۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین چای و قهوه را از وعده افطار و سحر حذف کنید
کد خبر: ۳۴۳۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چای و قهوه را از وعده افطار و سحر حذف کنید

چای و قهوه را از وعده افطار و سحر حذف کنید

شاخص: ماه رمضان در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه ای دارد در این ماه با یک دوره روزه داری توانایی بسیاری از عادات روزانه خود را در بوته آزمایش می گذاریم و آن چیزی که انسان را خشنود می کند توان کنترل و تسلط بر بسیاری از نفسانیات و کردارها و پندارهاست.

یکی از تمایلات و نیازهای ضروری برای بدن خوردن و آشامیدن است که می‌دانیم پس از تنفس در جایگاه کلیدی قرار دارد.

در ماه رمضان است که انسان خویشتنداری خود را نسبت به خوردن و میل به خوراکی ها تجربه می کند انسان در این رهگذر است که می فهمد چقدر در اعتدال نگه داشتن این میل توفیق داشته است و از بُعد دیگر به جایگاه برآورده ساختن میل فیزیولو‍ژیک و روانی و تمایل درونی اش پی می برد.

در این یک راه چه الگوی غذایی مناسب است؟

چگونه می توانیم بر احساس گرسنگی خود فائق بیاییم؟

برای کاهش تشنگی چه راحل حال هایی وجود دارد؟

چرا برخی افراد در این دوران افزایش وزن پیدا می کنند؟

چگونه می توان احساس سیری را تداوم بخشید؟

چرا در این دوران میل به برخی غذاها بیشتر می شود؟

اهمیت و ضرورت برنامه مفید و رژیم سالیانه از نظر طب سنتی شناخته شده است و مود تائید می باشد چون قرن های متمادی است که بشر به راهنمایی ادیان حقیقی این برنامه را به معرض اجرا گذاشته است و از فواید آن برخوردار می باشد بدون اینکه از فلسفه تکوینی آن باخبر باشد.

اگر چه علم طب از زمان های قدیم تا کنون توسعه پیدا کرده است و قادر به درمان بسیاری از بیماری ها شده اما نباید فراموش کرد در هر عصری بیماران غیرقابل علاج و محکوم به مرگی وجود دارد که علم طب از درمان آنها عاجز می باشد.

یکی از روش های درمان طب طبیعی تعدیل وضعیت شیمیایی و فیزیکی بدن از راه انتخاب رژیم های غذایی مناسب است و در حال حاضر بسیاری از پزشکان بیماران خود را از طریق رژیم های کم خوری درمان می کنند.

در واقع این پزشکان با درمانی به نام روزه طبیعی که با روزه مذهبی ما کمی متفاوت است اقدام به درمان بیماران خود می کنند.

دکتر سید نورالدین یوسفی استاد طب سنتی کشور در گفتگو با خبرنگار شاخص نیوز در رابطه با نوع تغذیه در ماه رمضان اظهار داشت: امروزه با شناخت پارامترهای بیوشیمیایی جدید در سیستم عصبی می توانیم در مقوله سیری و گرسنگی و اشتها و تنظیم سوخت در بدن اقدامات موثری انجام داد.

وی افزود: الگویی که در تنظیم استفاده از مواد خوراکی سالیان درازی است مورد بحث قرار گرفته است و در ماه رمضان باید از آن بهره برد فقط تفاوت در زمانبندی مصرف مواد خوراکی در رژیم غذایی می باشد.

دکتر یوسفی ادامه داد: گروه های اصلی مواد غذایی عبارتند از شیر، لبنیات، گوشت، سبزی، میوه و شیرینی ها و غلات و چربی هاست که باید در این ماه به خوبی با تنظیم مناسب از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه با وجود گرمای امسال باید مصرف مایعات افزایش یابد اذعان داشت: در ماه رمضان شش تا هشت لیوان آب بنوشید مخصوصا در شهرهایی که هوای معتدل دارند و در زمان افطار و سحر مایعات کافی و میوه های آبدار مانند هندوانه، کاهو و خیار توصیه می شود.

این استاد طب سنتی کشور یادآور شد: در این اه سعی کنید از تعریق زیاد بپرهیزید مایعاتی مانند چای و قهوه را کمتر مصرف کنید زیرا تحریک دفع ادرار از بدن را به دنبال خواهد داشت؛ همچنین از استرس ها دوری کنید زیرا تشنگی و خشکی بدن را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از قندهای ساده و شیرینی در این مدت استفاده کرد ابراز داشت: برای کاهش احساس گرسنگی در طول روز طب سنتی توصیه می کند هنگام سحر از غذاهای آب دار و با پروتئین گیاهی استفاده کنید به دلیل اینکه دیرتر معده را برای گرسنگی تحریک می کنند به خصوص اگر حاوی سبزیجات باشند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه استفاده از چای و قهوه و شیرینی های غیر طبیعی مانند قند و شکر در هنگام سحر توصیه نمی شود گفت: باید استفاده از میوه ها و سبزیجات را افزایش داد زیرا هم احساس تشنگی را در طول روز کاهش می دهد و هم معده را برای گرسنه شدن دیرتر آماده می سازد.

وی ادامه داد: خوراک هایی که حاوی لپه، گوجه فرنگی، کرفس و زردچوبه باشد مفید است همچنین حلیم گندم یا آش ماش وانواع خوراک های عدس و لوبیا در سحر استفاده شوند؛ قند و شکر و شیرینی های مغازه ای مانند زولبیا و بامیه کمتر مصرف شده و استفاده از خرما را افزایش دهید زیرا با داشن قند و چربی طبیعی سیستم دفاعی بدن را افزایش می دهد.

این کارشناس طب سنتی افزود: استفاده از روغن های گیاهی مانند زیتون و کنجد در سالادها به همراه لیموترش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی در پایان تاکید کرد: سعی کنید در هنگام سحر و افطار از دمنوش های گیاهی همچون به لیمو، آویشن، گل گاوزبان، اسطوخودوس، زنجبیل، دارچین، گل ختمی، نعناع استفاده کنید و در سحر و افطار نیز خوراک های سبک صرف کنید.

انتهای پیام/۷۲۵۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان