۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین وضعیت اقتصادی کشور با خروج از رکود همخوانی ندارد/"یک توافق بد بهتر از عدم توافق"، شعاری بی اساس است
کد خبر: ۳۷۱۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

وضعیت اقتصادی کشور با خروج از رکود همخوانی ندارد/"یک توافق بد بهتر از عدم توافق"، شعاری بی اساس است

محمد اسماعیل کوثری گفت: دولت ادعا می کند که جامعه از رکود خارج شده اما اگر این مسئله به نتیجه رسیده چرا مردم و تولید کنندگان ما متوجه آن نشده و در عمل چیزی در جامعه دیده نمی شود.

وضعیت اقتصادی کشور با خروج از رکود همخوانی ندارد/"یک توافق بد بهتر از عدم توافق"، شعاری بی اساس است
محمد اسماعیل کوثری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاراقتصادی صبح قزوین،  در رابطه با عملکرد یکساله اقتصادی دولت اظهار داشت: آقای روحانی در گزارش خود می گوید تورم از 48 درصد به 14 درصد رسیده است ولی مردم در کف جامعه این مسئله را احساس نمی کنند.
وی افزود: وقتی اجناس و اقلام مورد نیاز مردم که نیاز اصلی و روزانه آنها را تشکیل می دهد به هیچ وجه کاهش تورم را نشان نمی دهد یا ما در سطح جامعه رفع و کم شدن بیکاری را مشاهده نمی کنیم و جامعه در رکودی شدید به سر می برد.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: دولت ادعا می کند که جامعه از رکود خارج شده و قدم های مهمی در این زمینه برداشته شده است و خروج از رکود اتفاق افتاده است اما اگر این مسئله به نتیجه رسیده چرا مردم و تولید کنندگان ما متوجه آن نشده و در عمل چیزی در جامعه دیده نمی شود.
وی ادامه داد: دومین مسئله این است که کنترل و نظارت در جامعه ما کمرنگ است یعنی کسانی که باید وظیفه نظارتی در سطح بازار اقتصادی جامعه را داشته باشند ضعیف عمل می کنند؛ به طور نمونه با ورود حاجیان از سفر حج قیمت یک میوه یعنی موز فقط 2هزار تومان افزایش قیمت داشته است حال اگر این مسئله و افزایش قیمت را در تمامی کالاها داشته باشیم چه وضعیتی در سطح زندگی مردم مشاهده خواهیم کرد؟ کوثری در رابطه با عملکرد دولت در راستای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در گزارش ها و صحبت های مسئولین این ادعا وجود دارد که در مسیر اقتصاد مقاومتی قدم برداشته شده و برنامه های دولت در این زمینه هماهنگ سازی می شود تا به سمت رونق تولید ملی پیش برویم اما در عمل نکته مهمی دیده نمی شود.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از نکات منفی در عملکرد اقتصادی دولت افزایش واردات است که نسبت به سال گذشته می توان گفت صد در صد افزایش یافته است و این مسئله خلاف اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا باید به گونه ای عمل شود که تولید کشور مستقل شده و رونق پیدا کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه باید واردات به سمت تولید ملی سوق داده شود تا زمینه صادارت بیشتر در کشور فراهم شود تصریح کرد: باید برنامه ریزی دولت در جهتی مدیریت شود که باعث رونق اقتصادی و رفع بیکاری شود اما این مسائل در عملکرد دولت ضعیف است.
وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که سیاست های اقتصادی باید کنترل و نظارت شود و در نهایت به خروجی های مثبت و قابل رشد ارتقاء یابد، دولت می گوید 5 هزار میلیارد تومان برای تولید در نظر گرفته شده اما باید این مسئله به گونه ای عملیاتی شود که خیلی از معضلات اقتصادی حل شود.
کوثری با تاکید بر اینکه بحث بیکاری مشکل اولیه جوانان است گفت: برخی مسئولین دولت می گویند مراجعه برای وام کارآفرینی کم شده است و این نشان دهنده این مسئله می باشد که بیکاری کاهش یافته است اما این طور نیست.
وی در ادامه ابراز داشت: در گذشته صندوق مهر امام رضا(ع) در این رابطه کار انجام می داد و به جوانان برای ایجاد شغل تسهیلات لازم را فراهم می کرد اما در حال حاضر این مسئله مشخص نیست که به چه صورتی قرار است ساماندهی شود و جوانان ما نمی دادند برای استفاده از این موارد به کجا باید مراجعه کنند؛ دولت باید زمینه ای را فراهم کند که بیکاران ما با استفاده از وام خوداشتغالی به سوی ایجاد شغل مناسب پیش بروند زیرا همه مردم که امکان ورود به کار دولتی را ندارند.
این عضو امنیت ملی مجلس در ادامه در رابطه با مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 خاطرنشان کرد: اینکه یک شعار بی پایه و اساسی بین برخی ها شکل گرفته که یک توافق بد بهتر از عدم توافق است؛ که این شعار قابل قبولی نیست.
وی ادامه داد: باید این مسئله را در نظر بگیریم که ما نیازی نداریم که حتما به توافق با غربی ها برسیم زیرا کار و اقدامات هسته ای ما صلح آمیز بودنش به اثبات رسیده است  در NPT مورد نظر قرار گرفته است و نیازی به اثبات خود در مقابل زورگویی های غربی ها نداریم.
کوثری با بیان اینکه خط قرمزها باید در مذاکرات هسته ای رعایت شود و این یک اصل مهم برای ما می باشد اذعان داشت: اگر توافق هسته ای بر اساس منافع ملی ایران اسلامی صورت گرفت که خوب است اما در غیر این صورت هم ضربه ای متوجه کشورمان نخواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: کشورمان در مسیر پیشرفت در همه حوزه ها قرار گرفته است و نیاز حتمی به نتیجه رسیدن در این مذاکرات نداریم و باید تیم مذاکره کننده ایران در این مسیر محکم قدم بردارند و اصل مقاومت نباید به فراموشی سپرده شود.
انتهای پیام/2002/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان