۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تمام هزینه مسابقات بر عهده ورزشکار است/ از قهرمانان جهانی پاورلیفتینگ حتی استقبال هم نشد
کد خبر: ۳۸۶۲۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدال آوران پاورلیفتینگ در نشست «صبح قزوین» از غربت ورزشکاران استان گفتند؛ ‎

تمام هزینه مسابقات بر عهده ورزشکار است/ از قهرمانان جهانی پاورلیفتینگ حتی استقبال هم نشد

ورشکاران مهجور مانده پاورلیفتینگ: مسئولین هیئت پاورلیفتینگ استان قزوین ادعا می کنند هیچ بودجه‌ای برای ورزشکاران این رشته در استان در نظر گرفته نشده است و هر ورزشکاری که تمایل به شرکت در مسابقات را دارد باید با هزینه شخصی خود در این مسابقات شرکت کند.

تمام هزینه مسابقات بر عهده ورزشکار است/ از قهرمانان جهانی پاورلیفتینگ حتی استقبال هم نشد
قهرمانان بسیجی آقایان صیاد کشاورز جعفرزاده و محمد شکیب که در رشته قدرتی پاورلیفتینگ موفق به کسب مدال‌های جهانی و آسیایی شده‌اند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، به معرفی رشته خود پرداخته و از مشکلات فراوان ورزشکاران در این عرصه پرده برداشتند.
در ابتدای این گفتگو، کشاورز به معرفی خود پرداخت و گفت: متولد سال ۵۶، متأهل و کارشناس رشته پرستاری هستم که از سن ۶ سالگی با ورزش‌های ژیمناستیک، کشتی و بدنسازی وارد عرصه ورزش شدم  و در حال حاضر ۱۰ سال است که در رشته قدرتی پاورلیفتینگ فعالیت مستمر دارم.
۱۰   وی با بیان این موضوع که ۵ سال است عضو تیم ملی پاورلیفتینگ جمهوری اسلامی ایران و مسئول این رشته در استان قزوین است افزود: رشته پاورلیفتینک یک رشته کاملا قدرتی است و شامل سه حرکت پرس سینه، اسکوات و ددلیفت است که در هر حرکت یک مدال به ورزشکار داده می شود.
این قهرمان در ادامه به سؤالات خبرنگار صبح قزوین پاسخ می دهد: چه دلایلی باعث شد که از میان انواع ورزش‌ها به این رشته گرایش پیدا کنید؟ قدرت بدنی مهمترین فاکتور موفقیت در رشته پاورلیفتینگ است و همین دلیل باعث شد که وارد این رشته ورزشی بشوم که خوشبختانه این ورزش با خلق و خو و آناتومی بدنم سازگار بوده است.
۱۱ تا چه سنی می توان این ورزش را ادامه داد؟ خوشبختانه محدودیت سنی برای این ورزش وجود ندارد و قابلیت فعالیت در قسمت‌های نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان را داراست که محدوده سنی پیشکسوتان از ۴۰ تا ۵۰، ۵۰ تا ۵۵، ۵۵ تا ۶۰، ۶۰ تا۶۵، ۶۵ تا ۷۰ است.
  نحوه شرکت در مسابقات پاورلیفتینگ چگونه است؟ پس از برگزاری مسابقات انتخابی، سطح رکورد شرکت کنندگان با اعضای تیم ملی سنجیده می شود و در صورت تساوی امتیازها، نظر هیئت فنی ورزشکاران در اردو مشخص کننده افراد اعزامی است.
Untitled (1)   متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان، ورزشکارانی که مدال آسیایی و جهانی دارند در مسابقات داخلی شرکت نمی کنند.
وضعیت آمادگی جسمانی و تغذیه افراد برای ورود به این رشته بایدچطور باشد؟ موفقیت در این ورزش نیاز به صبر و حوصله زیاد و تمرین مستمر دارد، همچنین با توجه به تخصصی بودن این رشته، تمرین زیر نظر مربی خبره و با دستگاه‌های اصولی از جمله مواردی است که باید در نظر داشت.
رژیم غذایی خاصی برای این رشته در نظر گرفته نشده و ورزشکاران می توانند از تمامی منابع پروتئین، کربوهیدرات و.
.
.
استفاده کنند.
فعالیت شما در بسیج چگونه است؟ در حوزه ورزش عضو بسیج هستم و در رشته پاورلیفتینک در برنامه‌های ورزشی که از سوی بسیج تدارک دیده می شود شرکت می کنم.
۲۲ در سطح جهانی و آسیایی چه مدال‌هایی را کسب کرده‌اید؟ در سال ۲۰۱۳ در مسابقات جهانی اکراین ۱ طلا و ۱ برنز، در سال ۲۰۱۴ آسیایی ۱ طلا و ۱ برنز و ستاره‌ای آسیایی (زدن بالاترین وزنه نسبت به وزن خود ورزشکار)  را کسب کردم، همچنین در ۵ دوره قهرمان کشور، ۴ دوره نایب قهرمان و ۲ دوره موفق به کسب مقام سوم شدم.
  هیئت پاورلیفتینگ استان قزوین حمایت‌های لازم را از ورزشکاران دارند؟ متاسفانه به دلیل عدم تامین بودجه از سوی اداره کل، هیئت پاورلیفتینگ استان یک هیئت منفعل بوده و عملا کاری انجام نمی دهد.
نزدیک به ۴ سال است که مسابقات پاورلیفتینگ در استان برگزار نمی شود و این در حالی است که سال‌های گذشته استان قزوین قطب مهم این رشته ورزشی در کشور بوده است.
۱۹ متاسفانه به دلیل عدم تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب، آمادگی مسابقات، اسکان و.
.
.
از سوی مسئولان،  ورزشکاران استان قزوین مجبور هستند در قالب ورزشکاران استان‌های دیگر در مسابقات شرکت کنند.
مسئولین هیئت پاورلیفتینگ استان قزوین ادعا می کنند هیچ بودجه‌ای برای ورزشکاران این رشته در استان در نظر گرفته نشده است و هر ورزشکاری که تمایل به شرکت در مسابقات را دارد باید با هزینه شخصی خود در این مسابقات شرکت کند.
در سال‌های گذشته حدود ۳۰۰ ورزشکار پاورلیفتینگ کار در استان قزوین مشغول به فعالیت بودند اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان در بخش‌های مختلف، در حال حاضر در قسمت جوانان ۶ نفر و در قسمت بزرگسالان ۳ نفر در استان فعالیت دارند.
IMG_0153     در رده سنی جوانان و نوجوانان تأمین هزینه‌های شرکت در مسابقات عمدتا بر عهده خانواده‌هاست که عدم حمایت و پوشش مسئولان باعث شده که تمایل جوانان برای حضور و فعالیت در این ورزش بسیار کم شود.
وقتی شاگردان باشگاه پاورلیفتینگ می بینند بنده مدال جهانی کسب می کنم ولی حتی یک نفر هم به استقبال نمی آید و یا هیچ مسئولی یک بار به باشگاه سر نمی زند یا حتی هیچ تماسی گرفته نمی شود مسلما تمام انگیزه و توان خود را از دست می دهند.
اگر هیئت کشتی استان در مسائل اجتماعی شرکت کنند و فعالیت‌های ورزشکاران را انعکاس بدهند مسلما مسئولان حمایت بیشتری می کنند.
تنها دغدغه ورزشکاران این رشته عدم تامین مالی نیست چراکه سال‌های گذشته با وجود اینکه هزینه شرکت در مسابقات از طرف برگزارکنندگان دریافت می شد بازهم در حدود ۲۸۰ نفر شرکت کننده در مسابقات داشتیم و استقبال زیادی وجود داشت اما متاسفانه در حال حاضر عدم حمایت روانی و عدم بازخورد این تلاش‌ها در سطح شهر که بعضا بسیار دشوار است تمام انگیزه جوانان را از بین برده است.
IMG_0154 رشته پاورلیفتینگ با رشته قویترین مردان چه تفاوت هایی دارد؟ رشته پاورلیفتینگ یک رشته کاملا تخصصی است و در حال ورود به بازی‌های المپیک است که فقط یک کشور سازنده دستگاه‌های مورد استفاده در این رشته است و اما قوی تیرین مردان جهان رشته‌ای است که هرساله دارای آیتم‌های متفاوتی است.
  مسابقات قویترین مردان جهان به دلیل بازتاب رسانه‌ای و جوایز از استقبال بیشتری برخوردار شد و بسیاری از ورزشکاران قدرتی به سمت این ورزش متمایل شدند.
برای رفع این مشکلات به شورای شهر و شهرداری مراجعه کردم اما متاسفانه اعضای شورا هرکدام نهایتا ۱۰ ثانیه زمان برای گوش کردن به مشکلات ما گذاشتند و اعلام کردند که هیچ بودجه‌ای برای این ورزش در استان در نظر گرفته نشده است.
برای شما رعایت اخلاق پهلوانی از جانب شاگردانتان چه مقدار اهمیت دارد؟ اخلاق پهلوانی از جمله مواردی است که اگر در یک ورزشکار وجود نداشته باشد تمامی مدال‌ها و افتخاراتش بی ارزش می شود و اگر در باشگاه بنده هم اگر بی اخلاقی از ورزشکاری ببینم عذرش را از ورود به باشگاه می خواهم.
  محمد شکیب قهرمان جهان و شاگرد آقای کشاورز است که در ادامه به معرفی خود پرداخت و گفت: متولد سال ۶۹ و مجرد هستم که از سال ۸۴ وارد حوزه ورزش شده و از سال ۸۷ فعالیت در رشته پاورلیفتینگ را آغاز کردم.
شکیب در ادامه به سؤالات خبرنگار صبح قزوین پاسخ می دهد: ۲۰ علت گرایش شما به این رشته ورزشی چه چیزی بوده است؟ ورزش را با رشته بدنسازی آغاز کردم و متوجه شدم که استعدادم در رشته‌های ورزش قدرتی است به همین دلیل به سمت این رشته گرایش پیدا کردم.
  چه افتخارات و مدال‌هایی برای کشور کسب کرده‌اید؟ سال ۲۰۱۲ در جام حیدر علی اف که در روسیه برگزار شد موفق به کسب مقام سوم شدم، سال ۲۰۱۳ در مسابقات جهانی اکراین مقام اول را بدست آوردم و در سال ۲۰۱۴ مسابقات آسیایی که در امارات برگزار می شد مقام دوم را کسب کردم.
  با وجود تمامی این افتخارات آیا از مسئولین در قبال قدردانی از زحماتتان راضی هستید؟ مسئولین هیچ حمایتی از ما نکردند و این مسابقات هیچ بازخوردی در سطح شهر نداشت.
دلایل مسئولین برای بی توجهی به ورزشکاران مشغله کاری است اما واقعا اگر ورزشکاری در کشور وجود نداشته باشد مسئولینی هم در این عرصه هم وجود نخواهند داشت.
۱۵ حتی تمامی هزینه‌های شرکت در مسابقات برون مرزی به عهده خود ورزشکاران این رشته است و وقتی در این مسابقات هم موفق به کسب مدال می شویم هیچگونه هدیه‌ای نه از طرف کشور برگزار کننده و نه از طرف مسئولین کشوری برای ورزشکاران در نظر گرفته نشده است.
  روحیه ورزشکاران با این بی توجهی‌ها صدمه می بیند و تمایل خود را برای حضور در باشگاه و شرکت در مسابقات از دست می دهند.
  بعد از مسابقات ۵ ماه انگیزه ورزش کردن خود را از دست داده بودم اما به پیگیری‌های استادم آقای کشاورز و علاقه خودم دوباره شروع کردم.
متاسفانه از طرف فدراسیون کشوری هم هیچ تقدیری از ما صورت نگرفت اما استان‌های دیگر مانند کرج، کرمان و .
.
.
بسیار پیگیر بودند و مشتاقانه مسابقات ورزشکاران شهرشان را رصد می کردند.
۱۴   بنده به عنوان قهرمان جهانی حتی بیمه ورزشی هم نیستم  و در حال حاضر زیر نظر بیمه رانندگان هستم و این برای یک ورزشکار واقعا درد بزرگی است اما علاقه و تشویق دوستان شاید دلگرمی کوچکی است که با تمامی مشکلات هنوز در این رشته فعالیت می کنم.
روابط عمومی سازمان ورزش و جوانان هم ادعا می کند که تاکنون هیچ گونه گزارشی از فعالیت‌های ورزشکاران از سوی هیئت پاورلیفتینگ استان به دستشان نرسیده است.
آقایان کشاورز و شکیب در خاتمه از خانواده و اطرافیان خود بابت همراهی و تحمل تمامی مشکلات تشکر کردند.
انتهای پیام/۹۰۰۳/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان