۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کتاب "هفت زمستان" در قزوین رونمایی شد
کد خبر: ۳۳۳۸۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۲:۴۷ ↗ لینک کوتاه

با حضور دبیر کارگروه ‌آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛

کتاب "هفت زمستان" در قزوین رونمایی شد

مجموعه داستان «هفت زمستان» گزیده داستان کوتاه هفتم دی‌ماه ۱۳۵۷ با حضور دبیر کارگروه آفرینش‌های ادبی استان های حوزه هنری رونمایی شد.

کتاب "هفت زمستان" در قزوین رونمایی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مراسم رونمایی مجموعه داستان «هفت زمستان» گزیده داستان کوتاه هفتم دی‌ماه 1357 با حضور ساسان ناطق قائم‌مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، نویسندگان و علاقه‌مندان ظهر امروز در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

ساسان ناطق در این نشست اظهار کرد: مجموعه «هفت زمستان» که یک کار گروهی است روند بسیار خوبی را طی کرده و نویسندگان با مشارکت یکدیگر ضمن نقد، بررسی و چکش‌کاری داستان‌ها به خلق آثار یکدیگر کمک کرده‌اند.

قائم‌مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به اهمیت بازنویسی ابراز کرد: یک نویسنده باید قبل از ارائه اثرش چندبار آن را بخواند و از زوایای مختلف به آن نگاه کرده و اشکالات را برطرف کند، با این کار نویسنده راحت‌تر به جهان ذهنی مخاطب نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: داستان انقلاب باید تصویری از خود انقلاب را ارائه بدهد و برآمده از موضوعات، اتفاقات و شخصیت‌ها باشد و رنگ و بوی جغرافیای موردنظر نویسنده را در برداشته باشد همچنین نویسنده حوزه داستان و رمان انقلاب باید تاریخ گذشته کشور را بداند تا به این طریق خواننده را با خود همراه کند.

این مسئول ادامه کرد: نویسنده رمان این قابلیت را دارد که لباسی نو بر تن تاریخ بپوشاند و با تازگی در سوژه و خلاقیت در مضمون از تکرار سوژه‌های پیش‌پاافتاده بپرهیزد، انقلاب در ابتدا در تفکر و اندیشه انسان صورت می‌گیرد، بنابراین در ادبیات انقلاب اسلامی باید به آثاری بپردازیم که برآمده از تحول اندیشه انقلابی باشد که اگر چنین اتفاقی نیفتد آثار ادبیات انقلاب به تکرار خواهد افتاد.

این نویسنده، آرمان‌گرایی، واقع‌گرایی و تعهد را سه ویژگی لازم برای آثار ادبیات انقلاب برشمرد  و گفت: باید بدانیم چگونه گفتن به‌اندازه چه گفتن اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به حوزه نوجوانان عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که جهت نوشتن داستان برای نوجوانان باید ابتدا نیازهای آن‌ها را شناخت و در ادامه با زبان مناسب نوجوانان تصاویر درست و واقع‌گرایانه از انقلابیون پیش چشم آن‌ها ترسیم کرد تا بتوانند با شخصیت داستان‌ها همزادپنداری داشته باشند در این صورت است که می‌توانیم بگوییم داستان ما اثرگذاری لازم را روی مخاطب دارد.

ناطق اشاره کرد: آثار انقلابی باید امیدآفرین باشد البته نه امیدی که از جنس بعضی سریال‌های سخیف تلویزیونی است.

8 داستان از 5 نویسنده در کتاب«هفت زمستان»

در ادامه این برنامه روح‌الله شریفی گردآورنده داستان‌ها در خصوص مجموعه «هفت زمستان» بیان کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم این کتاب را منتشر کنیم، ابتدا موضوع به‌صورت کلی، انقلاب قزوین بود اما پس از مشورت با آقای ناطق و دوستان حوزه هنری به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در خصوص یک واقعه تاریخی اثرگذار بنویسیم.

وی افزود: به همین جهت واقعه هفتم دی‌ماه سال 1357 به‌عنوان موضوع کتاب مشخص شد، پس از مشخص شدن موضوع با 13 نفر از نویسندگان استان قزوین جلساتی برگزار کردیم و داستان‌ها نگارش شد، پس از ارسال به تهران و کارشناسی داستان‌ها درنهایت هشت داستان از پنج نویسنده مورد تأیید قرار گرفت و در این کتاب چاپ شد.

گفتنی است، در این برنامه از مجموعه داستان هفت زمستان رونمایی به عمل آمد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان