۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تلفات اخیر مرغ ناشی از عوامل عفونی نبوده است
کد خبر: ۴۰۸۷۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل دامپزشکی قزوین:

تلفات اخیر مرغ ناشی از عوامل عفونی نبوده است

مدیر کل دامپزشکی قزوین درباره علت تلفات در مرغداری های قزوین اظهار کرد: طی بررسی های انجام شده مشخص شد که عامل مرگ ناشی از عامل عفونی و واگیردار نبوده است و آنفولانزای مرغی نیز در نمونه های آزمایشگاهی دیده نشده است.

تلفات اخیر مرغ ناشی از عوامل عفونی نبوده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، روز جمعه ۱۷ بهمن ماه، حدود ۱۲۰ هزار قطعه مرغ در چهار مرغداری قزوین تلف شدند.
سید بهمن نقیبی، مدیر کل دامپزشکی استان قزوین درباره این اتفاق به خبرنگار صبح قزوین گفت: ساعت ۵ و ۲۸ دقیقه صبح روز جمعه یکی از دامپزشکان بخش خصوصی طی تماسی از تلفات صد در صدی ۷۰ هزار قطعه مرغ در یکی از مرغداری های شهرستان تاکستان خبر داد.
وی افزود: بلافاصله جلسه مدیریت بحران در اداره کل دامپزشکی با حضور رییسان، معاونین و روسای دامپزشکی شهرستان ها تشکیل شد و این گروه به محل مرغداری ذکر شده اعزام شدند.
نقیبی ادامه داد: در همین حین مطلع شدیم ۳ مرغداری دیگر نیز با همین مشکل مواجه شده اند که یکی ازین مرغداری ها در منطقه آجر بند و سه تای دیگر در منطقه کهک تاکستان واقع شده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان عنوان کرد: به دلیل اهمیت موضوع مدیریت بحران استان، رئیس اداره کل جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور را نیز مطلع کردیم که ساعت ۱۰ همان روز معاون بهداشت و پیشگیری دامپزشکی کشور به همراه مدیر کل دفتر طیور دامپزشکی کشور و دکتر شوشتری از دامپزشکان متخصص در بیماری طیور به قزوین آمدند.
وی توضیح داد: بررسی های اولیه و نمونه برداری های بالینی به همراه نمونه هایی از خوراک و آب طیور و نمونه های خونی جهت تشخیص به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال شد.
نقیبی یادآور شد: بیشترین نگرانی از این حیث بود که مرگ مرغ ها ممکن است ناشی از آنفولانزا مرغی باشد که بیماری مشترک میان انسان و حیوان است اما در همان ساعات اولیه ارسال نمونه، دامپزشکان آزمایشگاه دامپزشکی اطمینان دادند که عامل مرگ ناشی از عامل عفونی و واگیردار نبوده است.
این مسئول اعلام کرد: پیچیدگی این اتفاق از این بابت است که تلفات در محدوده ای خاص و در مدت کوتاه ۴۵ دقیقه‌ای رخ داده است.
مدیر کل دامپزشکی استان اظهار کرد: روز شنبه گروهی متشکل از دامپزشکان، معاونت امور دام، مسئولین محیط زیست و کارشناسان شرکت گاز مجددا بررسی هایی را انجام دادند ولی هیچ دلیل خاصی مور تایید قرار نگرفت.
وی تاکیدکرد: احتمال دارد علت تلفات ناشی از استنشاق نوعی گاز و یا ماده اضافه در هوا باشد؛ البته این موضوع هم پس نتیجه گیری نهایی و تبادل نظر بین چند دستگاه مشخص خواهد شد.
نقیبی تاکید کرد: من به صاحبان مرغداری ها و مردم اطمینان می دهم که مرگ طیور ناشی از عوامل عفونی نبوده و خطری ایجاد نخواهد کرد.
وی در پایان درباره احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، اعلام کرد: این میزان تلفات، درصد زیادی از تولید مرغ استان را شامل نمی شود و ذخیره استان به اندازه کافی می باشد بنابراین بعید بنظر می رسد که قیمت مرغ افزایش یابد.
انتهای پیام/۷۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان