۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۶۷۳ برابرشدن سرانه ورزشی/ اولین نشان‌های تاریخ ورزش کشور توسط قزوینی‌ها کسب شد
کد خبر: ۳۳۳۹۴۵ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ورزش قزوین در ایستگاه چهلم انقلاب؛

۶۷۳ برابرشدن سرانه ورزشی/ اولین نشان‌های تاریخ ورزش کشور توسط قزوینی‌ها کسب شد

سرانه ورزشی قزوین از سال ۵۷ تا ۹۷ رشد ۶۷۳برابر داشته و حالا سرانه ورزشی استان به ازای هز نفر بیش از نیم متر رسیده است.

۶۷۳ برابرشدن سرانه ورزشی/ اولین نشان‌های تاریخ ورزش کشور توسط قزوینی‌ها کسب شد
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین ؛_____ مهدی چگینی.

ریشه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانیان است که به دستور شاپور رونق یافت، قزوین در زمان حکومت صفوی، ۵۷سال پایتخت ایران بوده‌ و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است.

قزوین در دوره پیش از انقلاب تا سال 1372، بعنوان شهرستان زیر نظر زنجان، تهران و استان مرکز به فعالیت می‌پرداخت و از 25سال گذشته به‌عنوان استان مستقل فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

قزوین از ابتدای فعالیت یک صد ساله ورزش حرفه ای همواره دارای نام آوران در عرصه ورزشی قهرمانی بوده و محمدمهدی یعقوبی با کسب نشان نقره المپیک سرآمدترین ورزشکار قزوینی است.

شهر قزوین از ابتدای فعالیت ورزشی خود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها، 7صدم مترمربع سرانه ورزشی به ازای هر ورزشکار داشت و مجموعه تختی، معلم و چند استخر رو باز تنها امکان ورزشی قزوینی‌ها بود.

ورزش قزوین پیش از انقلاب محدود به چند رشته خاص مثل کشتی، وزنه برداری، باستانی و چند ورزش دیگر بود، اما در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، هیئت‌های ورزشی استان به 51هیئت فعال رسید و 72هزار ورزشکار در دو بخش حرفه ای و همگانی بصورت ساماندهی شده فعالیت می‌کنند.

ورزش در روستاها هم پیش از انقلاب به زمین‌های خاکی و بازی‌های بومی و محلی منتهی می‌شد، اما در سال 97، خانه ورزش روستایی با هدف ترویج ورزش همگانی و استعدادیابی ورزش قهرمانی راه اندازی شده و فعالیت می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین درباره وضعیت ورزش قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: سرانه ورزشی قزوین از سال 57 تا 97 رشد 673برابر داشته و حالا سرانه ورزشی استان به ازای هز نفر بیش از نیم متر رسیده است.

وی می‌افزاید: مجموعه تختی، زمین خاکی شهید رجایی، زمین خاکی و سالن کشتی 15 خرداد تاکستان و زمین خاکی تختی آبیک قبل از انقلاب متعلق به اداره ورزش بود و مجموعه پیست دومیدانی، سالن و زمین خاکی فوتبال معلم و استخر محمد قزوینی متلق به آموزش و پرورش قزوین بود و در بخش خصوصی هم سالن باستانی باب شاهوردی، خیرخواه، استخر مقدم و استخر روباز زاجکانی هم به ورزش خدمت رسانی می‌کردند.

عباس علایی مقدم عنوان می‌کند: پس از انقلاب اسلامی امکانات موجود اداره ورزش و جوانان، 142 فضای ورزشی مفید شامل 117سالن، 16چمن، 5استخر و 4زمین تنیس و یک زمین ساحلی و همچنین 7دیواره صخره نوردی و یک پناهگاه کوهنوردی به مساحت 243289 مترمربع است.

وی ادامه می‌دهد: از این تعداد 26سالن، 3چمن مصنوعی و 54زمین خاکی در روستاها ساخته شده است، 192مکان ورزشی متعلق به سایر دستگاه‌ها و 478باشگاه خصوصی در استان فعالیت می‌کنند.

این مسئول بیان می‌کند: کشتی، والیبال، بوکس، بسکتبال، شنا، دومیدانی، فوتبال، ژیمناستیک، پینگ پنگ، کاراته، وزنه برداری در بخش آقایان پیش از انقلاب فعال بودند و والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دوومیدانی رشته‌های فعال بانوان پیش از انقلاب بودند.

وی اذعان می‌کند: محمدمهدی یعقوبی در کشتی نقره المپیک ملبورن 1956، طلا فستیوال جهانی 1955، برنز جهانی 1951 را کسب کرده است و بهترین ورزشکار استان از نظر رنگ و جایگاه مدال به حساب می‌آید.

اعلایی مقدم ابراز می‌کند: متولی ورزش تا دهه 50، آموزش و پرورش بود، در دهه 50ورزش مستقل شد و اداره تربیت بدنی فعالیت خود را آغاز کرد و امروز بعد از انقلاب اسلامی، 51هیئت ورزشی در استان فعالیت می‌کند.

وی عنوان می‌کند: بیش از 5درصد جمعیت استان توسط بیمه ورزشی پوشش داده شده و بسیاری از اولین نشان‌های تاریخ ورزش کشور توسط قزوینی‌ها در رقابت‌های آسیایی، جهانی و در 25رشته ورزشی کسب شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین می‌گوید: احسان لشگری، رضا علیپور، بهمن عسگری، مهدی مرندی، اسماعیل عبادی، مهدی مرندی، تهمینه کربلایی، محسن بهشتی راد و بسیاری از قهرمانان، مربیان و داوران استان قزوین هستند که در مسابقات ملی موفق به افتخارآفرینی شده اند.

وی درباره مهمترین اقدامات انجام شده بعد از انقلاب اسلامی در حوزه جوانان و فرهنگی اداره ورزش و جوانان استان بیان می‌کند: صدور مجوز و حمایت از 74سازمان مردم نهاد در حوزه‌های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و علمی پژوهشی و راه اندازی خانه جوان در استان و شهرستان‌ها از اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفت.

اما شاید تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مثل مجموعه شش هزار نفری و خانه دومیدانی قزوین، در شمال شهر و احداث مجموعه‌های ورزشی در جنوب شهر، عاملی برای پیش رفت ورزش استان باشد.

با تکمیل و بهره برداری از تمام مجموعه‌های نیمه تمام، سرانه ورزشی استان قزوین به ازای هر ورزشکار به بیش از یک مترمربع برسد، این در حالی است که احداث اماکن اقامتی در کنار مجموعه‌های ورزشی می‌تواند، راهی برای میزبانی‌های بیشتر قزوینی‌ها از اردوهای تیمهای ملی، برگزاری رقابت‌های بین المللی باشد.
انتهای پیام/2002 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان