۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش فعلی تورم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است نه مدیریت بانک مرکزی/دولت برای ایجاد تحول در اقتصاد به جوانان میدان دهد
کد خبر: ۳۳۴۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس اقتصاد در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد:

کاهش فعلی تورم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است نه مدیریت بانک مرکزی/دولت برای ایجاد تحول در اقتصاد به جوانان میدان دهد

بیت الله اکبری مقدم گفت: کاهش فعلی تورم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است نه مدیریت بانک مرکزی زیرا قدرت تقاضا کاهش پیدا کرده است.

کاهش  فعلی تورم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است نه مدیریت بانک مرکزی/دولت برای ایجاد تحول در اقتصاد به جوانان میدان دهد

بیت الله اکبری مقدم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اقتصادی صبح قزوین، درباره کاهش نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی در خرداد ماه اظهار داشت: تورم در واقع به معنای درصد تغییر در میزان قیمت ها می باشد و به روش های مختلفی محاسبه می شود.

وی افزود: تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی براساس سنجش یک سری از کالاهاست که قیمت این اجناس بیشتر بر زندگی افرادی که دارای درآمد متوسط و کمتر هستند اثر می گذارد و تورم درصد استفاده متوسط جامعه از قیمت ها را نشان می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه مشکل تورم در ایران مشکل طرف عرضه و تقاضا است اذعان داشت: این موضوع بدین معنا است که محاسبه عددی تورم در ایران واقعی نیست و به دلیل فشارهای عرضه، در حال حاضر خودش را بیشتر نشان می دهد.

وی ادامه داد: فشار حاصل از تحریم اقتصادی عرضه کل جامعه از نظر تولید و تکنولوژی مورد استفاده در کشور را تحت تاثیر قرار داده و فشار عرضه ای را به میان آورده که این موضوع هم سطح قیمت ها را افزایش داده و هم موجب بیکاری بیشتر شده است.

اکبری مقدم در ادامه ابراز داشت: هر چند که دولت و بانک مرکزی تلاش می کنند با تزریق مُسکن های اقتصادی نظیر تزریق پول و هزینه های دولت مانع رکود شوند و بیکاری را کاهش دهند اما هر چه این اقدام را بیشتر پیگیری می کنند از سوی دیگر تورم بیشتر افزایش می یابد.

وی به معضلات ایجاد رکود در جامعه اشاره کرد و گفت: خصلت تورم رکودی به شکلی است که اگر شما بخواهید جلوی بیکاری را به سرعت بگیرید باعث افزایش تورم خواهد شد بنابراین تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی تورم آینده نیست، بلکه تورم فعلی است و نمی توان به آن خیلی اعتماد کرد.

این دکترای اقتصاد با تاکید بر اینکه کاهش تورم وظیفه اصلی بانک مرکزی است خاطرنشان کرد: لازم است دولت و بانک مرکزی به شکلی با تورم ایجاد شده مبارزه کنند که بیکاری افزایش نیابد؛ زیرا این کاهش تورمی که اعلام شده است به دلیل بیکاری شدیدی که وجود دارد و در حال افزایش هم می باشد نمی تواند آثار واقعی خود را به خوبی نشان دهد زیرا کاهش تورم اگر منجر به افزایش بیکاری شود برای جامعه مطلوب نیست.

وی درباره دلایل کاهش تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: ابزارهای کاهش تورم در ایران ابزارهای نقدینگی است یعنی خود به خود افزایش بیکاری به دلیل اینکه مردم نمی توانند به دلیل بالا رفتن قیمت ها تقاضا داشته باشند ایجاد می شود زیرا در این حالت قدرت خرید مردم پایین می آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین افزود: در صورت کاهش تورم شاید قیمت ها کاهش یابد ولی قیمت های پایین و از سوی دیگر خرید نکردن مردم نشانه خوبی برای وضعیت اقتصادی جامعه نیست یعنی اینکه درست است که در این صورت تورم مقداری کاهش پیدا کرده است اما مردم هم قدرت خرید خور را از دست داده اند.

 

images

وی با بیان اینکه کاهش تقاضا از سوی مردم عامل کاهش تورم بوده است نه مدیریت بانک مرکزی یادآور شد: مهمترین مسئله در حال حاضر توجه به دو موضوع می باشد اول اینکه سعی کنیم برنده مذاکرات هسته ای با غربی ها باشیم و مسئله دیگر این است که همزمان به این نظر هم فکر کنیم  که نتیجه مذاکرات آنطور که می خواهیم پیش نرود و لازمه حل این موضوع این است که به درون اقتصاد خود و و قدرت دانش بنیان بودن تکنولوژی های داخلی توجه کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر دنیا در مسیر حرکت به سمت توجه به تولیدات داخلی خود و یک محدوده خاص است و ما هم ناچاریم این مدل را داشته باشیم و مقداری درونگراتر شویم و بازنگری خوبی در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشورمان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دستیابی به تکنولوژی های درونی و بومی در داخل ایران باید اولویت مدیران کشور قرار بگیرد اذعان داشت: البته این امر در کوتاه مدت و سریع جواب نخواهد داد بلکه با حوصله و در قالب برنامه های میان مدت می توان جلوی رشد بیکاری را همزمان با کاهش تورم گرفت.

اکبری مقدم ادامه داد: همچنین دولت هم باید به این مسئله توجه نماید که این انرژی تغییر و تحول در وجود جوانان ما نهفته است و باید به آنها این فضا و میدان را بدهند که وارد حوزه مدیریتی شوند؛ زیرا کسانی که در سن بالا قرار دارند زمینه ورود و بررسی تکنولوژی های روز برای آنها به طور کامل مهیا نیست.

وی گفت: نیروهای جوان برای کشورمان در حال حاضر یک نقطه اتکا و قوت می باشد و باید به آنها این آزادی عمل را داد که شروع به تولید کنند و دولتمردان نیز باید از آنها حمایت کنند.

این دکترای اقتصاد بیکاری و فقر را از مهمترین آسیب های احتمالی در مسیر دولت دانست و تصریح کرد: تورم و کاهش بیکاری فقر را ایجاد می کند و فقر و نابرابری عامل محرک ایجاد معضلات اقتصادی است و این معضلات نیز باعث آسیب به بدنه دولت و کشور خواهد بود.

وی در ادامه افزود: باید مراقب باشیم زیرا وقتی کشوری دچار نابرابری و فقر می شود و تورم روز افزون هم داشته باشد فساد و بزهکاری اجتماعی در آن زیاد می شود، که این مسائل دولت را مجبور به استفاده از نیروهای انتظامی و امنیتی می کند و هزینه های ایجاد امنیت در جامعه بالا می رود در این صورت دولت سود نخواهد کرد و حجم دولت بزرگ می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در پایان تصریح کرد: وجود معضلات اجتماعی در کشور بازدهی عملکردی دولت را کاهش می دهد و یک شوک منفی بهره وری در بلند مدت ایجاد می کند که مقابله با این مسائل دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان