۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین خصوص سازی مدارس، سیلی محکم به جایگاه معلم یا بسته حمایتی مدارس غیر دولتی؟
کد خبر: ۴۰۹۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می دهد؛

خصوص سازی مدارس، سیلی محکم به جایگاه معلم یا بسته حمایتی مدارس غیر دولتی؟

برخی معتقدند خصوصی سازی مدارس طرحی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی، مغایر با سند تحول و در واقع سیلی محکمی به جایگاه و شأن معلم و همچنین ضربه مهلک به دانشگاه فرهنگیان است اما...

خصوص سازی مدارس، سیلی محکم به جایگاه معلم یا بسته حمایتی مدارس غیر دولتی؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، تصویب بسته حمایتی مدارس غیردولتی تردیدهای جدی در مورد تحقق عدالت آموزشی را افزایش داده است.

۲۵۸۷

خصوصی سازی مدارس طرحی است که از ابتدای سال جاری در برخی مدارس در حال اجراست و ابهاماتی را برای برخی معلمان و خانواده ها ایجاد نموده که در این گزارش تلاش شده به برخی از نگرانی ها و دغدغه های فرهنگیان اشاره شود.
خصوصی سازی مدارس و کاهش بار مالی دولت یکی از فرهنگیان دارای ۳۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: به عقیده من با اجرای این بسته آموزشی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه و به مناطق مختلف ارسال شده، بار مالی از روی دوش دولت برداشته می شود ولی از سویی دیگر شاید ضربه بزرگی به آموزش دانش آموزان کشور وارد شود.
مدیر یکی از مراکز آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین خاطر نشان کرد: عدم به کارگیری نیروهای متخصص و متعهد در امر آموزش، یکی از معایب این طرح است زیرا فردی که به عنوان مدیر در این مراکز فعالیت می کند برای کاهش بار مالی از افرادی با سابقه کار پایین استفاده می کند که حقوق کمتری به آنان بپردازد بر این اساس طرح خصوصی سازی مدارس، طرح مناسبی نیست.
لزوم نظارت جدی آموزش و پرورش بر مدارس خصوصی سازی شده وی در ادامه افزود: برای اجرای بهتر این طرح و کاهش مشکلات، آموزش و پرورش باید نظارت مستقیمی بر گزینش نیروهای که می خواهند در این مدارس تدریس کنند؛ اعمال کرده و این وظیفه را بر عهده مراکز خصوصی نگذارند، تا نیروهای کارآمد و متعهد در این مجموعه فعالیت کنند.
این مدیر آموزشی تصریح کرد: با خصوصی سازی شدن مدارس، مدیران مراکز در جهت کاهش هزینه ها، ممکن است بخشی از بار مالی را از اولیاء طلب کنند که در این صورت فشار مالی نیز بر خانواده ها تحمیل می شود.
خصوصی سازی مدارس و امکان افزایش امکانات آموزشی یکی دیگر از فرهنگیان دارای ۲۲ سال سابقه کار در آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با خصوصی سازی مدارس امکان افزایش تجهیزات در راستای هوشمند سازی مدارس فراهم می شود.

۴۷

این فرهنگی خاطر نشان کرد: با خصوصی شدن مدارس تلاش می شود تا از معلمان بازنشسته در این مراکز استفاده شود این در حالی است که مطالب کتاب ها هر ساله با تغییر مواجه اند و این معلمین، فاقد توانایی و اطلاعات به روز به ویژه در بخش یادگیری عملکردی هستند که در این صورت دانش آموزان رشد خوبی نخواهند داشت.
خصوصی سازی مدارس و نگرانی از تنزل کیفیت آموزشی دانش آموزان یکی دیگر از معلمان آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این باره اظهار کرد: خصوصی سازی مدارس طرح خوبی نیست چون از معلمانی با مدرک تحصیلی پایین در این گونه مدارس استفاده می شود همانطور که در حال حاضر در برخی مدارس غیر انتفاعی شاهد هستیم.
وی که در حدود ۱۱ سال به عنوان معلم در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است، عنوان کرد: بعضأ در برخی کلاس های ضمن خدمت که معلمان غیر انتفاعی نیز حضور دارند؛ مشاهده می شود برخی از آنان فاقد مهارت های لازم در برقراری ارتباط با دانش آموزان هستند.
این فرهنگی ادامه داد: معلمان مدارس دولتی بعد از طی کلاس های متعدد ضمن خدمت و شرکت در آزمون های مختلف از دانش کافی و به روز بهره مند می شوند که در نوع برخورد و روش تدریس آنان موثر است.

۱۳۹۲۰۷۰۳۱۱۵۰۴۴۱۹۴۱۲۳۳۹۲۴

وی اجرای مناسب طرح را در گرو نظارت بیشتر آموزش و پرورش دانست و گفت: نظارت های بیشتر بهتر می تواند دانش آموزان را به سوی رشد علمی و پیشرفت درسی سوق دهد.
این معلم عنوان کرد: اگر هزینه های مدارس خصوص به خانواده ها تحمیل شود همه خانواده ها نمی توانند فرزندان خود را به مدارس بفرستند در حالیکه مدارس دولتی عمومیت دارند و همه افراد جامعه از هر قشر و طبقه ای می توانند در مدارس دولتی شرکت کنند.
یکی دیگر از فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: به عقیده من مدارس خصوصی در حد مدارس غیر انتفاعی کافی است و دولت همچنان حمایت مالی از قشر ضعیف جامعه داشته باشد.
خصوص سازی مدارس و تردید در تحقق عدالت آموزشی این فرهنگی افزود: اگر همه مدارس خصوصی شوند پس تکلیف افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند چه می شود؟ وی بعد مالی را مهمترین عیب این طرح عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در جنوب الوند و در مدارس پایین شهر تدریس می کنم بعضأ می بینم برخی از خانواده ها حتی قادر به پرداخت مبالغی تحت عنوان کمک به مدرسه نیستند و اولیاء با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه هستند به طوری که وقتی به مدرسه می روم مشکلات زندگی خود را فراموش می کنم و درگیر مشکلات مالی و فرهنگی دانش آموزانم می شوم.
وی با بیان اینکه "بنیانگذار انقلاب اسلامی به منظور دستیابی همه اقشار جامعه از امکانات تحصیلی، آموزش و پرورش را رایگان اعلام کرد"، افزود: با پولی شدن مدارس، دانش اموزان از بخشی از آموزش ها محروم می شوند.

IMG20553667

یکی دیگر از فرهنگیان که بیش از ۲۲ سال در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان فعالیت داشت، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: این طرح برای افرادی که سطح مالی متوسط یا متوسط رو به پایین دارند؛ مناسب نیست از سویی دیگر تجربه و تخصص نقش مهمی در ارائه آموزش های مطلوب به دانش آموزان دارد که در این طرح با به کار گیری افراد غیر متخصص و بی تجربه، بازدهی آموزش و پرورش تنزل می یابد.
این فرهنگی داشتن مهارت های روان شناختی معلمان نسبت به روحیات دانش آموزان را یکی از ویژگی مهم آنان برشمرد و خاطر نشان کرد: اولین کاری که یک معلم در لحظه ورود به کلاس ملزم به اجرای آن است، برخوردی مناسب با دانش آموزان است که معلمان دوره ندیده از مهارت های کافی در این زمینه بی بهره اند.
معلمی که ۲۴ سال سابقه آموزشی داشت؛ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بعد از خصوصی سازی مدارس، چون مدارس توسط اولیاء اداره می شود در آینده ای نزدیک مدارس اولیاء محور شده، نظر اولیاء در فضای آموزشی حاکم خواهد شد.
حمید رضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: زمانی که سیاست های کلی آموزش و پرورش در مجلس در حال تدوین و تصویب بود بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش موظف به دفاع بودم و در همان زمان چنین بحثی مطرح شد که من با آن مخالفت کردم.
خصوصی سازی مدارس سیلی محکمی به جایگاه معلم است حاجی بابایی خاطر نشان کرد: خصوصی سازی مدارس طرحی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی، مخالف سیاست های کلی و مغایر با سند تحول و در واقع سیلی محکمی به جایگاه و شأن معلم و همچنین ضربه مهلک به دانشگاه فرهنگیان است.
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره دریافت هزینه از خانواده ها در طرح بسته های حمایتی اظهار کرد: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در طرح بسته های حمایتی از والدین شهریه دریافت شود.
وی افزود: برنامه آموزش وپرورش در طرح بسته های حمایتی دریافت پول از خانواده ها نیست تنها مدارس غیرانتفاعی طبق قانون می توانند شهریه دریافت کنند.
خصوصی سازی به معنای دریافت هزینه از مردم، بر خلاف قانون اساسی است داود محمدی نماینده مردم قزوین، الوند و آبیک در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره خصوصی سازی مدارس اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی، آموزش و پرورش باید به شکل رایگان در اختیار مردم قرار گیرد تا همه آحاد ملت به ویژه قشر ضعیف جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند.

۲۳۶

وی در ادامه توضیح داد: آنچه تحت عنوان خصوصی سازی مدارس مطرح است به این معنا نیست که مدارس خصوصی شود و هزینه آن از جیب مردم تامین شود بلکه آنچه در مجلس پیگیر بودیم این است که دولت هزینه های مربوطه را بپردازد.
محمدی خاطر نشان کرد: به طور مثال ممکن است در روستایی تعداد جمعیت دانش آموزان برای تشکیل کلاس درس کافی نباشد در این صورت دولت می تواند این خدمات را از بخش خصوصی که آمادگی اعزام معلم به این مناطق را دارند، بخرد و حتی فراتر از آن در صورتی که در روستایی فرد تحصیل کرده لیسانسه وجود داشت، آموزش و پرورش می تواند از وی استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه "خصوصی سازی به معنای دریافت هزینه از مردم، بر خلاف قانون اساسی است"، اظهار کرد: در این طرح از نیروهای فعلی و از ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش همچنان استفاده خواهد شد هم چنین در مناطقی که با خلأ آموزگار مواجه هستیم به ویژه در مقطع تحصیلی ابتدایی که کمبود معلم در ایران اسلامی همچنان در برخی نقاط مشهود است، می توانیم از بخش خصوصی خرید خدمت داشته باشیم.
نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح نظارت های موجود باید تقویت شود؛ افزون بر اینکه معلمان پیش دبستانی، نیروهای حق التدریسی و شرکتی که با آموزش و پرورش عجین هستند و مراحل گزینش را طی کرده اند؛ در اولویت استخدام قرار دارند و از وجود آنان استفاده می شود.
خصوصی سازی مدارس به معنای پولی شدن آن نیست سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این باره اظهار کرد: متاسفانه برداشت بدی نسبت به این طرح شده در حالیکه به هیچ عنوان موضوعی تحت عنوان خصوصی سازی در آموزش و پرورش مطرح نبوده بلکه عنوان این طرح "بسته حمایتی مدارس غیر دولتی" است که کلیه هزینه آن توسط دولت پرداخت می شود.

۳۲

مدیر کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که تحت پوشش این بسته حمایتی قرار دارند؛ ملزم به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نه امسال و نه در سال های آینده نیستند؛ آموزش و پرورش نیز به طور جدی نظارت های لازم را مبذول خواهد داشت.
 ۱۰ درصد مدارس استان غیر دولتی بودن هستند وی از غیر دولتی بودن ۱۰ درصد مدارس استان خبر داد و افزود: در سال جاری ۲۲ مدرسه مشمول این بسته حمایتی قرار گرفتند که همه هزینه آن برعهده آموزش و پرورش است.
قاسمی تصریح کرد: به نظر می رسد در سال های آتی تعداد مدارسی که در این طرح شرکت می کنند در سراسر کشور افزایش یابد ولی تاکنون آماری در این خصوص اعلان نشده و میزان اعتبار نیز در راستای اجرای طرح برای استان تعیین نشده است که بر اساس آن میزان افزایش تعداد مدارس مشخص شود.
این مسئول عنوان کرد: در طرح بسته حمایتی مدارس غیر دولتی تلاش بر این است که در راستای تخصصی کردن نیروها حرکت کرد به همین دلیل از معلمان بازنشسته که دارای سوابق خوبی هستند هم چنین از معلمانی که دارای تجربه آموزشی هستند مثل معلمان پیش دبستانی و یا افراد دارای تخصص لازم در حیطه شغلی استفاده شود.
۸۱۲۵۷۵۴۴-۵۸۶۰۰۶۲آموزش و پرورش کشور یکی از تأثیرگذار‌ترین و مهم‌ترین نهادهای سازنده فرهنگ کشور است، اگرچه اداره آن به مشارکت مردم و حتی نهادهای غیردولتی نیازمند است، اما الگوی این مشارکت باید در چارچوب سیاست‌های تربیتی جمهوری اسلامی ایران باشد به گونه ای که هدف و حاصل آن شکوفایی تمام استعدادهای کشور و تعلیم و تربیت با کیفیت برای تمام افراد جامعه باشد نه اینکه مشارکت مردم به تجاری‌سازی نهاد تربیت بیانجامد و‌ دستاویزی برای فزونی ثروت مالکان مدارس غیردولتی باشد.
نگارنده: حمزه ای انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان