۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین توجه به فعالیت‌های هنری در مساجد/هنرمندان در مقابل تخریب‌ آثار فرهنگی سکوت نکنند
کد خبر: ۳۹۰۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در نشست بررسی مهم‌ترین مولفه‌‌های فرهنگی استان مطرح شد

توجه به فعالیت‌های هنری در مساجد/هنرمندان در مقابل تخریب‌ آثار فرهنگی سکوت نکنند

در نشست بررسی مهم ترین مولفه های فرهنگی استان قزوین، کارشناسان حوزه های مختلف به بیان نظرات خود پرداختند و توجه به فعالیت‌های هنری در مساجد و برخورد با تخریب آثار فرهنگی از مولفه های این نشست بود.

توجه به فعالیت‌های هنری در مساجد/هنرمندان در مقابل تخریب‌ آثار فرهنگی سکوت نکنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نشست بررسی مهم ترین مولفه های فرهنگی استان قزوین، با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان قزوین و فعالین و پیشکسوتان فرهنگی و هنری عصر امروز(سه شنبه) برگزار شد.
در این مراسم مسائل و مشکلات فرهنگی و نیاز ها، آسیب ها و خلا های فرهنگی استان قزوین مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این مراسم مهدی احمدی مدیر کل سازمان فرهنگ و ارشاد استان به بیان فلسفه تشکیل این نشست پرداخت و اظهار داشت: با توجه به دغدغه های موجود در حوزه فرهنگ، لزوم وجود افراد تاثیر گذار در این حوزه و استفاده از آنها در برنامه ها باعث شد تا چنین نشستی برگزار کنیم.
در این نشست شخصیت های مختلف فرهنگی در زمینه ها و تخصص های مختلف هر یک به بیان مشکل و مولفه های فرهنگی در زمینه تخصصی خود پرداختند.
استاد عباس قانع کارشناس هنرهای تجسمی اذعان داشت: در حال حاضر هنرهای تجسمی در قزوین مظلوم وا قع شده است و چنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد، از جمله آثار خود من در شهر های مختلف به صورت نمایشگاه به نمایش درآمده است اما در شهر خودم هنوز این امکان را پیدا نکرده ام که نمایشگاهی از آثارم در مناسبت های مختلف برگزار نمایم.
وی در ادامه افزود: تدوین کتاب هفت هنرکه در آن فعالین هفت هنر استان به بیان هنرهای مختلف بپردازند می تواند کار مفیدی باشد.
در ادامه نشست محمد علی حضرتی ها، مدیر کل میراث فرهنگی استان، مهم ترین عنصر فرهنگی استان را تاریخ قزوین دانست و گفت: معماری و شهر سازی استان نیز جزء مولفه های دیگر فرهنگی هستند که باید برای آنها برنامه ریزی اساسی داشت.
وی ابراز داشت: متاسفانه امروز قابلیت معماری و شهر سازی مورد توجه قرار نمی گیرد و ما می بینیم که آثار فرهنگی و تاریخی ما به راحتی تخریب شده و مورد توجه قرار نمی گیرند.
حضرتی ها در ادامه تصریح کرد: سکوت در برابر تخریب های باستانی فرهنگ و هنر استان را از بین می برد، امروزه یک عده بساز بفروش تمام ساخته های فرهنگی ما را محو می کنند؛ هنرمندان ما نباید در برابر این تخریب ها سکوت نمایند.
همچنین محمد وکیل ها از جانب جامعه موسیقی ضمن اشاره به هنرمندان برجسته استان و بیان این نکته که فرهنگ قزوین می تواند آن را به عنوان یک نماد معرفی کند تاکید کرد: قزوین مبدا دوره سوم هنری ایران است و موسیقیدانان بزرگی همچون عارف قزوینی را در خود پرورانده که شهرت جهانی دارند.
وی گفت: امیدواریم این استان به جایگاهی برسد که زیبنده اش است.
ناصر ایزد فر نمایده عرصه هنر های نمایشی در ادامه این نشست به بیان جایگاه هنرهای نمایشی اشاره کرده و ابراز داشت: مکان اصلی شکل گیری شبیه خوان به عنوان یک هنر نمایشی در کشور استان قزوین بوده است اما ما امروز حتی یک محل و تکیه برای برگزاری شبیه خوانی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: هنر تئاتر آسیب پذیرتر از سایر هنرها است، چرا که یک جمع است و نیازمند فضا و امکانات خاص و ویژه هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبین، اما متاسفانه حتی یک سالن برای برگزاری تئاتر و اجرای نمایش در قزوین وجود ندارد.
جلیلیان ریاست اتحادیه چاپخانه داران استان قزوین به بیان مشکلات چاپ در استان پرداخت و ابراز داشت: دانش فنی مدیران چاپخانه های استان پایین است و همین امر باعث رکود صنعت چاپ استان شده است.
وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد باید اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه هایی نماید تا این خلا پر شود و این صنعت از رکود خارج شود.
همچنین علیمحمدی رئیس خانه مطبوعات و مجابی از جانب انجمن دفاع مقدس افراد دیگری بودند که در این نشست سخن گفتند و مشکلات فرهنگی در حوزه کاری خود را بیان نمودند.
علیمحمدی به کمبود بودجه در زمینه مطبوعات اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود امکانات اقتصادی ما مجبوریم برای برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در زمینه مطبوعات به جای استفاده از افراد متخصص در حوزه های مختلف و آگاه به مسائل روز از افراد آماتور بهره بگیریم و این یک آسیب است.
در ادامه ی نشست خرماهشاهی یادآور شد: برای نشر و ترویج فرهنگ استان وجود پشتوانه فرهنگی و چهره بزرگ فرهنگی لازم است که ما در این موارد را دارا هستیم امام مولفه سوم و مهم وجود مدیر فرهنگی لایق و دلسوز است که تا کنون  از آن بی بهره بودیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با شروع به کار احمدی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد این خلا نیز پر شد و ما امیدواریم نتایج خوبی به دست آوریم.
آقالر رئیس انجمن سینمای جوان ضمن بیان مشکلات این حوزه گفت: در حال حاضر وجود رشته های هنری در دانشگاه های استان خالی است چرا استانی که ۷۷ هزار دانشجو دارد باید تنها ۲۰۰ دانشجوی هنر داشته باشد؟ اکبر زاده، ریاست دانشگاه پیام نور نیز به این نکته اشاره کرد که باید موازی کاری در دستگاه های ذیربط مدیریت شود و کاهش یابد.
وی همچنین ابراز داشت: باید مقوله های فرهنگی را به ان جی اوها  و انجمن ها سپرده شود و اداره ارشاد بیشتر جنبه نظارتی و حمایتی را در این زمینه به عهده بگیرد.
در بخش بعدی اسدی از جانب انجمن هنرهای تجسمی به بیان مشکلات موجود در این زمینه پرداخت و اذعان داشت: اقتصاد هنر مقوله مهمی است که متاسفانه در کشور ما به صورت کاریکاتوری مورد توجه واقع شده است.
در پایان حجت الاسلام رمضانی رئیس کانون فرهنگی هنری مساجد استان تصریح کرد: باید هنرمندان کارهای هنری را در مساجد نیز به اجرا درآورند و ما باید از تبدیل کردن مساجد به غم خانه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم دوری کنیم و به حل این مشکل بپردازیم.
وی ابراز داشت: ما مسجد را بازیگاه خود قرار داده ایم و این حق مسجد نیست که اینگونه با آن برخورد شود.
رمضانی افزود: افرادی که در مساجد فعالیت می کنند سر در گم هستند و اگر مدیریتی واحد در مساجد داشته باشیم این مشکلات حل می شود.
انتهای پیام/۲۰۰۲        

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان