۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۸ درصد افراد جامعه به بیماری فشار خون مبتلا هستند
کد خبر: ۳۵۸۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۸ درصد افراد جامعه به بیماری فشار خون مبتلا هستند

اسکویی اظهار داشت: با کنترل فشار خون ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۲۰ درصد سکته‌ها کاهش می‌یابد.

۸ درصد افراد جامعه به بیماری فشار خون مبتلا هستند
به گزارش صبح قزوین: سید سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، در جمع خبرنگاران استان قزوین اظهار داشت: مسائلی که در حال حاضر در دنیا مطرح می‌شود مسائلی است که بیشتر شخصی و فردی است نه اقدامات گروهی که در حیطه وظایف وزارت بهداشت باشد، زیرا ماهیت بیماری‌ها تفاوت پیدا کرده است.
در سال‌های اخیر تمرکز و شعار سازمان بهداشت جهانی روی مسائل فردی است و بر مراقبت مردم از خودشان تأکید بیشتری دارد.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی "فشار خون را جدی بگیریم" گفت: فشار خون نیرویی است که هم‌زمان با پمپ خون توسط قلب به تمام بدن و دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون طبیعی معمولا 8.
12 است.
اما اگر اندازه‌گیری‌های فشار خون در دفعات متعدد عددی بالاتر از 9.
14 را نشان دهد، نشان‌دهنده ابتلای فرد به فشار خون بالا است، البته این در شرایطی است که فرد قبل از اندازه‌گیری فشار خون تحرک بدنی زیاد نداشته باشد و دخانیات مصرف نکرده باشد، زیرا فشار خون در این موارد بالاست.
وی اشاره ای به سرانه مصرف در کشور کرد و گفت:

نام

سرانه کشوری

سرانه جهانی

روغن و چربی ها

16.
8 کیلوگرم

12.
8 کیلوگرم

شیر و لبنیات

53.
8

88 کیلوگرم

گوشت سفید و ماهی

7 کیلو

15 کیلو

نمک

15 گرم

5 گرم

شیرینی و مواد قندی

25.
5 کیلوگرم

14.
5

میوه

 

500 گرم میوه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین همچنین اظهارداشت: کاهش مصرف مواد سرخ کردنی، فست فودها، چربی، نمک، کره، گوشت قرمز و جایگزین کردن مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات، ماهی و گوشت سفید، ورزش مهمترین ابزار رسیدن به سلامت است.
این مسئول گفت: روزانه هر فرد می بایست 20 تا 30 دقیقه ورزش و تحرک مناسب بدنی داشته باشد.
منظور از تحرک بدنی این است که با ورزش و انجام حرکات بدنی قلب سریع تر بزند در این حالت نفس به شمارش می افتد.
ما برای این کار پیاده روی، دوچرخه سواری را پیشنهاد می کنیم که به کاهش بیماری های قبلی و عروقی و فشار خون کمک موثری می کند.
وی افزود: در سنین بالای 50 سال از هر دو نفر یک نفر و در سنین 35 تا 45 سالگی حدود 20 تا 30 درصد افراد بیماری فشار خون دارند که 95 درصد آنها بدون علامت است و سالها می تواند پنهان بماند و تنها پنج درصد با علائم مشخص است.
اسکویی تصریح کرد: دیابت، چاقی، کم تحرکی، سابقه ژنتیک، سیگار، سن بالا از مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون است و می تواند به سکته های قبلی و مغزی، نارحتی های کبدی، نارسایی کلیوی منجر شود که در صورت مراجعه بموقع قابل درمان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: در شرایط کنونی باید سبک زندگی ما عوض شود و در جهان صنعتی ضروری است نوع دیگری زندگی کنیم و با علم و دانش بدانیم چه غذایی بخوریم و چه تحرکی داشته باشیم تا بیمار نشویم و طول عمر بیشتری داشته باشیم.
انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان