۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رسیدن به ثبات کامل اقتصادی راهکار خروج از رکود/ باید به سمت تورم تک رقمی پیش برویم
کد خبر: ۳۷۲۹۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/مدیرکل صندوق توسعه فناوری ایرانیان:

رسیدن به ثبات کامل اقتصادی راهکار خروج از رکود/ باید به سمت تورم تک رقمی پیش برویم

مهدی رعنایی گفت: اگر وضعیت اقتصادی در حوزه های مختلف ظرف یک سال کاری به ثبات برسد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود که البته با آن فاصله زیادی داریم.

رسیدن به ثبات کامل اقتصادی راهکار خروج از رکود/ باید به سمت تورم تک رقمی پیش برویم
مهدی رعنایی مدیرکل صندوق توسعه فناوری ایرانیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اقتصادی صبح قزوین، در رابطه با اقداماتی که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ضروری است اظهار کرد: دیدگاهم نسبت به عملکرد اقتصادی دولت در آینده نزدیک مثبت است و در واقع دولت ثبات اقتصادی را جدی گرفته است.
وی افزود: دولت در حال حاضر توانسته است کنترل بازار پولی و ارزی را در دست بگیرد هر چند که ممکن است برخی ها این نقد را وارد کنند که اگر این رویه پیش برود در مجموع بخش تولید آسیب می بیند اما من به این حرف و نظریه قائل نیستم.
مدیرکل صندوق توسعه فناوری ایرانیان ادامه داد: معتقدم که اگر ثبات اقتصادی رویه دولتی ها شود و در طولانی مدت این اقدامات را پیگیری کنند بخش تولید هم به صورت قدم به قدم از مزایای آن استفاده خواهد کرد، صرفا حمایت از تولید این طور نیست که منابعی به بخش تولید واریز شود همین که وضعیت اقتصادی از یک ثبات نسبی برخوردار شود مناسب سرمایه گذاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در شرایط ثبات اقتصادی یک تاجر و سرمایه گذار می تواند با یک شرایط قابل پیش بینی تصمیم بگیرد اذعان داشت: یعنی امروز دلار یک قیمت ندارد و فردا قیمتی دیگر داشته باشد در مجموع این رویه باعث می شود فعالیت اقتصادی رونق پیدا کند و به نظرم در حال حاضر فضای مناسب یک سری فعالیت های اقتصادی شده است.
رعنایی در ادامه اضافه کرد: خودم در یک نهاد مالی فعالیت می کنم و یک رونق نسبی را شاهد هستم هر چند که با آن مقدار مطلوب فاصله داریم و یک سری بخش ها هم شامل رکودهایی شده؛ اما در کل خیلی نسبت به بحث های اقتصادی دولت نگاه منفی ندارم و اینکه دولت ثبات را اقدام اولش قرار داده است امری معقول خواهد بود.
وی یادآور شد: در حال حاضر اگر اتفاقاتی در حوزه تولید افتاده است حاصل عملکردهایی است که در اواخر دولت قبلی ایجاد شد و ما یک رویه اقتصادی منفی از گذشته داشتیم که شرایط بی ثباتی بود و خیلی اتفاقات بدی در حوزه تولید روی داد به حدی که رشد اقتصادی منفی شد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت در وضعیت کنونی در یک سری از بخش های ورود پیدا کرده که معضلات اقتصادی را تلطیف کرده است ابراز داشت: این نکته برای شخصی مثل من که مدت هاست در فعالیت های اقتصادی عمل می کند مسجل شده است که در واقع اگر ما بخواهیم به بهانه حمایت از تولید یک سری از منابع پولی و مالی به آن تزریق کنیم و این منابع به جای اینکه در تولید مصرف شود وارد بحث های سفته بازی در کشور می شویم که کمکی به تولید نمی کند.
وی ادامه داد: با شرایط سفته بازی در کشور وضعیت رکود تورمی افزایش خواهد یافت.
معتقدم اولین شرط برای داشتن فعالیت اقتصادی ایجاد ثبات است.
یکسال گذشته هیچ کس نمی توانست یک تصمیم اقتصادی خوب بگیرد.
مدیرکل صندوق توسعه فناوری ایرانیان افزود: در دوره ای هر قراردادی که می خواستیم ببندیم ممکن بود به مشکلی برخورد کنیم؛ خیلی از قراردادهایی که پیمانکاران در آن دوران بستند در نهایت به اختلاف های شدید برخوردند و علتش هم به دلیل این بود که شرایط اقتصادی مناسب برای عمل به تعهدات شان نبود.
وی گفت: در شرایطی که که وضعیت اقتصادی قابل پیش بینی باشد بعد از مدتی فضای تولید، یک دور دوپینگی می گذراند تا عده ای سود بگیرند چون می بینند خیلی از فضاها که سفته بازی بوده و پول شان در آن بخش ها بود، جذابیت اقتصادی ندارد وقتی سفته بازی در جامعه جذابیت اقتصادی نداشته باشد هر کس پولی داشته باشد آن را در جایی سپرده گذاری می کند و اگر این سپرده ها با سیاست مناسبی هدایت شود از تولید سر در خواهد آورد.
رعنایی تاکید کرد: در حال حاضر این اتفاق در حال روی دادن است.
براساس آمار نمی گویم اما بر اساس مقایسه امسال با سال گذشته می گویم حجم اقدامات اقتصادی یک رونق به نسبت خوبی گرفته است و شرکت ها آرام آرام به سمت تزریق منابع و گرفتن پروژه ها برای تولید بیشتر می روند و در سال های آینده نتایج اش مشخص می شود.
وی با بیان اینکه شاید جامعه خروج از رکود را آنطور که باید قبول ندارد یادآور شد: ممکن است این پیشرفت ها دیر به جامعه منتقل شود ولی به نظرم یک حرکت قابل قبولی اقتصادی شروع شده است و نمیتوانم بگویم که خروج از رکود اتفاق افتاده است یا نه؟ این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از رکود خارج شدن یک بحث آماری است که باید آمارهای اقتصادی چندین سال گذشته را با هم مقایسه کرد و بعد نتیجه گرفت که جامعه از رکود خارج شده است یا خیر ولی یک نکته را می دانم که در حال حاضر یک سری قراردادهای اقتصادی در حال بسته شدن است.
وی در ادامه اضافه کرد: اگر سال گذشته شرایط گیج و مبهمی بود که کسی توانایی تصمیم گیری را نداشت اما امسال خیلی از شرکت ها می توانند به سمت بستن قراردادها و پروژه های اقتصادی پیش بروند و خیلی هم ترس عجیب و غریب اقتصادی از نظر وضعیت اقتصادی وجود ندارد؛ این موارد شاید اثرش در جامعه خیلی ملموس نباشد ولی به نظرم این شرایط احتمالا منجر به خروج خواهد شد.
مدیرکل صندوق توسعه فناوری ایرانیان حرکت آینده اقتصادی کشور را به سمت قابل قبولی دانست و ابراز داشت: اگر وضعیت اقتصادی در حوزه های مختلف ظرف یک سال کاری به ثبات برسد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود البته نمی گویم به ثبات کامل رسیده بلکه با آن فاصله زیادی داریم.
وی گفت: باید دولت به سمتی حرکت کند که شاهد تورم تک رقمی و زیر ده درصد باشیم ولی همین که به نسبت نرخ تورم و ارز کنترل شده است جای امیدواری دارد و درحال حاضر مدتی است دامنه ارز در مسیر 3100 تا 3200در نوسان می باشد این مسئله که برای یک فعال اقتصادی خیلی وجه مثبتی است.
کسی که می خواهد صادرات یا واردات کند یا یک پروژه بلند مدت تولیدی سرمایه گذاری کند این فاکتورها تاثیرگذار است.
رعنایی در پایان یادآور شد: وجود ثبات نسبی در همه شرایط تاثیر مثبت را خواهد گذاشت و در این شرایط مطمئنا فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری هم شکل خواهد گرفت.
انتهای پیام/2002/ح  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان