۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسجد بهترین مکان برای رشد و بالندگی اجتماعی است/ فعالیت ۲۵۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان
کد خبر: ۴۱۷۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان:

مسجد بهترین مکان برای رشد و بالندگی اجتماعی است/ فعالیت ۲۵۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین با بیان اینکه "مسجد بهترین مکان برای رشد و بالندگی اجتماعی است"، تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام شده در راستای اشاعه فرهنگ دینی و تحقق اهداف فرهنگی و هنری تا رسیدن به نقطه آمال فاصله زیادی است.

 مسجد بهترین مکان برای رشد و بالندگی اجتماعی است/ فعالیت ۲۵۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، ظهر امروز نشست خبری مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان به مناسبت بیست‌ودومین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد در سالن جلسات این دبیرخانه برگزار شد.
حجت‌الاسلام علی رمضانی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین در این نشست با اشاره به اهمیت حضور در مساجد اظهار کرد: به فرموده پیامبر اکرم (ص)، مساجد نورهای خداوند هستند لذا بر هم آحاد جامعه ضروری است برای ایجاد رابطه‌ای مستحکم با خداوند تبارک و تعالی در مساجد حاضر شوند.
این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به فشارهای اقتصادی حاکم بر زندگی، حضور در مساجد در تامین آرامش روح و روان افراد تاثیر به سزایی دارند چراکه مساجد موجب تبلور اصل خودیابی، آرامش درونی و قرب الهی می‌شوند.
وی در ادامه بیان کرد: مساجد مأمن آرامش و آسایش بوده، معطوف به اصل دگرخواهی است که باعث تغییر در رفتار و منش افراد می‌شود.
حجت‌الاسلام‌ رمضانی یادآور شد: مهمترین عامل گرایش افراد به مساجد، خداخواهی و عشق آنان به خالق هستی است.
وی با اشاره به دیگر کارکردهای مساجد عنوان کرد: با توجه به فراگیر بودن دین اسلام، همه جهانیان مخاطب دعوت این دین هستند و باید پیام توحید و یکتاپرستی از درون مساجد به همه جهان انعکاس یابد که لازمه آن نیز نزدیکی و حضور بیشتر در مساجد است.
رمضانی بیان کرد: برای حفظ اعمال دینی، انجام مناسک مذهبی هم چنین پاسداری از تلاش و زحمات پیامبران، مساجد که نقطه اتصال زمین و آسمان هستند؛ بهترین مکان برای تحقق این امر هستند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین با بیان اینکه "مسجد بهترین مکان برای رشد و بالندگی اجتماعی است"، تصریح کرد: با وجود اقدامات فراوان انجام شده در راستای اشاعه فرهنگ دینی و تحقق اهداف فرهنگی و هنری تا رسیدن به نقطه آمال فاصله زیادی است.
وی در ادامه عنوان کرد: برنامه های آموزشی، پژوهشی و قرآنی در اولویت کاری همه مساجد قرار گرفته هم چنین برگزاری جلسات تدبر و تفسیر آیات قرآنی برای مدیران کانون‌ها جهت افزایش اطلاعات دینی آنان در راستای پاسخگویی به شبهات و مسائل مختلف از دیگر برنامه های انجام شده می‌باشد.
این مسئول افزود: اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ و حفظ موضوعی آیات قرآن با محوریت سبک زندگی اسلامی از برنامه های فرهنگی آموزشی بود که برخی از کانون‌های استان موفق به اخذ جایزه در این زمینه شدند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین اذعان کرد: همایش تکریم از قاریان و تالیان قرآن کریم در شهرستان‌های البرز و بوئین زهرا یکی دیگر از برنامه هایی بود که با همت جمعی مردم برگزار شد که حاکی از شور و اشتیاق آحاد جامعه به تلاوت قرآن است.
وی در ادامه گفت: در سال جاری ۸۰ نفر از مدیران کانون‌های مساجد استان در برنامه اندیشه های آسمانی که به منظور تقویت بنیه مدیریتی در مشهد برگزار شد؛ شرکت کردند.
رمضانی عنوان کرد: در بخش فعالیت های هنری و فرهنگی نیز تلاش شد تا با تقویت نگاه هنری در مساجد، زمینه ارتباط بیشتر جوانان با مساجد فراهم شود لذا در بحث هنر فاخر دینی، کانون‌های مساجد در حد بضاعت خود قدم هایی را برداشتند.
وی افزود: برگزاری برنامه های مناسبتی در ایام مختلف سال نظیر برگزاری اعتکاف، دعای عرفه، احیاء نیمه شعبان و شب‌های قدر از دیگر برنامه های مساجد در طول سال است.
این مسئول یادآور شد: در بحث اوقات فراغت نیز ۸۵ درصد از کانون‌های مساجد استانی با اجرای ۳۵ عنوان برنامه در بخش های مختلف، فعالیت های اثرگذاری داشتند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اذعان کرد: برگزاری جشنواره قرآنی در رشته‌های مختلف حفظ، ترتیل و قرائت در فاصله زمانی ۲۹ بهمن تا ۲ اسفندماه در خوزستان یکی دیگر از برنامه های فرهنگی بود که با حضور ۹۰ شرکت کننده از استان قزوین برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم سال ۹۴ با توسعه جشنواره قرآنی، خانم‌ها نیز بتوانند در آن شرکت کنند.
حجت‌الاسلام رمضانی عنوان کرد: در حدود ۴۵ کتابخانه کانون‌های مساجد استان دارای مجوز رسمی هستند.
امیدواریم کتابخانه ها در بخش کمی و کیفی ارتقاء یافته و میزان مطالعه افراد جامعه افزایش یابد.
رمضانی ابراز کرد: در ایام دهه مبارک فجر ۷۰ درصد کانون‌ها برنامه داشتند که براساس گزارش واصله بیش از ۲۰۰ برنامه در مجموعه کانون‌های مساجد برگزار شد.
وی در ادامه گفت: ۱۱ نشریه در مجموعه کانون‌های مساجد تولید می‌شود که ۲ نشریه استانی در سال جاری در جشنواره منطقه‌ای حائز رتبه شدند.
این مسئول با اشاره به فعالیت ۲۵۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان افزود: ۱۲۰ کانون شهری و ۱۳۱ کانون روستایی در استان فعال هستند که ۱۹ کانون تخصصی، ۳ کانون دانشگاهی، ۳۴ هسته پژوهشی‌ فعال و ۳۸ خانه نور در استان فعالیت دارند ضمن اینکه ۴ کانون دارای خانه دیجیتال می‌باشند.
وی در پایان با عنوان اینکه "مساجد تاثیر به سزایی در کاهش بزهکاری‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی دارند"، خاطر نشان کرد: علی رغم آنچه گفته می شود جوانان حضور کمرنگی در مساجد دارند، شاهد حضور چشمگیر جوانان در مساجد به مناسبت های مختلفی همچون شب های قدر هستیم.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان