۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بسیج هنرمندان خود را متولی پیگیری گلایه‌های هنرمندان بسیجی کرد/ قول‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس به هنرمندان محقق نشده است
کد خبر: ۴۱۸۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گزارشی از برگزاری سومین نشست مجمع بسیج هنرمندان؛

بسیج هنرمندان خود را متولی پیگیری گلایه‌های هنرمندان بسیجی کرد/ قول‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس به هنرمندان محقق نشده است

در سومین نشست مجمع بسیج هنرمندان مطرح شد: بر زمین ماندن قول‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس در خصوص مطالبات هنرمندان زمینه را برای پیشرفت هنری کُند کرده است در این راستا بسیج هنرمندان خود را متولی پیگیری گلایه‌های هنرمندان بسیجی کرد.

بسیج هنرمندان خود را متولی پیگیری گلایه‌های هنرمندان بسیجی کرد/ قول‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس به هنرمندان محقق نشده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، سومین نشست مجمع بسیج هنرمندان شب گذشته( چهارشنبه) با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی( حجت الاسلام حسینی و داود محمدی)، مسئولین دستگاه‌های فرهنگی، جانشین فرماندهی سپاه استان و نخبگان رشته‌های مختلف هنری در سالن شهید حسن پور سپاه استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم البرز، آبیک و قزوین در مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه هنری، نبود توجه به هنر هنرمند است اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان ما در شرایط مالی سختی به سر می‌برند به خصوص کسانی که شغل اصلی آنها همان تخصص هنری است که دارند؛ این موضوع یکی از آسیب‌های بخش هنری کشور است.
حسینی وی در ادامه افزود: وزارت ارشاد متولی رسیدگی به آسیب‌های حوزه هنر است که باید پیگیری لازم را داشته باشد، همچنین نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی کمبود بحث بودجه فرهنگی را مورد توجه قرار داده اند و امیدواریم این بودجه مصوب در بخش هنری عملیاتی شده و فقط خرج هنرمندان مطرح نشود و به سطح پایین جامعه هم تخصیص یابد.
این نماینده مجلس ابراز کرد: منشأ هنر از فکر و اندیشه هنرمند است و هر عقیده ای که وی داشته باشد به وسیله هنرش در جامعه پیاده می‌شود؛ یک هنرمندی که در بزم‌های کذایی به سر می‌برد، نمی‌تواند رسالت فکری جامعه خود را بر دوش داشته باشد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به بحث سبک زندگی اسلامی- ایرانی اذعان کرد: در وضعیت امروز جامعه نداشتن سبک زندگی صحیح یکی از مباحثی است که دشمنان روی آن نشانه گیری کرده اند و تا حدودی کشور را دچار خسارت فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کرده است؛ اما چرا رویکرد و پرداخت هنرمندان ما در این زمینه ضعیف می‌باشد؟ این کارشناس فرهنگی ادامه داد: هنرمندان در حوزه‌های معماری اسلامی، سبک زندگی دینی، عوامل طلاق و داشتن صله رحم و موارد دیگر به خوبی می‌توانند ورود پیدا کرده و حرف خود را در قالب هنرش به عرصه نمایش بگذارد.
داشتن رویکرد هنری در حوزه تفکر بسیجی نِمود ارزنده ای برای کشور خواهد داشت وی با بیان اینکه اختصاص هزینه‌های کلان برای ساخت فیلم‌هایی با محتوای سیاه نمایی از کشور اختصاص داده می‌شود گفت: امروز برخی از سازندگان فیلم‌ها در کشور با خرج هزینه‌های کلان از بیت المال به برجسته کردن مشکلات نادر و محدود در کشور می‌کنند؛ اما مبانی و اصول نظام مورد فیلم سازی قرار نمی‌گیرد.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: این اصلی تعریف شده برای دشمنان ایران اسلامی است که هنرمند متعهد و انقلابی باید از هر لحاظ مورد هجمه قرار بگیرد تا پیروی از اصول و آرمان‌های اصلی خود را کنار بگذارد؛ اما ما نباید از این تندی و توهین‌ها واهمه داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه بنا نیست حرکت کردن ما در راستای اهداف و خواست غربی‌ها باشد، تاکید کرد: باید حرکت یک هنرمند بسیجی در جامعه نِمود داشته و برجسته شود؛ چرا باید برخی از هنرمندان ما با صِرف هزینه‌های کلان از سوی استکبار جهانی خریداری شوند؟ این ضعف بزرگی برای ماست.
حسینی با انتقاد از اینکه برخی از هنرمندان نسبت به ملیت و کشور خود واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند تصریح کرد: تشکیلاتی که به نام بسیج هنرمندان در حال فعالیت است، باید از افراد انقلابی و هنرمندان متعهد بهره ببرد و در جامعه تحول بزرگی ایجاد کند.
وی در پایان اذعان کرد: انتظار عموم جامعه از بسیج، تحول آفرینی در عرصه‌های مختلف است، بسیج در سختی‌ها پرورش یافته و هنرنمایی کرده است و فکر بسیجی پیش برنده اهداف کلان کشور است و داشتن رویکرد هنری در حوزه تفکر بسیجی نِمود ارزنده ای را در کشور خواهد داشت.
هنرمند متعهد باید آیینه زمان خودش باشد دومین سخنران این نشست داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس بود که با معرفی خود به عنوان شاعر و علاقمند به حوزه شعر ابراز کرد: زبان هنر اثربخشی فوق العاده ای دارد که در همه جوامع غیرقابل انکار است؛ اما در کشور ما بی توجهی‌ها به آن کمی پر رنگ است.
داود محمدی وی در ادامه افزود: هنرمند متعهد و انقلابی می‌تواند نقش برجسته ای را در تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه خود ایفا کند، ما هر مضمونی را که مدنظر داشته باشیم با زبان و اندیشه هنری می‌توان اثربخشی برای آن درنظر گرفت.
این نماینده مجلس با بیان اینکه هنرمند متعهد باید آیینه زمان خودش باشد تاکید کرد: ما با زبان هنر فقط می‌توانیم مفاهیم دینی و انقلابی خود را نسل به نسل منتقل کنیم، در سال‌های متمادی همین شعایر اسلامی و مباحثی چون ولایت و امامت با برجسته بودن در جای جای ذهن هنرمند در قرن‌های مختلق بین مسلمانان جابجا شده است.
وی اذعان کرد: زبان هنر خاصیتی دارد که با همه تفکرات و قومیت‌ها و ادیان ارتباط برقرار می‌کند و می‌توان به خوبی تفکرات دینی مدنظر خود را به آنها انتقال داد.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه با یک خط زیبا، یک اثر نقاشی یا در حوزه فیلم سازی می‌توان اثربخشی لازم را ایفا کرد گفت: امروز دشمنان اسلام نقش این ابزار جهانی را به خوبی دریافته اند و با مجهز کردن این ابزار علیه اسلام، بی اخلاقی‌ها در عرصه هنر به خوبی قابل توجه است تا به دین الهی ضربه بزنند.
وی با اشاره به وظایف مجمع بسیج هنرمندان عنوان کرد: وظیفه این مجتمع کشف مروارید، حفظ مروارید و کِشت مروارید است، یعنی هنرمند متعهد نخست باید شناسایی شده سپس در حفظ سنگر دینی آنها کوشید و آنها را پرورش داد.
وی با مطرح کردن این گلایهکه نباید قشر هنرمند در جامعه دینی مظلوم واقع شوند اظهار کرد: در وضعیتی که هجمه‌های فرهنگی شدید جامعه دینی ما را مورد تاخت و تاز فرهنگی قرار داده است باید قدر هنر و هنرمند متعهد را دانست.
اندیشه و عملکرد هنرمند باید معطوف به هنرش باشد نه مباحث مالی.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: دستگاه‌های متولی باید با حمایت لازم در راستای تقویت این گروه‌ها اقدام کنند تا آنها از مظلومیت خارج شوند؛ دستگاه‌های متولی و این مجمع اگر بتوانند نقش خود را به خوبی در حمایت از هنرمند متعهد ایفا کنند ما در کوتاهترین زمان به اهداف دینی و انقلابی خود دست پیدا خواهیم کرد.
جامعه امروز نیازمند نگاه کلان با عینک ظرفیت سازی برای هنر دینی است سخنران سوم حجت الاسلام علی نعمت اللهی مدیرکل سازمان تیلیغات اسلامی استان بود که با از بُعد شناختی هنر شروع کرد و گفت: هنر یک واژه مقدس و متعالی است که اگر هنر را تجسم بخشیدن و به تجسم کشیدن رازهای طبیعت و عالم غیب بدانیم، هدف مشخص خواهد شد.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه افزود: جنس هنر از علم حضوری است نه حصولی؛ هنر با مهارت و با علم و فن تفاوت اساسی دارد.
وی ادامه داد: شاید برخی از افراد یک مهارت‌هایی را دارا باشند اما نام هنرمند نهادن روی هرکسی شایسته نیست؛ زیرا جنس هنر از آسمان بوده و از تراوشات عقل قدسی است.
حجت الاسلام نعمت اللهی مدیر کل سازمان تبلیغات قزوین این کارشناس فرهنگی با بیان این‌که جنس هنر از عشق واقعی است ابراز کرد: هنر هم می‌تواند عقل نظری و عملی را پشتیبانی کند بلکه عقل شهودی را هم می‌توان به میدان بیاورد؛ اما ما با یک هنر دیگری هم سر‌و‌کار داریم که آن چاشنی هنر دینی است.
وی با مطرح کردن این نکته که هنرمند دینی در کجای تفکرات جامعه قرار دارد بیان داشت: معتقدم اگر یک مثلث با سه ضلع مساوی ترسیم شود، در ضلعی مُلک و بر ضلع دیگر ملکوت و بر ضلع سوم هنرمند نشسته است.
این مسوول هنرمند دینی را شخصی دانست که بتواند بین مُلک و ملکوت ارتباط برقرار کند و گفت: ما نباید هنر را در محدوده خاصی تعریف کنیم و از جنبه‌های گسترده آن غافل بمانیم.
وی در ادامه اضافه کرد: ما باید معنای وسیع تر و افق‌های بالاتری از هنر مورد توجه و مطالعه قرار دهیم، برای هیچ شخصی تاثیر هنر در قرن‌های مختلف قابل انکار نیست؛ برای نمونه انقلاب رنسانس با همین نقاشی‌های لئوناردو داوینچی بر تفکر جامعه شکل گرفت و صاحب تحول شد.
حجت الاسلام نعمت اللهی اظهار کرد: زمانی که ما ظرفیتی عظیم در هنر داریم که می‌توان اثرگذارترین حرفها را با آن مطرح کرد، چرا باید نگاهمان به این هنر آسمانی با قوت و حمایت لازم نباشد؟ وی با بیان این‌که جامعه امروز نیازمند نگاه کلان با عینک ظرفیت سازی برای هنر دینی است ابراز کرد: در حال حاضر باید هنر به خدمت گرفته شود، در خدمت القای آموزه‌های آسمانی و رحمانی به جامعه بشری، اما متاسفانه ما این مباحث را به غفلت گرفته ایم.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین افزود: در وضعیت جامعه امروز نسبت به دیروز به رویکرد هنر اسلامی محتاج هستیم، نقاشی، خوشنویسی، فیلم سازی باید هر کدام در عرصه خود عملکرد سازنده ای را به وسیله هنرمندان متعهد به جامعه عرضه کنند.
وی با بیان این‌که هنرمندان امروز در دو جبهه قرار گرفته اند اظهار کرد: دگراندیشان جامعه شاید به هنرمند دینی هجمه کنند؛ اما اگر یک هنرمند متعهد با همین برگ برنده می‌تواند در هر دوره ای حرفی برای گفتن داشته باشد و دِین خود را به جامعه اَدا کند.
این کارشناس فرهنگی در پایان گفت: هنرمند بسیجی کسی است که هنر دینی را به زیبایی در جامعه خود به تصویر بکشد، اگر روزی بین مُلک و ملکوت ارباط برقرار کردید آن زمان هنرمند دینی محسوب خواهید شد.
فضای استان برای تفریح هنری جوانان آماده نیست/ ما بازاریاب هستیم یا نویسنده؟ در ادامه این مراسم تعدادی از هنرمندان با درخواست مجری برنامه به بیان موانع پیش روی فعالیت‌های هنری خود پرداختند: یکی از هنرمندان بسیجی استان با انتقاد از اینکه فضای استان برای تفریح هنری جوانان آماده نیست ابراز کرد: در حال حاضر در قزوین یک سالن تئاتر یا سالن موسیقی برای برنامه‌های فرهنگی هنرمندانئ وجود ندارد در این شرایط چطور انتظار انجام هنر متعهد از سوی هنرمندان استان هستیم؟ وی افزود: شعار یکی از نمایندگان مجلس در زمان تبلیغات انتخابات مجلس قول ساخت یک سالن نمایش برای هنرمندان را داد؛ اما تا به امروز که سه سال از این قول می‌گذرد هنوز قدمی در این راستا برداشته نشده است، همچنین برنامه کابردی برای حوزه هنر در استان وجود ندارد.
این هنرمند بسیجی اضافه کرد: چرا مسئولین در جلسات بودجه‌ها را مطرح نمی‌کنند تا با برنامه ریزی لازم برای سطح مختلف هنرمندان خرج شود و فقط به هنرمندان کشوری این پرداخت هزینه صورت نگیرد؛ چرا باید پول‌های هنگفت در اختیار هنرمندان ضد انقلاب برای فعالیت علیه انقلاب قرار بگیرد اما هنرمندان ما به دلیل تعهد به کشورش باید با کار در رستوران هزینه خود را فراهم کنند.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA در ادامه یکی از نویسندگان جوان استان با انتقاد از اینکه جایگاه نویسنده در استان کجاست؟ اذعان کرد: تا به امروز دو جلد کتاب چاپ کرده ام و شش هزار جلد را در شش ماه خودم به فروش رسانده ام؛ ما بازاریاب هستیم یا نویسنده؟ وی ادامه داد: چه سازمانی متولی حمایت از هنرمندان است؟ خود نویسینده نباید در نمایشگاهها و منازل برای فروش کتابش به دنبال مشتری باشد.
همچنین یکی از کاریکاتوریست‌های برجسته استان تصریح کرد: امروز اگر یک برنامه تئاتر یا نمایشی روی صحنه رود تماشاکننده های زیادی برای آن وجود ندارد و حوزههای مختلف هنری با بی مهری مواجه شده اند.
وی با انتقاد از اینکه جایگاه‌های هنری خوبی برای عرضه هنر یک هنرمند در استان وجود ندارد گفت: همه ما برای حفظ جایگاه هنر در استان در حال تلاش مضاعف هستیم اما وظیفه مسئولین و متولیان فرهنگی در این زمینه چیست؟ ما در نمایشگاهها در جشنواره سینمایی، در نمایشگاه عکاسی پشت یکدیگر را خالی کرده ایم.
این کاریکاتوریست با بیان اینکه بسیاری از شعارهای نمایندگان اجرایی نشده است اذعان کرد: چرا ما باید یک سالن هنری خوب در استان نداشته باشیم با اینکه هنرمندان خدمت بزرگی به انقلاب می‌کنند؟ البته باید همه دستگاههای فرهنگی با هم متولی حمایت از هنرمندان استان شوند تا بتوان قدم بزرگی برداشت.
در پایان این نشست مجری این برنامه در پاسخ به انتقادهای هنرمندان تاکید کرد که مجمع بسیج هنرمندان همه این مشکلات را شناسایی کرده و به مسئولین انتقال داده است و هدف این مجمع پیگیری این معضلات می‌باشد تا بتوان راه را برای خدمت هنرمندان به استان هموارتر کرد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان