۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین کم رنگ شدن تفکرات فمنیستی در جهان/ ایران جایگاهی برای پذیریش تفکرات فمنیستی ندارد
کد خبر: ۳۹۴۰۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه فمنیسم تشریح کرد

کم رنگ شدن تفکرات فمنیستی در جهان/ ایران جایگاهی برای پذیریش تفکرات فمنیستی ندارد

حجت الاسلام شهسواری گفت: کشورمان جایگاهی برای پذیرش تفکرات فمنیستی ندارد همچنین در جهان نیز در حال حاضر حرکت فمنیسم پر رنگ نشده بلکه کم رنگ تر از گذشته شده است.

کم رنگ شدن تفکرات فمنیستی در جهان/ ایران جایگاهی برای پذیریش تفکرات فمنیستی ندارد
حجت الاسلام حمید شهسواری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص تقسیم بندی حوزه های مختلف جریان فمنیسم اظهار داشت: مقالات و کتاب هایی که در زمینه فمنیسم فعالیت می کنند سه موج رشد، تحولات و تصورات فراز و نشیب های گرایش فمنیسمی را در این زمینه برشمرده اند.
وی افزود: موج اول مربوط به سال ۱۷۳۰ میلادی است که اندیشمندان با اقدامات لازم فضا را برای افرادی که به دنبال اندیشه های حقوق زن بودند فراهم و اقدامات خود را برای برنامه های خود علنی تر کردند.
n00147526-b این کارشناس فرهنگی به اقدامات انجام گرفته در موج اول فمنیسم اشاره کرد و گفت: اهداف در این دوره، گسترش حقوق مدنی و سیاسی به خصوص حق رای و دستمزد برابر و حق سقط جنین و موارد دیگر بود که در این موج به آن رسیدند.
وی ادامه داد: موج دوم در دهه ۱۹۶۰ رخ داد و اعضای فمنیسم در این دوره مبارزات خود را بیشتر کردند و به پیگیری جدی تر اهداف خود پرداختند و توانستند در این موج به برخی از اهداف دیگر خود دست پیدا کنند.
این کارشناس تربیتی با بیان اینکه متفکران جریان فمنیسم معتقد بودند با موج دوم هم رشدی نکرده اند اذعان داشت: هدف اصلی آنها این بود که باید زن ها را به طور کلی از دست مردها نجات داد و در این راستا به سمت از بین بردن همه مظاهر زنانگی روی آوردند.
وی ابراز داشت: در تاریخ ذکر شده برخی از اقوام در موج دوم به این رویکرد پرداختند که زنان در پوشش و گفتار و حرکات به تقلید از مردان بپردازند، بنابراین صدای آنها کم کم بَم شد و با لحن مردانه صحبت می کردند.
images کارشناس حوزه فمنیسم تصریح کرد: وقتی زنان با ادعای احقاق حقوق خودشان به تقلید و مقابله با مردان پرداختند متاسفانه وضعیت برای آنها بدتر شد، زیرا به عنوان یک نیروی ارزان قیمت استثمار شدند و همچنان امروزه این اتفاق در حال رخداد است.
وی خستگی زنان از وضعیت موجود را با بهانه رسیدن به حق شان برای آنها قابل تحمل دانست و گفت: موج سوم در اوایل دهه ۱۹۹۰ رخ داد و متفکران فمنیسم کم کم از اندیشه های خود خسته شده و از آن برگشتند؛ زیرا خداوند ساختار روحی و روانی زن را طوری آفریده که با هر حرکتی سازگاری ندارد.
شهسواری افزود: موج سوم، موج عقبگرد و پس نشستن گروه های حامی فمنیسم بود زیرا آنها بی فایده بودن حرکت و جریان خود را درک کردند؛ لذا معتقدم در حال حاضر حرکت فمنیسم پر رنگ نشده بلکه کم رنگ تر هم شده است؛ برای همین در این دوره نقش مادری و همسری جدی تر گرفته شد.
images (1) وی یادآور شد: متاسفانه در برخی از کشورها مانند اکراین و فرانسه عده ای از خانم ها که در بین آنها افرادی از کشور ما هم وجود دارد، می خواهند با برهنگی به استیفای حقوق خودشان بپردازند، البته برخی از این افراد فریب خورده اند و با راه های به دست آوردن حقوق خود آشنایی ندارند.
کارشناس حوزه فمنیسم با بیان اینکه بی بندو باری راه مناسبی برای احقاق حقوق زنان نیست خاطرنشان کرد: حامیان این جریان با استفاده از فیزیک زن او را در مسیر حیوانیت قرار داده اند و روز به روز در این منجلات در حال فرو رفتن هستند؛ همچنین زنان ابزار دست سرمایه داران غربی قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: در کشور ایران جریان فمنیسم فهم نشده است بلکه می توان گفت یک ظلم و ستمی نسبت به زن در جای دیگری از این جهان رخ داده است و در کشور ما فریاد عده ای را بلند کرده است؛ به طور یقین متوجه کردن و هدایت این تفکرات کار آسانی نخواهد بود.
این کارشناس تربیتی با اشاره به کمپین یک میلیون امضایی اذعان داشت: حامیان جریان فمنیسم با این اقدامات به دنبال عِده و عُده هستند تا این مسئله را اثبات کنند که نظریه فمنیسم طرفداران حداقلی ندارد.
وی ابراز داشت: ما هیچ جریانی را در کشور نداریم که با رویکرد اشتباه فمنیست ها مبارزه کند و یک حرکت فعالی برای مقابله با آن نداریم؛ حتی نهادهای رسمی و قانونی در کشور ما که ضد فمنیسم شکل گرفته، گاهی اقداماتی مطابق با تفکرات این جریان در آن مشاهده می شود.
download این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه علت اشتباه ما در برخورد با جریان فمنیسم آشنا نبودن به مبانی اسلام است اظهار داشت: وقتی افرادی با نگاه دین می خواهند به جریان های فمنیستی از حقوق زن بگویند و به تبیین این مسئله بپردازند که اسلام احکامش در خصوص حقوق زن از هر دینی با کیفیت تر است، دچار خطا می شوند.
وی همچنین گفت: اشخاصی که قصد تبلیغ اسلام را دارند با استفاده از روایات دینی به روشنگری حقوق زن در اسلام برای فمنیستم می پردازند؛ اما چون نقطه مشترک با تفکرات آنها پیدا نمی کنند دچار اشتباه شده و در حوزه هایی با باج دادن از دین دچار خطا می شوند.
شهسواری در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی مدیران فرهنگی ما در حال عمل کردن شبیه فمنیستم هستند و چون بدون تسلط کامل روی مبانی اسلام عمل می کنند در حال ضربه زدن به اسلام هستند.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ        

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان