۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تشکیل کارگروهی از اعضای شورا برای حل مشکلات باغستان سنتی
کد خبر: ۳۹۵۶۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

با تأکید بر حفظ باغات سنتی مصوب شد؛

تشکیل کارگروهی از اعضای شورا برای حل مشکلات باغستان سنتی

شورای شهر قزوین ضمن تأکید بر حفظ باغات سنتی، کارگروهی از اعضای شورا برای پیگیری موارد مطرح شده انتخاب کردو حفظ باغات سنتی شهر قزوین را نیازمند عظم ملی و استانی دانست.

تشکیل کارگروهی از اعضای شورا برای حل مشکلات باغستان سنتی
به گزارش خبرنگاراجتماعی صبح قزوین؛ صبح امروز لایحه ای درباره سازمان باغستان سنتی به منظور جدول گذاری و درختکاری با هدف توسعه و حفظ باغات سنتی در صحن علنی شورا در تالار مردمی شورا مطرح شد و اعضای شورا با تصویب کلیت لایحه، پیشنهادات خود را برای تشکیل و پیگیری کارگروهی از نمایندگان شورا در راستای حل مشکلات باغستانها ارائه دادندو این موضوع نیز مورد موافقت قرار گرفت.
در این جلسه شورای شهر قزوین ضمن تأکید بر حفظ باغات سنتی که میراث سبز و طبیعی شهرمان محسوب می شود، کارگروهی از اعضای شورا برای پیگیری موارد مطرح شده انتخاب کرد و نیز موضوع حفظ باغات سنتی شهر قزوین را نیازمند عظم ملی و استانی دانست و بر قرار گرفتن دیگر دستگاهها در کنار شورا و شهرداری تأکید کرد.
علی فرخزاد نایب رئیس شورای شهر اظهارکرد: شهرداری در کنار اجرای پروژه های عمرانی اعتبار مشخصی نیز برای باغات سنتی در نظر گرفت و به احیاء آنها کمک کند.
وی اختصاص پساب تصفیه خانه فاضلاب برای احیای باغات سنتی را اقدامی مهم در راستای تأمین آب این محدوده طبیعی دانست و گفت: ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه صرف این تصفیه خانه شده و لازم است بخش اعظمی از آب آن به باغستانها تعلق بگیرد.
فاطمه اشدری رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر مصوبات شورا ضمن بررسی این لایحه به تصمیمات و پیشنهاداتی که در جلسات کارگروه قزوین+۲۰ برای ثبت جهانی باغستانها اخذ شده، اشاره کردو گفت: یکی از این دستگاهها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که همانند شورا و شهرداری تأکید به حفظ این میراث کهن و طبیعی دارد.
images وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا شهرداری در بودجه سال ۹۴ پروژه های ضروری را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: حفظ باغستان سنتی نیز پروژه ای شاخص است که ضرورت دارد برای حفظ آن قدمهای مثبتی برداشته شود.
وی یادآور شد: می توان از کارگروه قزوین+۲۰ درخواست کرد تا برای داشتن پروژه ای مناسب برای سال جدید در کنار شورا و شهرداری باشندو این موارد در سیاستهای کلان شهر لحاظ شود.
انتخاب مشاور برای شورا همانند آب در هاون کوبیدن شده است این عضو شورا در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب مشاور برای شورا اذعان کرد: انتخاب مشاور برای شورا همانند آب در هاون کوبیدن شده است، از سویی همگی بر تحقق این موضوع تأکید داریم ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است.
اشدری با تأکید بر اینکه شورا باید بیش از پیش به تدوین سیاست گزاری ها و تعیین سیاستهای کلان سازمانهای مختلف شهرداری بپردازد، ادامه داد: در جلسات روکش بودجه بر این موارد تأکید می شودو خواسته شورا از شهرداری اجرای پروژه های مصوب شده است و آنها نباید جایگزین پروژه ای دیگر شوند.
برای حفظ باغات سنتی اعتبارات لازم و کافی درنظر گرفته شود نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا همچنین از شهرداری درخواست کرد تا در کنار اهمیت دادن به پروژه های عمرانی که اعتبار خوبی برای آنها در نظر می گیرد، برای حفظ باغات سنتی نیز اعتبارات لازم و کافی را درنظر گرفته تا دلواپسی هایی که در این بخش داریم از بین برود.
وی در پایان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه باید بررسی کرد که چه میزان از بودجه مصوب شده سازمان باغستانها محقق شده است، ادامه داد: این مهم در راستای تحقق تلاشهایی است که این سازمان برای حفظ باغات باید انجام دهد.
علی صادقی نیارکی رئیس کمیسیون اداری و مالی شورا نیز با تأکید بر اینکه انتظارات و دغدغه شورا از سازمان باغستانها خیلی بیشتر از اینهاست، ادامه داد: حضور سازمان باغستانها در شورا و ارائه گزارش از آخرین اقداماتی که در دستور کار قرار داده ضروری است.
وی یادآورشد: ضمن اینکه اعضای شورا قبل از تصویب و اصلاح لایحه بودجه تأکید داشتند که سازمان باغستانها تحرک و پویایی بیشتری داشته باشدو از سویی باید طراحی شود تا سازمان باغستانها تحرک بیشتری داشته باشد.
تصویب انتقال پساب و احداث چاه برای حل مشکل باغات سنتی حسین صلح جو رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز در راستای حل مشکل باغستانها به آخرین تصمیماتی که در کمسیون باغات سنتی اخذ شده اشاره کردو گفت: انتقال پساب و احداث چاه از جمله تصمیماتی بود که در این جلسه برای حل مشکل باغات سنتی تعیین و مصوب شد.
گفتنی است در پایان جلسه ضمن تصویب لایحه تعدادی از اعضای شورا برای تشکیل کارگروهی برای پیگیری موارد مطرح شده در راستای حفظ و نگهداری باغات سنتی انتخاب شدندو در راستای حفظ باغات سنتی دستگاههایی مانند استانداری، سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و جهاد کشاورزی پای کار هستند.
انتهای پیام/۳۰۰۷    

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان