۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین حضرت خدیجه(س) مهم ترین الگو برای جامعه منتظر
کد خبر: ۳۳۵۱۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام عرفان تشریح کرد

حضرت خدیجه(س) مهم ترین الگو برای جامعه منتظر

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان،کارشناس مباحث دینی و استاد حوزه مهدویت ابراز داشت:می توان خدیجه کبری(س) را مهم ترین الگو برای جامعه منتظر نامید زیرا حضرت خدیجه(س) با توجه به نشانه های پیامبر آخرالزمان به دنبال حضرت محمد(ص) گشت و ایشان را یافت.

حضرت خدیجه(س) مهم ترین الگو برای جامعه منتظر
حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، استاد حوزه و دانشگاه، در مصاحبه با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره مقام حضرت خدیجه(س) ابراز داشت: حضرت خدیجه(س) تنها هسر پیامبر(ص) بودند که در زمان حیاتشان به جز ایشان حضرت محمد(ص) زن دیگری اختیار نکردند و این ارزش و قرب حضرت خدیجه(س) را نشان می دهد.
وی افزود: علاقه پیامبراکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) یک علاقه ی دوطرفه بود و لقب "کبری" صفتی بود که حضرت محمد(ص) به ایشان دادند و پس از آن  حضرت خدیجه(س) به خدیجة الکبری معروف شدند.
عرفان خاطر نشان کرد: ائمه ی معصومین در گستره ی تاریخ همیشه به داشتن مادری چون حضرت خدیجه(س) افتخار می کردند در حدی که امام سجاد(ع) در کاخ ظلم و استبداد اموی فریاد می زند " أنا ابن امیرالمومنین، أنا ابن سیدة النساء العالمین، انا ابن خدیجة الکبری" و امام معصومی چون امام سجاد(ع) با افتخار اظهار می کند که فرزند حضرت خدیجه(س) است.
این کارشناس دینی مهم ترین اقدام را در سالروز وفات این بانوی بزرگ اسلام اینگونه بیان کرد: ما باید از سبک زندگی این بانوی بزرگوار الگو بگیریم و می توان ایشان را مهم ترین الگو برای جامعه منتظر نامید زیرا حضرت خدیجه(س) با توجه به نشانه های پیامبر آخرالزمان به دنبال حضرت محمد(ص) گشت و ایشان را یافت.
ویژگی های حضرت خدیجه موجب شد تا خداوند کوثر را به ایشان اعطا کند عرفان درباره ی ویژگی های این بانوی بزرگ اسلام خاطر نشان کرد: اولین ویژگی ایشان بصیرت بود که باعث تمایز حضرت خدیجه(س) از دیگر همسران پیامبر می شود.
وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س)  قبل از تبلیغ اسلام به پیامبر(ص) ایمان آورده بود و خودش پیامبر را شناخته و به ایشان ایمان آورده بود همچنین از میان خواستگاران فراوانی که داشت، حضرت محمد(ص) را انتخاب کرد و خود به ایشان پیشنهاد ازدواج داد و پای انتخاب خود ماند.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دومین ویژگی حضرت خدیجه(س) جان فشانی ایشان در راه حق بود، ایشان تمام جان و مال خود را در راه اسلام فدا کرد و در عوض خداوند به ایشان کوثر را هدیه داد.
عرفان در ادامه گفت: سومین ویژگی منحصر به فرد خدیجه کبری(س) مدیریت بی نظیر ایشان در آن زمان است، در شرایطی که اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند، حضرت خدیجه(س) مدیریت چند کاروان بزرگ تجاری را بر عهده داشت.
وی دیگر ویژگی حضرت خدیجه را اینگونه نام برد: اخلاص از دیگر خصلت های این بزرگ بانوی اسلام است، ایشان بدون هیچ چشم داشتی همه اموال و زندگی خود را وقف اسلام کردند و حتی هنگام مرگ شرم کردند از پیامبر اکرم(ص) درخواستی داشته باشند، بنابراین حضرت زهرا(س) را واسطه کردند تا پیراهن پیامبر(ص) را هنگام مرگ برای خود بخواهند.
اشک پیامبر(ص) در فراق حضرت خدیجه(س) سال ها بعد از وفات ایشان

این کارشناس دینی عنوان کرد: چنین ویژگی هایی موجب شد تا پیامبر(ص) وابستگی زیادی به خدیجه کبری(س) داشته باشند و سال ها پس از مرگ ایشان همچنان با آوردن نام ایشان اشک در چشم هایشان حلقه می زد و وقتی مورد اعتراض دیگر زنان خود قرار می گرفتند، می فرمودند " خدیجه، و این مثل الخدیجه" " خدیجه و کجاست مانند خدیجه" ، همچنین سال ها بعد از وفات حضرت خدیجه(س) هر گاه قربانی می کردند می فرمودند که سهم دوستان خدیجه را کنار بگذارید و این یک الگو برای زندگی عاشقانه ی مسلمانان است.

عرفان ابراز کرد: آن چه که باعث می شود که ما به عنوان یک مسلمان چنین روزی را گرامی بداریم، بصیرت، جانفشانی، ایمان و ولایت پذیری حضرت خدیجه (س) در سال های زندگی ایشان است زیرا ایشان اولین زنی بود که پیامبری حضرت محمد(ص) و امامت علی (ع) پذیرفت.

چگونه از چهره ی حضرت خدیجه(س) غربت زدایی کنیم؟

این پژوهشگر مهدویت وظیفه ی مسلمانان در غربت زدایی از چهره ی همسر بزرگوار پیامبر اسلام را اینگونه عنوان کرد: معرفی و تبیین سیره و منش حضرت خدیجه(س) و بازنمایی سبک زندگی ایشان برای الگو سازی از ایشان مهم ترین وظیفه ما است و کنار گذاشتن نگاه مقطعی و مناسبتی به زندگی بزرگان دینی و همچنین داشتن نگاه بنیادین به زندگی ایشان موجب معرفی الگوهای متعالی به جامعه می شود.

وی اولین گام را در شناخت حضرت خدیجه(س) مطالعه زندگی ایشان دانست و افزود: با خواندن زندگی حضرت خدیجه (س) و نقش ایشان در تاریخ صدر اسلام و در گام بعدی با استخراج نکات اخلاقی و سیره ی زندگی ایشان خود را با ویژگی های مثبت ایشان مطابقت دهیم که اگر بتوانیم در زندگی به سیره و منش ایشان اقتدا کنیم، بزرگترین خدمت را به خود و در بازنمایی چهره های دینی انجام داده ایم.

انتهای پیام/7006/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان