۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شکوفایی نهال فرهنگ در سایه انقلاب/ ۲۱مرکز فرهنگی بستری برای رشد۳۰هزارکودک قزوینی
کد خبر: ۳۳۴۰۷۱ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

کانون پرورش فکری قزوین در ایستگاه چهلم انقلاب؛

شکوفایی نهال فرهنگ در سایه انقلاب/ ۲۱مرکز فرهنگی بستری برای رشد۳۰هزارکودک قزوینی

گذشت ۴۰سال از برقراري حكومت پربركت جمهوري اسلامي، گسترش چشمگيري را در افزايش مراكز و توسعه خدمات رساني كانون پرورش فكري در برداشت.

شکوفایی نهال فرهنگ در سایه انقلاب/ ۲۱مرکز فرهنگی بستری برای رشد۳۰هزارکودک قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛-----گل‌عنبر حمزه. 

چهل سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و در این سال‌ها کشور علی رغم توطئه‌های دشمنان و اعمال تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های فراوانی را در عرصه داخلی و بین‌المللی تجربه کرده که برکمتر کسی پوشیده است.
در شرایطی که امروز دشمن با استفاده از همه ابزارها در تلاش برای نادیده انگاشتن توان جمهوری اسلامی است؛ تبیین دستاوردهای انقلاب شکوهمند ایران اسلامی در تمام ابعاد فرصتی است تا جوانان این مرزوبوم بیش از پیش با عظمت انقلاب آشنا شوند.

در این گزارش تلاش شده تا به معرفی گوشه‌ای از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری پرداخته شود؛ چراکه انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر نیز چه در زمینه احداث و تجهیز فضاهای فیزیکی و چه از نظر تولید برنامه‌های تاثیرگذار اقدامات ارزشمندی داشته است.

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين در سال 1354 تنها با برخورداري از يك مركز فرهنگي و هنري آغاز به كار كرد.

پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي زمینه حضور پربار و شايسته كانون در عرصه ارتقا و بالندگي فرهنگ، هنر، انديشه كودكان و نوجوانان استان به شمار مي‌رود.
گذشت 40سال از برقراري حكومت پربركت جمهوري اسلامي، گسترش چشمگيري را در كانون پرورش فكري هم در عرصه فعاليت‌ها و هم در افزايش مراكز و توسعه خدمات رساني آن در برداشت؛ به گونه‌اي كه امروز كانون بيش از 40 فعاليت فرهنگي و هنري انجام مي‌دهد كه بيش از نيمي از آنها برنامه‌هاي سودمندي است که پس از انقلاب اجراي آنها محقق شده است.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با برخورداری از 21مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار و پستی برای کودکان و نوجوانان سراسر استان فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری اجرا می‌کند.

که از موارد توسعه مراكز كانون در سطح استان پس از انقلاب به موارد زير می‌توان اشاره کرد:
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري شماره يك تاكستان در سال 1377
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري سگزآباد در سال 1378
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري مجتمع در سال 1379
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري آوج در سال 1363(داخل كاروانسراي شاه عباسي) و افتتاح ساختمان جديد در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري ضياآباد در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري الوند در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي هنري سيار روستايي شماره یک در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري اقباليه در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري سيارشهري شماره یک در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري سيارشهري شماره دو در سال 1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري آبيك شماره یک در سال1380
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري آبيك شماره دو در سال 1385
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري محمديه در سال 1384
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري بويين زهرادر سال 1384
-افتتاح مركز فرهنگي و هنري تاكستان شماره دو در سال 1385
-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری شریفیه در سال 1391
-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری خاکعلی درسال 1391
-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین در سال 1393
-افتتاح مرکز سیارشهری البرز در سال 1394
-افتتاح مرکز فرهنگی و هنری فراگیر کانون استان قزوین 1395
-افتتاح کانون زبان و فروشگاه محصولات کانون در سال 1395
-افتتاح مرکز سیار روستایی آبیک در سال 1395
-افتتاح غرفه فروش آوج در سال 95

مژده اروجی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید: در مراکز کانون پرورش فکری خدمات مختلفی از قبیل امانت‌دهی کتاب، برگزاری کلاس قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نشریه دیواری، اجرای مسابقات، فعالیت‌های مذهبی و مناسبتی، بازی و سرگرمی، کاردستی و برگزاری کارگاه‌های هنری مانند نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و عکاسی، کارگاه‌های ادبی، نمایش عروسکی، نمایش خلاق، سرودخوانی، کتاب و کتابخوانی ارائه می‌شود.
وی می‌افزاید: همچنین برگزاری جشنواره‌های قصه گویی، نمایش عروسکی و جشنواره بین‌المللی پویانمایی از دیگر فعالیت‌های کانون در طول سال است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اشاره به فعالیت 5 کتابخانه سیار در سطح استان بیان می‌کند: به منظور توزیع عادلانه امکانات فرهنگی برنامه‌هایی برای مناطق روستایی و کم برخوردار انجام می‌شود که از جمله آنها راه‌اندازی کتابخانه سیار در این مناطق است.

وی در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در 9 ماه ابتدای سال جاری اظهار می‌کند: از ابتدای سال امسال تا پایان آذر ماه در مجموع 8547 برنامه متنوع با موضوعات مختلف برای 173887 کودک و نوجوان در سطح استان اجرا شد.

اروجی در ادامه با اشاره به آمار تمدید عضویت در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان تصریح می‌کند: در مجموع از ابتدای سال تا پایان آذر ماه 3698 نفر با مراجعه به 21 مراکز و کتابخانه پستی و سیار کانون پرورشی فکری سطح استان عضویت خود را تمدید کردند.

وی در ادامه آمار تعداد کتب ثبت شده در مراکز سطح استان را از سال 85 تا پایان آذر ماه سال جاری را نزدیک به 250 هزار کتاب اعلام کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین می‌گوید: در این راستا همه ساله به مناسبت هفته ملی کودک و هفته کتاب و کتاب‌خوانی ثبت نام و تمدید عضویت در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به صورت رایگان انجام می‌شود تا با اجرای این طرح امکان برخورداری بیشتر کودکان و نوجوانان از برنامه‌های کانون و ترویج فرهنگ انس با کتاب فراهم شود.

وی در ادامه عنوان می‌کند: هم اکنون بیش از 30هزار کودک و نوجوان قزوینی در سطح استان عضو کانون بوده و از خدمات آن بهره‌مند می‌‍‌‌شوند.

اروجی در پایان با اشاره به دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در سطح استان بیان می‌کند: افتتاح انجمن ادبی «نوغزل» در تاریخ اول دی ماه سال 94، افتتاح خانه تئاتر کانون قزوین در سال 94 به منظور اجرای برنامه‌های نمایشی برای کودکان و نوجوانان، راه‌اندازی کارگاه نجوم در کانون استان قزوین، افتتاح نخستین مرکز فرهنگی و هنری فراگیر قزوین برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه با برخورداری از 900 کتاب بریل و تجهیزات کمک آموزشی و یارانه‌ای از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.
انتهای پیام/ 7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان