۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جریان فمنیسم با آموزه‌های اسلامی همخوانی ندارد/ ابزار شدن زن محصول تفکرات فمنیستی در کشورهای امروز است
کد خبر: ۳۹۲۱۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه فمنیسم:

جریان فمنیسم با آموزه‌های اسلامی همخوانی ندارد/ ابزار شدن زن محصول تفکرات فمنیستی در کشورهای امروز است

حجت الاسلام شهسواری با تاکید بر اینکه جریان فمنیسم با آموزه‌های اسلامی همخوانی ندارد گفت: همه زنانگی این شده است که زن با چهره ای زیبا ارزش های خود را لگدمال کند تا دیگری به ثروت قابل توجهی برسد.

جریان فمنیسم با آموزه‌های اسلامی همخوانی ندارد/ ابزار شدن زن محصول تفکرات فمنیستی در کشورهای امروز است
حجت الاسلام حمید شهسواری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص اهداف شکل گیری جریان فمنیسم اظهار داشت: یکی از شرایط مهم در درک و فهم هر موضوعی داشتن اندیشه آزاد یا آزاداندیشی است.
وی افزود: قرآن کریم در آیات خود روی این موضوع تاکید دارد که، بشارت بده بندگانی را که همه اقوال مختلف را گوش کرده و از بهترین آن تبعیت می کنند؛ موضوع فمنیسم از مباحثی است که برای نقد یا پذیرفته شدن آن لازم است به همه ابعاد آن اشراف داشته باشیم، این نگاه متاسفانه در دیدگاه افرادی که مخالفت با اصل جریان فمنیسم هستند، وجود ندارد.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: اشراف روی ابعاد مختلف نیازمند آزاداندیشی است یعنی اگر ما اندیشه آزاد نداشته باشیم و فکر ما متاثر از یک نگاه حاکم و اندیشه مستبدانه ای باشد، نمی توانیم اشراف روی موضوع فمنیسم داشته و آن را تحلیل فکری کنیم.
IMG11062099 وی نقد فمنیسم بدون اشرافیت اطلاعاتی روی مبانی آن را اشتباه محض دانست و گفت: فمنیسم در دو حوزه الهیات و نهضت آن قابل بررسی است زیرا این دو حوزه با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارند.
شهسواری ابراز داشت: افرادی که نگاه بدبینانه به جریان فمنیستی داشته و این جریان را باطل و شیطانی می دانند بیشتر نگاه شان به نهضت فمنیسم است تا الهیات آن؛ زیرا این نهضت ناظر به اتفاقات تاریخی و شعارهای فمنیسمی می باشد که ظهور و بروزش در جامعه به چشم می آید.
وی با بیان اینکه الهیات ناظر به ریشه ها، اصول و مبانی اندیشه های شکل گرفته در این جریان است عنوان کرد: صرف نظر از اقداماتی که در کشورهای مختلف صورت گرفته است، هر آموزه ای یک ریشه ها،اصول، مبانیو پیشینه اطلاعاتی دارد که تعبیر به الهیات با تعابیر مختلف می شود؛ در الهیات این جریان انگیزه های شیطانی و غیرانسانی به چشم نمی آید.
این پژوهشگر حوزه فمنیسم اضافه کرد: اگر در الهیات فمنیستی حرکت خطایی هم وجود دارد به دلیل نگاه اشتباهی بوده که به حقوق زن داشته اند، اگر اندیشه های پایه گذاران این جریان را در اوایل قرن ۱۹ میلادی مورد بررسی قرار دهیم به خوبی مبین این نکته است که این افراد ریشه ای و مبنایی فعالیت می کرده اند.
n00010621-b وی با بیان اینکه جریان اولیه فمنیستم به دنبال بازی با شخصیت زن نبوده است تصریح کرد: ایجاد کننده های اولیه تفکر فمنیستی افراد متفکری بودند که به دلیل خلاای که در راستای حقوق زن در گذشته احساس می شد، وارد میدان ایجاد تحول در قوانین شدند و چون درک درستی از شرایط روحی و فیزیکی زن نداشتند دچار خطا شدند.
این کارشناس تربیتی افزود: این نگاه اشتباه و افراطیاست که گروه های ایجاد کننده جریان فمنیست را از ابتدا افرادی بدانیم که مخالف با مظاهر انسانیت و یکتاپرستی بودند؛ نمی توان نهضت و الهیات فمنیست را با هم جمع بسته و به هر دو یک نگاه را داشت.
وی با بیان اینکه زن ها در جهان در هر دوره ای مورد ظلم و ستم قرار گرفته است و جزء افراد فرودست جامعه بوده اند اذعان داشت: در حال حاضر برخی دانشمندان غربی ادعای رسیدن زن به جایگاه اصلی خود را دارند در صورتی که در گذشته به یک شکل به آنها ظلم می شد و امروزه به یک صورت دیگر؛ به طور نمونه ضعف جسمی در مقابل مرد برای او یک نقص بود یا دختر در برخی اقوام به ارث برده می شد.
farhangnews_92214-270463-1413691956 این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: در تاریخ ذکر شده که یونانیان که پایه گذار حکومت مسیحیان بودند زن را موجودی پست می دانستند که فقط فایده او ادامه نسل است و اگر زنی فرزند ناقص به دنیا می آورد کشته می شد؛ نگاه یونانی ها سخیف بود اما امروز هم به گونه ای دیگر به زن ظلم می شود.
وی ادامه داد: کار مردانه انجام دادن توسط زن را رسیدن به حقوق اصلی او معرفی می کنند در صورتی که مطابق آمار ناراحتی زنان از وضعیت فعلی خود زیاد است، حتی طبق نظر کارشناسان این حوزه، بانوانی شاغل که دچار افسردگی شده اند تمایل شان این بوده که اگر بار دیگر به دنیا بیایند مرد باشند زیرا در حال انجام دادند کار مردانه و سخت هستند.
images شهسواری ادعای حقوق زن را زمینه ای برای ظلم بیشتر به آنها دانست و ابراز داشت: امروزه عده ای با تبین شعارهای احقاق حقوق زن معیارهای ظاهری را پر رنگ کردند و اندام زیبا، چهره زیبا ارزش قرار گرفته و این ارزشگذاری رواج پیدا کرده است؛ متاسفانه برخی از بانوان هم این نظریه های غلط را پذیرفته و این مسائل را رویکرد زندگی خود قرار دادند.
وی عنوان کرد: در گذشته ظلم به زن ها سخت افزاری و قابل لمس بود و آنها وقتی در جامعه فرودست قرار می گرفتند خودش درک می کردند؛ اما امروزه در قالب حقوق زن، آنها استثمار شده و متوجه نمی شوند.
این پژوهشگر حوزه فمنیسم با اشاره به مطالب کتاب سیمای زن در فرهنگ ایران، اذعان داشت: دکتر جلال ستاری معتقد است در قرن ۱۹ در انگلستان زنان این حقوق را به دست آوردند که اموال آنها بعد از ازدواج برای خودشان باقی بماند؛ زیرا آنها از ابتدایی ترین حقوق اولیه خود محروم بودند.
womenwork وی تصریح کرد: نمی توان گفت صد درصد انگیزه ایجاد کننده های جریان فمنیست عالی بوده؛ اما کم کم زواید و سلایق شخصی به آن اضافه شد که اهداف اولیه این جریان را از مسیر اصلی اش منحرف کردند که تا به امروز به سمت افکار خطرناکی در حال پیشروی است.
این کارشناس تربیتی به انحرافات شکل گرفته در جریان فمنیست اشاره کرد و اظهار داشت: نقطه ضعف بسیاری از مسائلی که جنبه اجتماعی داشته و مورد توجه مردم قرار می گیرند این است که وقتی افراد دلسوزی اندیشه ای را ایجاد می کنند افراد مغرضی که با آنها مخالف هستند به منحرف کردن این آموزه ها از مسیر اصلی می پردازند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر بحث دفاع از حقوق زن دست‌آویزی شده تا ارزش های انسانی او گرفته شود در این صورت ممکن است این قهقرا رفتن زنها برای آنها فایده چندانی نداشته باشد؛ اما گرفته شدن این ارزش ها زمینه ای برای رسیدن استثمارگران به ثروت بیشتری خواهد شد.
این کارشناس فرهنگی ابزار شدن زن را محصول تفکرات فمنیستی در کشورهای امروز دانست و ابراز داشت: همه زنانگی آنها این است که با چهره ای زیبا به دنبال ثروت اندوزی رفته و ارزش های خود را لگدمال کند تا دیگری به ثروت قابل توجهی برسد و در این میان بسیاری از بانوان ناخواسته در حال کمک و دامن زدن به این جریان علیه خودشان هستند.
۴۷۳۷۱۸_۹۶۳ و وی افزود: در حال حاضر این موج ایجاد شده که زن ها تصور می کنند با بی بندوباری در حال رسیدن به حقوق واقعی خود هستند، در صورتی که این اشتباه بزرگی بوده و دامن زدن به آن وضعیت اسفناکی را در جهان رقم زده است.
شهسواری با بیان اینکه جریان فمنیستی با آموزه های اسلامی همخوانی ندارد خاطرنشان کرد: فمنیسم به معنای واقعی کلمه با آموزه هایی که داشته علی القاعده نمی تواند مبانی دینی را بپذیرد و به ارزش های اسلامی اعتقادی داشته باشد؛ آزادی بی حد و مرز برای زن جزء تفکرات فمنیستی است که با احکام اسلامی منافات دارد.
وی ادامه داد: تفکرات فمنیستی نمی تواند با نگاه ارزشی دین کنار بیاید و در کنار آن به حرکت خود ادامه دهد بنابراین مقابل دین به مقاومت مشغول می شود، فمنیسم اسلامی مفهومی ندارد و افرادی که این رویکرد را مطرح می کنند متوجه ابعاد دینداری نیستند.
این پژوهشگر حوزه فمنیسم یادآور شد: فمنیسم با اصول و الهیات خود در چارچوب دین نمی گنجد، اگر بحث لغوی فمنیست یعنی دفاع از حقوق زن مدنظر باشد پس اسلام از همه فمنیستی تر است زیرا در اندیشه های اسلامی از ابتدا برای زن ارزشگذاری ریادی داشته و مدافع حقوق آنها بوده است؛ منظور از فمنیسم اسلامی این رویکرد باشد ما آن را قبول داریم اما اصراری در به کار بردن این واژه نداریم.
۱۱۱۲۳_۹۵۱ وی همچنین گفت: اما اگر هدف این است که ما در آموزه های اسلامی دست برده و مبانی دینی را به سمت خواسته های خودمان سوق دهیم این انتظار را نمی توان از اسلام داشت، این افراد می خواهد نظریه های غربی خود را به اسلام تحمیل کنند که امکانپذیر نخواهد بود.
این کارشناس تربیتی در پایان با بیان اینکه معنای لغوی فمنیسم اسلامی با معنای اصطلاحی آن متفاوت است اذعان داشت: فمنیسم اسلامی به معنای لغوی همان احقاق حقوق زن است اما به معنای اصطلاحی، فمنیسم اسلامی نمی شود؛ زیرا هر دینی که با آزاد های بی حد و حصر مبارزه می کند با فمنیسم همخوانی ندارد.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان