۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مباهله؛ نماد اهتمام اسلام به آزادی عقیده
کد خبر: ۳۷۲۹۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

مباهله؛ نماد اهتمام اسلام به آزادی عقیده

عقلای جوامع غربیه همراه این رسانه های معاند که با ترسیم فضای تاریک و غیر انسانی در راستای توهین به آموزه های اسلامی اقدام نمودند لازم است تا بار دیگر واقعۀ مباهله را مورد بررسی قرار دهند تا اوج حفظ کرامت انسانی و احترام به آزادی عقیده را در اسلام دریابند.

مباهله؛ نماد اهتمام اسلام به  آزادی عقیده
صبح قزوین؛ رسانه های غربی از دیرباز مسألۀ اقلیت های مذهبی در جوامع اسلامی به ویژه وضعیت مسیحیان در کشورهای اسلامی را با سیاه نمائی خاص مطرح کردند،ظاهرا به نظر می رسد عقلای جوامع غربیه همراه این رسانه های معاند که با ترسیم فضای تاریک و غیر انسانی در راستای توهین به آموزه های اسلامی اقدام نمودند لازم است تا بار دیگر واقعۀ مباهله را مورد بررسی قرار دهند تا اوج حفظ کرامت انسانی و احترام به آزادی عقیده را در اسلام دریابند.
گرچه رفتار پیامبر با اهل کتاب در بیش از 14 قرن پیش، حتی در آن سطح که در قالب قراردادهای حقوقی و سیاسی نیز آمده است، با جدیدترین کنوانسیون های حقوق مدنی و سیاسی برابری می کند، اما رابطه پیامبر با اهل کتاب در سطح حقوقی و مدنی و سیاسی خلاصه نشده و گفتمان حاکم بر ارتباطات پیامبر با پیروان ادیان دیگر، عمدتاً اخلاقی، معنوی و تربیتی بود و از این رو بسیاری از افراد در مواجهه با پیامبر، مسحور و شیفته ایشان شده و تسلیم دینی می شدند که او عرضه می نمود.
لذا شیوه ارتباط پیامبر با اهل کتاب از سه طریق حکمت، موعظه حسنه و یا جدال احسن (بهره گیری از بهترین شیوههای جدل) مورد دعوت و مذاکره قرار می گرفتند و پیامبر(ص) با این نوع برخورد، احترام به ادیان مختلف و آزادی عقیده و محترم شمردن حقوق و آیین آنها پایبندی و اهتمام خود را به اصول آزادی ،نظم و عدالت در زندگی به نمایش گذاشتند.
پاسخ رسانه های معاند و اسلام ستیزان غربی آنها در مواجهه با آیات ذیل چیست؟ «إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ النَّصَرَى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَيهمْ وَ لَا هُمْ يحَزَنُون» كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده ‏اند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هيچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست.
(هر كدام از پيروان اديان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظايف و فرمان دين عمل كرده‏اند، مأجور و رستگارند.
) «إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ الصَّبِينَ وَ النَّصَارَى‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ شىْءٍ شهَيد» مسلّماً كسانى كه ايمان آورده ‏اند، و يهود و صابئان [ستاره‏ پرستان‏] و نصارى و مجوس و مشركان، خداوند در ميان آنان روز قيامت داورى مى‏كند (و حق را از باطل جدا مى‏سازد) خداوند بر هر چيز گواه (و از همه چيز آگاه) است.
«إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ الصَّابِئونَ وَ النَّصَارَى‏ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يحْزَنُون» آنها كه ايمان آورده‏اند، و يهود و صابئان و مسيحيان، هر گاه به خداوند يگانه و روز جزا، ايمان بياورند، و عمل صالح انجام دهند، نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين خواهند شد.
بايد با كمال افتخار و سر افرازي بگوييم اسلام حامي آزادي عقيده است ،شنيده نشده كه پيامبر اسلام فرد مسيحي يا يهودي يا ديگري را به خاطر اينكه اسلام نياورده كشته باشد و نيز شنيده نشده كه پيامبر فردي از اهل كتاب را اذيت كرده يا زندان نموده يا او را از عقيده­اش و اجراي شعائر ديني اش باز داشته باشند و يا اينكه در طول نبردها و غزوه هايشان كليسا يا كنيسه اي را ويران كرده باشند بلكه بر عكس تاريخ گواه است كه پيامبر اسلام با مسيحيان نجران ور واقعۀ مباهله ،مصالحه كردو با آنان پيماني امضاء نمودكه در آن آمده است : مسيحيان نجران و حول و حوش آن در جوار خداوند هستند و خود شان و اموال شان و ملّتشان، حاضر و غايب شان و هر آنچه در اختيار دارند تحت ذمّه محمد (ص) است: هيچ اُسقفي از مقام و مو قعيتش بر كنار نمي شود و هيچ راهبي از رهبانيتش منع نمي گردد و هيچ كاهني از كهانتش باز داشته نمي شود و مورد اجحاف قرار نمي گيرند و هيچ سپاهي به سرزمينشان گام نمي گذارد.
در اسلام كليه عقايد و آراء و مذاهب و فلسفه هايي كه با كرامت ،عزت، عظمت و شرافت انسان سازگار باشد ،آزاد است و اصولآ اسلام به همين دليل با بت پرستي ستيزي بي امان كرد وتا ريشه كن كردن آن در جزيرة العرب ادامه داد .
چرا كه بت پرستي منافي شأن و شرف و عقل و شعور انسان است .
اما مي بينيم كه به يهوديت ومسيحيت اجازه داده كه درسايه اسلام زندگي كنند و عقايد خودشان را داشته باشند .
چرا كه ((لا اكراه في الدين )) (سوره بقره، آيه 256) اين شعار درخشان و جاودانه اسلام كه پيامبرش بر همين اساس يهوديان ومسيحيان را به اسلام فرا خواند، اگر اسلام را پذير فتند كه بسيار خوب وگرنه عقيده اي را بر آنان تحميل نكرد، از آنان خواست تا به شكرانه زندگي در قلمرو عدالت و امنيت اسلامي جزيه بدهند واين قيمت ناچيز حمايت گرانبهاي مسلمانان از آنان است .
پيامبر اسلام نگران بود كه پيروانش پس از وي با پيروان اديان ديگر بد رفتاري نمايند به همين دليل آنان را از آزار غير مسلمانان ذمّي بر حذر داشت.
لذا آموزه های اسلام نبوی سرشار از احترام به پیروان دیگر ادیان توحیدی است از این رو لازم است همۀ نهادهای فرهنگی در راستای مقابله با تحریفات رسانه های معاند غربی علیه اسلام با تبیین گزاره های مترقی اسلام در حفظ کرامت انسانی و احترام بی پایان به آزادی عقیده برآیند.
نویسنده: مهدی نجفی انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان