۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین گستاخی «آقااجازه‌ها» بعد از انفعال دیپلماسی خنده
کد خبر: ۳۳۳۸۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ساعت: ۹:۳۶ ↗ لینک کوتاه

شباهت بیانیه ۱۲ بندی اتحادیه اروپا به شروط ترامپ!

گستاخی «آقااجازه‌ها» بعد از انفعال دیپلماسی خنده

پس از بیش از هفت ماه تعلل اروپا در راه اندازی کانال مالی فی مابین و انجام وظایف برجامی اش سه کشور اروپایی ماکت و شکلی ناقص از این کانال را رونمایی کردند و پس از آن بیانیه ای دوازده بندی علیه کشورمان منتشر کردند.

گستاخی «آقااجازه‌ها» بعد از انفعال دیپلماسی خنده
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  بیانیه دیروز اتحادیه اروپا خط پایانی بر چند ماه طراحی چشم‌آبی‌ها علیه کشورمان در حوزه امنیتی دیپلماتیک بود. بیانیه‌ای سراسر اتهام و ورود دخالت آمیز به مسائل داخلی کشورمان که گستاخی اروپایی‌ها پس از چند ماه انفعال و سکوت دیپلماتیک ایران را در معرض نمایش گذاشت. اروپایی‌ها دقیقا به خودشان اجازه داده‌اند که در هر مسئله‌ای میل دارند، از جمله صنعت موشکی ایران که وابسته به امنیت و اقتدار دفاعی کشورمان است، ورود کنند.

البته وزارت خارجه بعد از مدت‌ها انفعال در برابر اقدامات امنیتی علیه دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ بیانیه اتحادیه اروپا را در چند بند داده است اما آنچه می توان در این رفت و برگشت دیپلماتیک مطمح نظر قرار داد یک دور تسلسل باطل با اروپاست که بیشتر به رفتار دیپلماتیک ایران و بازخورد آن در این بیانیه باز می گردد. 

چند نکته‌ای که وزارت خارجه در پاسخ به بیانه اتحادیه اروپا پاسخ داده‌ است چیز جدیدی نیست. لااقل برای رسانه‌ها که تحرکات اروپا در این چند ماه برای راه اندازی کانال مالی فی مابین را رصد می‌کردند و تحلیل‌های مختلفی درباره اقدامات اتحادیه‌ اروپا ارائه دادند این موضوع تا حد زیادی قابل پیش بینی بود. رفتار انفعالی دیپلماسی ایرانی که برخی از کارشناسان آنرا شکیبایی برای راه اندازی کانال مالی عنوان می کردند، حتی در برابر اتهامات گستاخانه علیه دستگاه دیپلماسی هم ادامه یافت. 

در همین رابطه در بیانیه پنج محوری وزارت خارجه آمده است: « طرح اتهامات بی پایه ای همچون طراحی و یا اقدام تروریستی در اروپا از ابتدا بی اساس و تعجب برانگیز بود. ایراد چنین اتهامات واهی و بی اساس و ابراز نگرانی اروپایی ها در شرایطی که گروههای تروریستی و جنایتکار شناخته شده  و دارای شناسنامه برای جهانیان در اروپا آزادانه فعالیت می کنند، نه تنها در شرایط کنونی سازنده نیست بلکه در راستای اهداف معاندینی است که خواهان تیرگی روابط ایران با اروپا هستند.»

اینکه وزارت خارجه بیان می کند در ابتدا این اتهامات بی اساس تعجب آور بود ولی به آن پاسخ صریح مانند این بیانیه نداد و آنرا به طور دیپلماتیک پیگیری نکرد و اینک که اروپایی ها به مرحله بهره‌بردای از این اتهامات رسیده‌اند به طور دیر هنگام به آن پاسخ می دهد، خود جای تامل دارد. در چند ماه اخیر فعالیت‌های امنیتی و اتهام آمیزی علیه دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای مختلف اروپایی انجام شد که تا به امروز چندان به آن پاسخ صریح و مقتدرانه‌ای داده نشده است.

از سوی دیگر به تازگی «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان مطرح کرد که اقدام اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار مالی و تبادلات تجاری با ایران دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می شد که به علت فشارهای آمریکا، به طول انجامید.

اینکه بعد از بیش از هفت ماه وقت تلف کردن اروپا و راه اندازی یک کانال مالی ناقص که ماکت کانال مالی SPV است؛ اتحادیه اروپا که تضمین داده بود برجام را در غیاب آمریکا ادامه می دهد نه تنها به وظایف خود بلکه خلل آمریکا را جبران می‌کند، عمل نکرده و انتظارات برآورده نشده است، بازهم ضعف دیپلماسی ایرانی در مقطع کنونی را نشان می‌دهد. 

موضوع FATF که گویی به شرط اروپایی‌ها بدل شده است تا برجام که وظیفه‌شان هست را اجرایی کنند، چندی است که در حوزه سیاست داخلی مطرح می شود و گروه‌های مختلف سیاسی نسبت به آن موضع دارند. برخی از گروه‌های سیاسی از جمله اصلاح طلبان طوری FATF را در داخل کشور مطرح می کنند که اگر ایران وارد آن نشود نمی تواند از مواهب برجام بهرمند شود. حتی این اعتراض را نسبت به منتقدان دارند که بررسی طولانی مدت لوایح مربوط به FATF سبب شده که ایران نتواند از نتایج برجام بهره مند شود.  موضوعی که دستگاه دیپلماسی هم درمجلس و مجمع تشخیص و نهادهای دیگر به دنبال آن بود. حالا به گونه‌ای شده است که این مسئله به عنوان مطالبه‌ای از سوی اتحادیه اروپا مطرح می شود. گویی آنقدر خودمان این موضوع را تکرار کردیم که حالا طرف مقابل هم این دروغ را باور کرده است و حتی آنرا حق خود می داند!

نکته سوم و دخالت آمیز اروپایی‌ها که بازهم در حوزه دیپلماسی تعریف می شود بعد از اتهامات واهی مختلف نگرانی از پیشرفت موشکی ایران است که در سراسر بیانیه اتحادیه اروپا موج می زند.  اتحادیه اروپا در بیانیه‌ دوازده‌بندی خود در اقدامی مداخله‌جویانه نسبت به برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده است و از ایران خواسته تا تمامی اقدامات لازم برای احترام به قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل را اتخاذ کند.

در نهایت شباهت زیادی میان بیانیه دوازده بندی اروپایی‌ها که حسن روحانی در اوائل دولت یازدهم  آنان را «آقااجازه‌ها» خطاب می‌کرد و شروط دوازده گانه آمریکا برای مذاکره با ایران که چندی پیش توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام شد، دیده می شود. جالب اینجاست که تحرکات امنیتی علیه دیپلماتهای کشورمان به آمریکا و تحریک کشورهای اروپایی توسط کدخدا باز می گردد. همانطور که کارشناسان مطرح می کنند راه اندازی ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) به نوعی آزمایش اروپاست و امروز توپ در زمین قاره سبزی‌ها قرار دارد تا چقدر می توانند وعده‌ها و تعهدات خود را عملی کنند وگرنه بیشتر جلو رفتن با اروپایی‌ها و از بین رفتن زمان نیز چیزی جز خسارت محض و تقریبا هیچ عاید کشورمان نمی کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نیز مطرح کرد: «سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) پیش از اینکه برای ایران مهم باشد برای اروپایی ها مهم است تا به دنیا نشان دهند، استقلال دارند و می تواند منافع خود را پیگیری کنند.» بنابراین این اتفاقات بیشتر نشان می‌دهد اروپایی‌ها نه تنها در مقابل آمریکا و اقدامات آن نمی ایستند بلکه به طور کاملا حساب شده‌ای در پازل کاخ سفید بازی می کنند. 




انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان