۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین موفقیت محققان ایرانی در تولید داروی هورمون درمانی سرطان پستان
کد خبر: ۴۰۲۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

موفقیت محققان ایرانی در تولید داروی هورمون درمانی سرطان پستان

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی سنتز و بررسی اثرات مهارکننده آنزیم آروماتاز با اثرات بالقوه ضد سرطان پستان و القای بارداری شدند.

موفقیت محققان ایرانی در تولید داروی هورمون درمانی سرطان پستان
به گزارش صبح قزوين به نقل از ايسنا، این تحقیق به همت دکتر فرزین هادی‌زاده، دکتر جواد بهروان، دکتر خلیل آبنوس و دکتر محمد جویا از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شده و با شماره ثبت 74795 در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است.
  دکتر فرزین هادی‌زاده، در این زمینه اظهار کرد: این اختراع مربوط به خانواده داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی سرطان پستان به ویژه نسل سوم مهارکننده‌های غیر استروئیدی آنزیم آروماتاز است که داروهای این دسته جدیدترین و موثرترین داروهای مهارکننده آروماتاز هستند.
  استاد گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: داروهای مهارکننده آروماتاز به عنوان خط اول در هورمون درمانی سرطان پستان در زنان یائسه کاربرد دارند.
البته برخی از داروهای این دسته مانند لتروزول به شکل گسترده‌ای در القای بارداری در خانم‌های نابارور نیز استفاده می‌شوند.
  هادی زاده ‌تصریح کرد:‌ این اختراع مربوط به طراحی، سنتز و ارزیابی اثر چهار مهارکننده آروماتاز است که یکی از این ترکیبات مهارکننده قوی آروماتاز است و در مقایسه با داروی لتروزول (مهارکننده قوی آروماتاز) به طور موثری آروماتاز را در کیت آزمایشگاهی مربوطه مهار کرده است.
  این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد:‌ ترکیبات طراحی شده در این اختراع دارای سنتز تک مرحله‌یی، آسان و با خلوص بالا هستند و تولید آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و هزینه تولید آنها در مقایسه با داروهای مشابه کمتر است.
  وی با اشاره به این‌که امروزه در دنیا، سرطان پستان، شایعترین سرطان در میان خانم‌ها به شمار می‌رود و استروژن تولید شده در بدن باعث رشد بیشتر سلولهای سرطانی در نوع وابسته به استروژن (شایعترین نوع سرطان پستان) می‌شود، اظهار کرد: در انسان استروژن‌ها با واسطه آروماتاز از آندروژن‌ها بیوسنتز می‌شوند، بنابراین با مهار آروماتاز میزان استروژن‌ها کم شده و رشد سلولهای سرطانی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان