۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مرحله سوم طرح شبنم از اول ارديبهشت اجرا مي شود
کد خبر: ۳۹۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دبير كميته پيشگيري و ساماندهي اقتصادي:

مرحله سوم طرح شبنم از اول ارديبهشت اجرا مي شود

کبیری گفت: از اول ارديبهشت كليه لوازم آرايشي و بهداشتي كه در واحد هاي صنفي عرضه مي شود حتماً بايد داراي باركد شبنم باشد و اين باركد شبنم اصالت كالا را نشان مي دهد.

مرحله سوم طرح شبنم از اول ارديبهشت اجرا مي شود
به گزارش صبح قزوين، كبيري دبير كميته پيشگيري و ساماندهي اقتصادي استان قزوين در سومين جلسه اين كميته گفت: در بررسي هاي انجام شده بيش از 40 درصد تقلبي عرضه شده در استان قزوين لوازم آرايشي و بهداشتي است.
كبيري اظهار كرد: از اول ارديبهشت كليه لوازم آرايشي و بهداشتي كه در واحد هاي صنفي عرضه مي شود حتماً بايد داراي باركد شبنم باشد و اين باركد شبنم اصالت كالا را از نظر كيفيت و سلامت را براي خريدار مشخص مي كند.
طرح شبنم يا همان طرح شبكه بازرسي نظارت مردمي مدتي است كه به منظور حمايت كالاهاي داخلي و مبارزه با كالاهاي قاچاق و جعلي در استان قزوين اجرا مي شود.
در اين مرحله لوازم آرايشي و بهداشتي كه در داروخانه ها عرضه مي شوند باركد 2 بعدي شبنم دريافت مي كنند.
در جلسه كميته پيشگيري و ساماندهي اقتصادي استان قزوين همچنين از يكسان سازي فاكتورهاي صنف طلا فروشان خبر داده شد و تاكيد گرديد: در اين فاكتور ها كه شناسنامه طلا محسوب مي شوند تمام اطلاعات شامل عيار، گرم، نگين، اجرت، دستمزد و همچنين مشخصات خريدار بايد درج مي شود.

طرح شبنم یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی با نیت استفاده از حضور مردم در عرصه بازرسی طراحی شده است تا باعث ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی شود.
طرح شبنم یعنی اختصاص کد یکتا به تک تک کالاهای کشور (اعم از واردات و تولید داخل) و رهگیری آنها در شبکه توزیع تا مصرف‌کننده، به گونه‌ای که اطلاعات کل کالاهای کف بازار شامل مشخصات کالا، خرید، فروش و جابجایی کالا (اعم از جابجایی مالکیتی یا جابجایی فیزیکی و بدون انتقال مالکیت) در سامانه مرکزی قابل استعلام باشد در واقع، طرح شبنم دارای 4 رکن کدگذاری، رهگیری، مشارکت مردمی و بازرسی است.

کدگذاری و رهگیری

به کوچک‌ترین واحدکالایی قابل فروش به مصرف‌کننده یک کد یکتا اختصاص می‏یابد.
متناظر با کد مذکور در سامانه مرکزی، اطلاعات کالای نگه‏داری شده که در لحظه ورود کالا به کشور یا در نقطه تولید این کد به کالای مذکور الصاق می‏شود.
بنابراین، دامنه طرح شبنم شامل کالاهای غیرفله‌ای می‌شود که به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
همانند شناسه‌گذاری تک‌تک کالاهای غیرفله کشور، هر فروشگاه نیز دارای یک شناسه یکتا (مانند پلاک ماشین) است که در مکانی قابل رویت توسط مشتری نصب شده است و مشتری می‌تواند با پیامک کردن پلاک فروشگاه، از کم‌ّوکیف جواز فروشگاه اطلاع حاصل کند.

مشارکت مردمی

تشخیص تخلف در طرح شبنم، به کمک مشارکت مردم انجام می‏شود.
زیرا مردم اطلاعات نسبتاً دقیقی را در اختیار متولیان امر قرار می‌دهند؛ بنگاه می‌تواند با بازرس تبانی کند، اما تبانی با مردم به‌دلیل زیاد بودن تعداد آنها امکانپذیر نیست.
تولید داده‌های واقعی از فضای اقتصادی کشور نیز با مشارکت حداکثری مردم امکانپذیر می‏شود.
با مشارکت مردم، فرآیند بازرسی در تمام ساعات شبانه‌روز و در تمام سطح کشور با هزینه پایین اتفاق می‌افتد.

بازرسی و نظارت

با انجام رهگیری، زنجیره رسمی اقتصاد شفاف می‏شود، اما همچنان مسیر موازی (غیرشفاف) به فعالیت خود ادامه می‏دهد.
برای بستن مسیر موازی از ابزار بازرسی استفاده می‏شود.
بازرسی فرآیندی تجویزی است که تشخیص آن توسط مشارکت مردم انجام می‏شود.

انتهاي پيام/3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان