۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حقیقت بزرگ عیدغدیر، تجدید بیعت با حضرت بقیه الله است
کد خبر: ۳۷۰۶۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی تاکید کرد:

حقیقت بزرگ عیدغدیر، تجدید بیعت با حضرت بقیه الله است

حجت الاسلام عرفان با استناد به روایات معصومین در شأن والای عید غدیرخم، تاکید کرد: حقیقت بزرگ این روز تجدید بیعت با حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و سالروز کسب عینیت واقعی به امام معصوم است.

حقیقت بزرگ عیدغدیر، تجدید بیعت با حضرت بقیه الله است
حجت الاسلام امیر محسن عرفان کارشناس مسائل مذهبی و استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی صبح قزوین گفت: هجدهم ذی الحجه سالروز یوم الله اکبر، عید ولایت و بندگی، عید غدیر خم است.
وی با استناد به روایات معصومین در شأن والای این عید، اذعان کرد: در روایتی از امام صادق علیه السلام  در بین اعیاد مسلمین، غدیر خم ارزش معرفتی بیشتری از همه اعیاد اعم از عید فطر و قربان دارد.
این کارشناس با اشاره به اهمیت نحوه مواجه شیعیان با این روز مهم ادامه داد: متاسفانه در جامعه کنونی رویکرد شیعیان به این عید مبارک، حداقلی، سطحی و عاطفی است.
این مدرس بیان کرد: حقیقت بزرگ این روز تجدید بیعت با حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و سالروز کسب عینیت واقعی به امام معصوم است.
axparsi5c5d827a828dcb1fc467009d26fced83_2-pic حجت الاسلام عرفان با تاکید بر بی توجهی مردم به بن مایه‌های معرفتی عید غدیر افزود: بزرگترین آسیبی که در عرصه برخورد با ارزش‌های عید غدیر خم نمایان است، نمادگرایی افراطی است.
وی افزود: در جامعه ما اهتمام کلانی در بزرگداشت این عید دیده نمی شود و متاسفانه بیشتر به ظواهر این عید پرداخته می شود.
این کارشناس با اشاره به روایات قابل تأمل در شأن این عید ادامه داد: امام رضا علیه السلام به ابن نثر وزنطی فرمودند هرجایی که هستید حتما روز عید غدیر را کنار حرم مطهر امیرالمؤمنین باشید.
حجت الاسلام عرفان با اشاره به روایتی از امام رضا علیه الاسلام، اضافه کرد: خداوند در این روز گناه 60 سال از زندگی هر مرد و زن مسلمان را می بخشد و آن ها را از آتش دوزخ آزاد می کند، این مقدار برابر با کسانی است که در شبهای قدر، عید فطر و ماه مبارک رمضان مورد لطف الهی قرار می گیرند.
www.</br>bedanim.</br>parsiblog.</br>com ghadir (12) وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در روایتی تاکید کردند اگر مسلمانی در این روز یک درهم به خواهر و برادر مؤمن خود کمک کند برابر با هزار درهم در روزهای دیگر محسوب می شود.
این مدرس با اشاره به اهمیت نقش والدین در بزرگداشت این روز ابراز کرد: اهتمام خانواده‌ها برای شروع عید باستانی نوروز در بین کودکان شور و نشاط خاصی را ایجاد میکند و این روند می تواند برای نشان دادن اهمیت اعیاد بزرگ شیعیان نیز اعمال شود.
وی در ادامه اضافه کرد: والدین می توانند با دادن عیدی، پوشاندن لباس نو به کودکان و انجام سنت پسندیده صله رحم، زمینه رشد اعتقادی و درک اهمیت این عید را برای کودکانشان نهادینه کنند.
6   حجت الاسلام عرفان در اشاره به اعمال مهم این روز اذعان کرد: روزه گرفتن، غسل کردن، خواندن دعای ندبه، دید و بازدید و از همه مهتر خواندن زیارت امیرالمؤمنین در این روز ثواب بسیار زیادی دارد.
وی با بیان مضامین قابل تأمل خطبه غدیر ادامه داد: مهمترین کار در این روز درک مفاهیم ارزشمند خطبه غدیر است، خطبه ای که پیامبر گرامی اسلام در تعیین ولایت و وصایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ایراد کردند.
این مدرس در ادامه روایات نقل شده از معصومین گفت: امام هادی علیه السلام فرمودند در این روز شیعیان ارادت و لطف خود به امیرالمؤمنین علیه السلام را با خواندن زیارت امیرالمؤمنین نشان می دهند.

images

وی با اشاره به فرازهایی از خطبه غدیر افزود: این خطبه با حمد و ستایش خداوند متعال شروع می شود و پیامبر گرامی اسلام فرمان الهی را که همان اعلام جانشینی امام علی علیه اسلام است ادامه می دهند.
حجت الاسلام عرفان در ادامه اصول خطبه غدیره اضافه کرد: در این خطبه ولایت امیرالمؤمنین، 12 امام معصوم و نام همه اهل بیت ذکر شده است.
این مسئول در پایان گفت: در خطبه غدیره به بیعت با امیرالمؤمنین و اکمال دین تاکید می شود و در نهایت این فراز می توان به بیعت رسمی مردم برای جانشینی حضرت بقیه الله الاعظم اشاره کرد.
انتهای پیام/9003/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان