۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رئیس و استادان دانشگاه باید متدین باشند
کد خبر: ۳۸۸۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

طاهرخانی رئیس دانشگاه پیام نور تاکستان:

رئیس و استادان دانشگاه باید متدین باشند

طاهرخانی گفت: استادی که سر کلاس حضور پیدا می کند باید صرفا به کار تدریس پرداخته و از ایجاد شبهه بین دانشجویان پرهیز نماید.

رئیس و استادان دانشگاه باید متدین باشند
به گزارش صبح قزوین، بهمن طاهرخانی رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تاکستان در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در جواب به سوال گزینش اساتید در دانشگاه ها گفت : گزینش به این معنا نیست که هر کسی که مخالف ماست حذف شود.
من اصلاً منظورم این نیست.
نص صریح دستور مقام معظم رهبری این است.
ایشان فرمودند: «رئیس دانشگاه باید متدین باشد».
این به این معنا نیست که این استاد که با ما مخالف است راحذف کنیم.
وی افزود: من به هیچ وجه نسبت از فرآیند وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و آموزش عالی کشور رضایت ندارم.
ما خطا کردیم؛ یعنی خودمان کردیم که الان خودمان داریم تحمل می کنیم.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) درباره تاثیر اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه گفت: این جمله زیبایی است اما مفهوم آن را کسانی که درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می کنند خیلی بهتر درک کردند، بدلیل اینکه دانشگاه را خراب می کنند و جامعه نیز خراب می شود.
تمام همتشان هم همین است.
یعنی دنبال این هستند که دانشگاه ها را خراب کنند.
طاهرخانی افزود: دشمنان در دانشگاه ها بر این تلاشند که شبهه علمی ایجاد کنند، استاد ضعیف سر کلاس بفرستند.
استادی بفرستند که به جای تربیت دانشجو کارش به روابط نامشروع برسد و آن وقت دانشجو بگوید این استاد من است.
خدای نکرده اگر استاد فضیلت اخلاقی نداشته باشد، تدریسش به هیچ دردی نمی خورد.
وی افزود:بنده گاهی دوستان دلسوز در دانشگاه را جمع می کنم و می گویم زیر پوست تدریس این دانشگاه چه می گذرد، در کلاس ها چه می گذرد.
مباحث مطرح شده اساتید در کلاس ها را جویا می شوم که آیا شبهه مطرح می کنند یا خیر؟ این مسئول در جواب شبهات چنین اساتیدی گفت: جلسه و کنفرانس بگذارید تا چنین اساتیدی شبهاتشان را مطرح کنند و دیگران جوابش را بدهند.
اگر استادی دارد توهین می کند به او بگوییم توهین او مجرمانه است.
وی ادامه داد: ما باید سر درس این استاد صاحب علم برویم و از علمش تلمذ کنیم .
استاد مخالف نظام است، باشد؛ برود سر کلاس و علمش را ارائه دهد.
اما اگر بخواهد به تدین تجاوز کند ما باید پاسخش را بدهیم .
هر کس در هر اندازه ای که باشد در زمان کلاس که به او وقت داده شده تا علمش را ارائه دهد برای توهین استفاده کند ما چنین اجازه ای به او نمی دهیم.
حداقل از او می خواهیم و این اجازه را به او می دهیم که جداگانه با ما به بحث بنشیند و سوال بپرسد و ما به او جواب دهیم و هر نتیجه ای که به دست آمد دیگران هم از آن استفاده کنند.
و البته اصل کار دانشگاه هم باید بر بحث و مجادله باشد.
وی با بیان عدم اتصال حلقه علم و عمل در جامعه ابراز داشت: ما نقیصه بزرگمان در وضعیت دانشگاهی امروز ایران شاید این باشد که این حلقه اتصال وجود ندارد.
دانشگاه به معنای عام محل تولید علم است و این دانشگاه است که باید زمینه علم و عمل را فراهم کند.
طاهرخانی ضمن بیان این مطلب که دانشگاه پیام نورتاکستان اگر در شهرستان کار نکرده باشد، بار هم برای شهرستان نیست خاطر نشان کرد: بنده می خواهم دانشگاه پیام نور تاکستان در اداره شهر تاکستان دخیل باشد.
دانشگاه باید در اجتماع مردم حوزه خودش مؤثر باشد چه از جهت تربیت، چه از جهت عمل و مدیریت و چه از جهت تولید علم.
طاهر خانی با توجه به اهدافش گفت:حرکتی که قرار است امسال در جهت تعامل دانشگاه با اداره شهرستان انجام گیرد برگزاری همایش شهری است که دانشگاه ما دارد به جمعی کمک می کند.
وی ادامه داد: دانشگاه ما حرکت هایی در این مسیر داشته و در جلساتی با حضور اساتید رشته های روان شناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و دبیر کمیته آسیب شناسی اخلاقی سازمان تبلیغات اسلامی تبادل نظرهایی انجام شده و بنده هم مکاتبه ای داشتم با اساتید، و آن ها هم نقص های اجتماعی و راهکارها را به ما ارائه داده اند که ان شالله این موارد به صورت مدون به فرمانداری و دبیر ستاد آسیب شناسی ارائه می شود.
این استاد دانشگاه با بیان موفقیت های انجمن های نجوم و محیط زیست این دانشگاه در سنوات قبل گفت: من با نفس انجمن علمی موافقم و البته وجودشان واجب است که گاهاً عملیات هایشان دارای خطاست .
خطاها باید برطرف شود و سمت و سویش به سمت تکاپوی علمی و جستجوی علمی باشد.
وی در ادامه با بیان لذت بخش بودن کار تدریس اذعان کرد: نمی دانم تعریفش چه زمانی است، اما آنی از تدریس و کلاس را به بیرون از کلاس نمی دهم و آن را با تمام زندگی ام عوض نمی کنم.
حرکت کوتاه در کلاس ممکن است مسیر زندگی دانشجو را عوض کند.
وی با بیان رسوخ یک سوال به عنوان شروع تولید علم گفت: شهر اگر بیاید و سوالش را از دانشگاه بپرسد هم دانشگاه جایگاه خودش را پیدا می کند هم مردم به منافع خود می رسند.
مشکل اینجاست که ما برای پرسیدن سوال از مردم مراجعه نداریم.
طاهرخانی با بیان این نکته که هر چیز بهایی دارد اظهار داشت: به هر حال علم و فکر متاع است و باید بابتش بهایی پرداخته شود.
کسی که کار تحقیقاتی انجام می دهد باید از لحاظ مالی تأمینش کرد.
وی افزود: باید فرایندی تعریف شود که در ازای مقاله یا کار تحقیقی ، دانشجو از لحاظ مالی تأمین شود و بدون شک مشکل شهریه اش هم حل می شود.
با این کار دانشجو هم کار تحقیقاتی اش را انجام می دهد هم بحث مشارکت با شهرستان انجام می شود و هم مشکل مالی دانشجو حل می شود.
وی در ادامه با مناسب خواندن محیط دانشگاه پیام نورتاکستان برای انجام کار علمی گفت: همکاران و مدرسین این دانشگاه دنبال این هستند که کار علمی انجام دهند.
و این دانشگاه از نظر علمی و پژوهشی وضعیت خوبی دارد.
رئیس دانشگاه پیام نور تاکستان در ادامه به بیان مشکلات فعلی این دانشگاه پرداخت و گفت: ما در بعضی رشته ها هیئت علمی نداریم-توقف سوله ورزشی-عدم عملیاتی پروژه فرهنگی (که قرار است که NGOاز اتاق های فرهنگی و مسجد ساخته شود-آزمایشگاه کشاورزی(که 40درصد تجهیز شده)- نیاز به گلخانه تحقیقاتی برای رشته کشاورزی-زمین ورزشی غیزمسقف-تأسیس رشته های فنی مهندسی-از مشکلات دیگر ماست.
وی در ادامه گفت: مشکل دیگر این است که به اسم دانشگاه پیام نور مرکز تاکستان هیئت علمی جذب می کنند و به مناطق دیگر می فرستند در صورتی که دانشجوی من به این اساتید نیاز دارد.
وی در انتها باتشکر از پرسنل دانشگاه گفت: پرسنل دانشگاه واقعاً برای دانشجویان دلسوزانه کار می کنند و انصافاً پیگیر هستند.
و فکر، فکر دینی است.
و به دنبال کار حلال در داانشگاه هستند.
بهمن طاهرخانی دانشجوی دکترای ریاضی دانشگاه تربیت مدرس تهران است که از سال 80 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تاکستان شده است.
انتهای پیام/9002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان