۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سقوط قیمت نفت حربه جدید آمریکا برای ایجاد ناامنی اقتصادی/ ایران از اقتصاد تک محوری نفت فاصله ‏گرفته است
کد خبر: ۳۹۵۹۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد

سقوط قیمت نفت حربه جدید آمریکا برای ایجاد ناامنی اقتصادی/ ایران از اقتصاد تک محوری نفت فاصله ‏گرفته است

سید افقهی با اشاره به اینکه ایران مدتهاست از اقتصاد تک محوری نفت فاصله گرفته است گفت: کاهش ‏قیمت نفت در بازرهای جهانی حربه جدید آمریکا و هم پیمانانش پس از شکست داعش، برای ایجاد ‏ناامنی اقتصادی در منطقه است.‏

سقوط قیمت نفت حربه جدید آمریکا برای ایجاد ناامنی اقتصادی/ ایران از اقتصاد تک محوری نفت فاصله ‏گرفته است
دکتر سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص اهداف آمریکا و هم پیمانانش در جهت کاهش قیمت نفت گفت: اولین باری نیست که عربستان و سران آل سعود برای تحقق منافع آمریکا و صهیونیسم دست به چنین اقداماتی می زنند.
وی با اشاره به اینکه هدف استکبار جهانی از پایین نگه داشتن قیمت نفت تهدید اقتصاد خاورمیانه و به خصوص ایران است، افزود: آمریکا و صهیونیسم کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس را که تولیدات نفتی و گازی دارند را مأمور کرده تا با کاهش قیمت نفت، بازار جهانی این محصول را تهدید کنند.
۰,,۱۶۰۲۷۷۵۷_۳۰۳,۰۰     سقوط قیمت نفت از حربه‌های دیگر آمریکا برای ایجاد ناامنی اقتصادی این کارشناس اذعان کرد: از اهداف دیگر آمریکا اشباع کردن بازار عرضه و تقاضای خرید نفت از طریق هم پیمانانش است که در اینصورت هرچه میزان تقاضا کاهش پیدا کند قیمت جهانی نفت با شتاب بیشتری سقوط خواهد کرد.
سید افقهی سقوط قیمت نفت را از حربه‌های دیگر آمریکا برای ایجاد ناامنی اقتصادی در منطقه دانست و تأکید کرد: شکست‌های پی در پی برنامه‌ریزی‌های استکبار جهانی در راستای اجرای طرح داعش برای اشغال کامل عراق و شکست مفتضحانه این گروهک تروریستی در لبنان، سوریه و عراق سبب شد تا آمریکا پلان "ب" خود را که همان کاهش قیمت نفت بود را اجرایی کند.
وی با اشاره به ناکام ماندن خواسته‌های گروه ۱+۵ علی‌رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی در مذاکرات اخیر با جمهوری اسلامی ایران ، تصریح کرد: به زعم آمریکا و هم پیمانانش، کاهش قیمت نفت برای ایران کمر شکن خواهد بود اما تاریخ نشان داده است که مردم ایران همیشه مقاومت و پایداری خود را در مقابله با تحریم‌ها نشان داده‌اند.
۶۳۵۰۴۳۹۷۶۰۹۸۸۱۵۰۷۱   کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه قدرت نمایی مانور محمدرسول الله را با وجود تمام تحریم‌ها یکی از نمادهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اجرای مانور محمد رسول الله نمایانگر قدرت ایران در صنایع دفاعی است که چشم جهانیان را خیره کرده است، چراکه ادوات و سلاح‌های جنگی به کار گرفته شده در این مانور بسیار پیچیده و پیشرفته است که تنها چند کشور در جهان از علم و توانایی ساخت آن برخوردارند.
سید افقهی هدف اصلی آمریکا را از کاهش قیمت نفت، مواجه کردن ایران با شرایط سخت اقتصادی خواند و عنوان کرد: آمریکا و هم پیمانانش با قرار دادن ایران در تحریم اقتصادی تصور می کنند جمهوری اسلامی ایران دست از حمایت کشورهای مظلوم مانند عراق، لبنان، سوریه و فلسطین بر می دارد.
  گرایش ایران به سمت اقتصاد منهای نفت وی با اشاره به اینکه کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا نیز اعتراف می کنند این تحریم‌ها ایران را از پای در نخواهد آورد، اظهار کرد: مردم غیور ایران در زمان جنگ تحمیلی که تمامی تحریم‌ها بر علیه کشورشان بود و به خصوص در جنگ نفت کش‌ها که در برهه‌ای از زمان صادرات نفتی ایران تقریبا متوقف شده بود ایستادگی خود را در برابر اینگونه فشارها به تمام جهانیان اثبات کرده‌اند.
این کارشناس با اشاره به تک محوری نبودن اقتصاد ایران، اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست که از اقتصاد تک محوری نفت فاصله گرفته است و به سمت اقتصاد منهای نفت گرایش پیدا کرده است.
  ۷۲۸۰۳۳ سید افقهی با اشاره به سرکوب و قتل عام اخیر مردم "اوامیه" توسط دولت در شرق عربستان که تقریبا همگی شیعه هستند ، تصریح کرد: رژیم‌هایی که برای حکومت متکی به مردم نیستند طبیعتا ضرر و زیانی که به مردم تحمیل می شود برایشان اهمیتی ندارد و در صورت اعتراض دست به سرکوب و کشتار مردم خواهند زد غافل از اینکه این مسائل مردم را شجاع‌تر می کند.
ریزش وحشتناک مالی بورس عربستان وی با بیان اینکه اقتصاد عربستان بیش از هر کشوری به نفت متکی است که در حال حاضر روزانه بیش از ۱۲۵ میلیون دلار از این کاهش قیمت ضرر می کند، اضافه کرد: پس از سقوط قیمت نفت، بازار بورس عربستان با ریزش وحشتناک مالی مواجه شده است.
  کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه کشورهای برزیل، روسیه، الجزایر و غیره را نیز جزء تولیدکنندگان مهم نفتی جهان معرفی کرد و افزود: ایران تنها تولید کننده نفتی در جهان نیست پس ضرر حاصل از کاهش قیمت نفت متوجه کشورهای دیگر نیز خواهد بود و این کشورها حتما واکنش‌های جدی خواهند داشت و راهکارهای اساسی را برای خروج از این بحران ارائه می دهند.
سید افقهی در خاتمه سخنانش زیان حاصل از کاهش قیمت نفت را متوجه کشورهای اروپایی نیز دانست و گفت: کاهش قیمت نفت متعاقبا کاهش قدرت خرید کالاهای عرضه شده در بازارهای جهانی را نیز کاهش خواهد داد که این زیان بیش از همه متوجه کشورهای صادر کننده محصولات مختلف به کشورهای تولید کننده نفت است.
انتهای پیام/۹۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان