد.
احمدی تصریح کرد: لازمه کارآمدی و اثرگذاری، داشتن برنامه است و برنامه ریزی نیز الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله این الزامات شناخت سیاست های فرهنگی نظام است که این امر شامل سند بالادستی می شود، بنابراین باید سند چشم انداز ۱۴۰۴ مدنظر قرار گیرد.
وی توضیح داد: برنامه ای که در راستای سند چشم انداز نباشد به معنای انحراف بوده و یک عمل سلیقه ای و طایفه ای است که هرگز نتیجه نخواهد داشت و مسئولان کل نظام و در رأس آنها رهبری، راهبر این سند است که این سند باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ۲ کار در راستای این سند بهتر از انجام یک هزار کار بدون توجه به این سند است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطر نشان کرد: توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و احصاء مأموریت ستاد عالی در این مصوبات و همچنین مشی وزارت فرهنگ و ارشاد و سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید از دیگر اقداماتی است که باید در راستای برنامه ریزی مورد توجه باشد.
وی با اشاره به لزوم توجه به موقعیت و فرصت های استان در برنامه ریزی اظهار کرد: احصا توانمندی و فرصت های استان با توجه به منابع انسانی و توجه به موقعیت های ویژه استان از دیگر نکاتی است که باید در برنامه ریزی مورد توجه واقع شود.
احمدی اعلام کرد: از جمله این فرصت ها و ظرفیت ها در استان مساجد و بقاع متبرکه است که می شود در قالب نرم افزاری، تمام مساجد و بقاع متبرکه استان را معرفی کرد زیرا با وجود یک هزار و ۸۰۰ مسجد و بقعه متبرکه بیشتر مردم مسجد النبی و مسجد محمد رسول الله را می شناسند و بسیاری از بنیان های مذهبی در کشور نیز به دنبال چنین برنامه ای هستند.
وی تأکید کرد: دانشگاه های آزاد و بین المللی موقعیت های ویژه ای در استان هستند که تنها ایجاد کانون در اینها کافی نیست و در واقع زمانی که می خواهیم مسجدی را بنا کنیم ابتدا باید افراد مسجدی تربیت کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در برنامه ریزی داشتن هدف است برای نمونه وقتی کانون ها برای برگزاری برنامه های اوقات فراغت پای کار می آیند چه رویکرد و هدفی دارند که در این خصوص باید بحث آینده نگری و آینده پژوهی لحاظ شود.
وی تأکید کرد: نکته دیگر در حوزه برنامه ریزی توجه به فرهنگ پویا است، باید توجه داشته باشیم که فرهنگ ایستا ماندگار نیست و خوشا به حال کانون هایی که فرهنگ ایستا را به پویا تبدیل می کنند.
احمدی اعلام کرد: فرهنگ ایستا خطرناک ترین فرهنگ جوامع است زیرا از آنجا شبیخون فرهنگی ورود یافته و روی فرهنگ ایستا نشسته و تهاجم فرهنگی، فرهنگ غالب می شود و اینگونه می شود در خانه ها تماشای ماهواره جایگزین اعتکاف در مسجد می شود و زمانی می توان فرهنگ پویایی داشته باشیم که رصد مستمر در کانون ها صورت گیرد.
وی با اشاره به اسامی کانون های مساجد خاطر نشان کرد: استفاده از نام مفاخر و مشاهیر قزوینی در کنار نام کانون ها از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه دبیرخانه قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: در راستای برنامه ریزی بهتر لازم است عملکرد سال ۹۳ دبیرخانه کانون های مساجد تهیه و از نقاط قوت و ضعف آن در برنامه سال ۹۴ کمک گرفته شود.
منبع: دبیرخانه کانون های مساجد استان قزوین انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان