۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین معطل گذاشتن هدفمندی یارانه‌های سوخت از اشکالات اساسی دولت/ دلار گران نشده بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته است
کد خبر: ۳۹۳۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل استراتژیک کشور مطرح کرد

معطل گذاشتن هدفمندی یارانه‌های سوخت از اشکالات اساسی دولت/ دلار گران نشده بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته است

قدیری ابیانه با بیان اینکه امروز دلار گران نشده بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته است گفت: معطل گذاشتن هدفمندی یارانه‌های سوخت از اشکالات اساسی دولت است.

معطل گذاشتن هدفمندی یارانه‌های سوخت از اشکالات اساسی دولت/ دلار گران نشده بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته است
محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، در خصوص شبهات افزایش قیمت نان و تعبیر دشمنان نظام از آن به سقوط اقتصاد ایران، اظهار داشت: عملکرد دولت در افزایش قیمت نان ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد، حتی اگر مذاکرات به نتیجه می رسید و بدون وجود تحریم ها هم افزایش قیمت نان طبیعی بود.
اقدام دولت در افزایش قیمت نان چیزی نصیب دولت نمی کند وی ابراز داشت: کسانی که در امر تولید نان اعم از کشاورزان و نانواها دخیل هستند، طبیعی است که باید دریافتی آنها با توجه به تورم افزایش یابد، این رویکرد صحیحی نیست که هزینه ها افزایش یابد و حقوق نانوا و درآمد کارگران نانوایی ثابت بماند.
این کارشناس مسائل استراتژیک کشور افزود: نمی توان توقع داشت دولت افزایش حقوق نانواها را هم تقبل کند در حقیقت این مصرف کنندگان نان هستند که باید هزینه آن را پرداخت کنند؛ بنابراین اقدام دولت در افزایش قیمت نان در واقع چیزی نصیب دولت نمی کند بلکه حقوق کارگران نانوایی را تعدیل کرده که این مسئله امری منطقی و افزایش قیمت نان طبیعی است.
وی تصریح کرد: چگونه ممکن است که درآمدهای دولت کاهش یابد اما دولت از محل بودجه ای که در اختیار ندارد قصد افزایش یارانه را داشته باشد؟ نمی توان قیمت نان را به قیمت فقیر شدن کارگران نانوایی ثابت نگه داشت سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به اقدام دولت در افزایش قیمت نان گفت: همین مقدار افزایش قیمت نان دولت را متحمل هزینه کرده است و اگر هر دولتی با هر گرایشی بود باید به این تغییر تن می داد، زیرا نمی توان قیمت نان را به قیمت فقیر شدن کارگران نانوایی ثابت نگه داشت.
وی افزود: اصولا پشتوانه پول اقتصاد و تولید ثروت است و برای افزایش ثروت باید کار کرد و از اسراف نیز پرهیز نمود، اما همانطور که واضح است هم در  فرهنگ کار مشکل داریم و هم جزء مسرف ترین ملت ها می باشیم؛ اگر انتقادی به دولت باشد برای افزایش طبیعی قیمت نان نیست بلکه پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت سوخت و اختصاص هزینه بسیار گزاف از جیب ملت برای این نرخ های غیرواقعی سوخت است.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: ۱۰ درصد جمعیت ایران که از بقیه ثروتمندتر هستند ۳۰ برابر ۱۰ درصد جمعیت کشور که از بقیه فقیرترند، از این یارانه های پنهان سوخت بهره می برند.
عرضه و تقاضا از مهمترین عوامل موثر بر تورم است وی معطل گذاشتن هدفمندی یارانه های سوخت را اشکال اساسی دولت دانست و عنوان کرد: تورم و کاهش ارزش پول ملی ناشی از عملکرد دولت و مردم است، ملت ایران باید نقش خود را در این مسائل شناخته و تغییر روش دهند.
به طور نمونه تعطیلات ۱۵ روزه ایام نوروز یکی از عوامل بروز تورم است زیرا در این تعطیلات تولید به حداقل و مصرف به حداکثر می رسد.
سفیر سابق ایران در استرالیا عرضه و تقاضا را از مهمترین عوامل موثر بر تورم برشمرد و گفت: اگر انتقادی به افزایش قیمت نان باشد این انتقاد باید بابت تاخیر در افزایش قیمت نان انجام بگیرد.
وی ادامه داد: این عملکرد صحیحی نیست که حقوق ها از ابتدای سال برای همگان افزایش یابد؛ اما بیش از ۹ ماه بعد حقوق و دریافتی نانوایان تغییر کند زیرا آنها قشر زحمتکشی هستند که نباید حقوقشان نادیده گرفته شود.
از انتقادات جدی به دولت، قطع نکردن یارانه نقدی ثروتمندان است قدیری ابیانه در خصوص افزایش قیمت دلار در این برهه زمانی اذعان داشت: افزایش قیمت دلار در حال حاضر  در بودجه کافی نیست.
در حقیقت تفاوت قیمت تعیین شده در بودجه دولت، برای دلار و عرضه بازار با نرخ دولتی پایین تر از قیمت آزاد خود منشاء فساد و رانت است.
وی افزود: در این وضعیت آشفته هر کسی بتواند دلارهایی با نرخ دولتی را تهیه کند بابت هر دلار چند صد تومان سود بادآورده به دست می آورد و خود این موضوع منشاء فساد است؛ ضمن اینکه دلار گران نشده بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته است.
این کارشناس مسائل استراتژیک کشور یادآور شد: ما دو نوع یارانه قابل تعریف داریم یک یارانه نقدی می باشد و یک یارانه پنهان؛ دولت در حال حاضر پولی ندارد برای پرداخت همین یارانه های نقدی اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه در نیمه اول امسال هزینه های دولت ماهانه حداقل ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهایش است ابراز داشت: این وضعیت نابسامان نمی تواند ادامه پیدا کند و یکی دیگر از انتقادات جدی که به دولت وارد است اینکه یارانه نقدی افراد ثروتمند را قطع نکرده است.
انتهای پیام/۲۰۰۲  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان