۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین گوشت‌های یارانه‌ای سر از بازار آزاد درمی‌آورد!
کد خبر: ۳۳۳۸۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۵:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش نارضایتی مردم از توزیع گوشت و مرغ؛

گوشت‌های یارانه‌ای سر از بازار آزاد درمی‌آورد!

متاسفانه عدم تخصیص سهمیه کافی و عدم نظارت بر مصرف خانوار و اطلاع رسانی نامناسب در برخی شهرستان‌ها باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است.

 گوشت‌های یارانه‌ای سر از بازار آزاد درمی‌آورد!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ گرانی‌ها نه تنها به طلا و ارز، لوازم خانگی، مسکن، مواد شوینده، دستمال کاغذی و پوشک بچه بسنده نکرد بلکه این روزها به اقلام ضروری مانند لبنیات، نان، گوشت و مرغ و برنج، روغن و رب گوجه فرنگی نیز رسید که عناصر اصلی در سبد غذایی مردم محسوب می‌شوند.

عدم اختصاص سبد حمایتی به برخی از خانواده‌ها تا عدم توزیع مناسب گوشت و مرغ دولتی دغدغه‌ای است که افکار بسیاری از مردم به ویژه قشر کارگر، سطح متوسط و پایین جامعه را پریشان کرده است.

این روزها توزیع سبد کالا و گوشت و مرغ یارانه‌ای از مسائلی است مردم را درگیر کرده تا جایی که با صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌ها مواجه هستیم.

بعد از نابسامانی‌های اقتصادی که طی چند ماه گذشته در کشور رخ داد، قیمت کالاهایی که سبد اصلی خانوارها را تشکیل می‌دهند به شدت افزایش یافت، به همین دلیل دولت تصمیم گرفت تا با عرضه گوشت قرمز منجمد یا گرم با قیمت مصوب و همچنین توزیع مرغ گرم و منجمد در راستای تنظیم بازار و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه اقدام کند.

متاسفانه عدم تخصیص سهمیه کافی و عدم نظارت بر مصرف خانوار و اطلاع رسانی نامناسب در برخی شهرستان‌ها باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است.

برای آگاهی از نحوه توزیع گوشت در قزوین به یکی از محل‌های توزیع گوشت مراجعه کردیم، در همان لحظه ورود نابسامانی و نبود نظم در روند توزیع گوشت میان مردم مشخص بود و مردمی که ساعت‌ها در انتظار دریافت گوشت بودند یک سری انتقادات به این روند وارد کردند.

هیچ نظارت بر مراکز عرضه گوشت و مرغ وجود ندارد
یکی از شهروندان قزوینی که در صف انتظار تحویل گوشت تنظیم بازار ایستاده بود، می‌گوید: متاسفانه هیچ اطلاع رسانی در مورد مکان و زمان گوشت و مرغ تنظیم بازار ارائه نمی‌شود به طوری که باید هر بار به مراکز مراجعه کنیم تا متوجه شویم که آیا توزیع دارند یا خیر؟!

وی می‌افزود: نزدیک به سه ساعت در صف ایستاده‌ایم و بعد اعلام شده که امروز گوشت سهمیه‌ای نداریم.

این شهروند قزوینی بیان می‌کند: متاسفانه نظارت در مراکز توزیع گوشت‌های یارانه‌ای ضعیف است، به طوری که برخی سهمیه گوشت یارانه‌ای خود را در بازار آزاد و یا به بستگان خود به فروش رسانده‌اند.

شهروندی دیگری با اظهار نارضایتی از وضعیت توزیع، می‌گوید: این نحوه توزیع اصلا مناسب نیست چراکه حق بسیاری از شهروندان پایمال می‌شود.

وی می‌افزاید: هفته گذشته از ساعت 7صبح تا 3بعداظهر در صف انتظار تحویل گوشت ایستاده بودم و بعد از کلی انتظار و تحمل گرسنگی و تشنگی بالاخره موفق شدم 2بسته مرغ تحویل بگیرم؛ اما بسیاری از افرادی که در صف منتظر بودند، نتوانستند مرغ دریافت کنند.

شهروند دیگری که در گوشه ای از شدت خستگی بر روی زمین نشسته بود، می‌گوید: دولت می‌تواند در جهت تنظیم بازار مانند گذشته اجناس را کوپنی کند تا عدالت برای همه رعایت شود.

وی ادامه می‌دهد: با این حرکت کرامت انسان‌ها زیر سوال می‌رود بطوری که ما طی چند نوبتی که در صف منتظر مانده ایم شاهد درگیری‌های لفظی بودیم.

این خانم می‌افزاید: چرا ما باید در این شرایط و فشار اقتصادی شاهد این نوع رفتارها از سوی مردم باشیم؟ چرا کسی به داد مردم نمی‌رسد؟!

خانم دیگری با وجود کمردرد و مشکلات جسمی در صف ایستاده است، عنوان می‌کند: من امروز باید برای فیزیوتراپی کمرم می‌رفتم، اما از روی ناچاری مجبور شدم درد را تحمل کنم و در صف بایستم.

وی ادامه می‌دهد: همسرم بازنشسته است و یک میلیون و 200هزار تومان دریافتی دارد، ما چطور باید با این وضعیت اقتصادی بتوانیم زندگی خود را بگذرانیم.

یکی دیگر از شهروندان حاضر در محل توزیع می‌گوید: مشخص نیست چرا فردی می‌تواند چندین بسته گوشت بگیرد، اما به برخی هم اصلا گوشت نمی‌رسد.

وی بیان می‌کند: هفته گذشته اطلاع رسانی صورت نگرفته بود و فقط تعداد محدودی در صف بودند به طوری که هر کدام چند سهمیه را دریافت کردند.

شهروند دیگری می‌گوید: متاسفانه فروشگاه‌ها هم در زمینه اطلاع رسانی کوتاهی می‌کنند؛ به‌طوری که ما یک ساعت‌ونیم در صف بودیم و هرکدام یک جواب به ما می‌دهند.

وی اذعان می‌کند: هفته پیش مراجعه کردم در پاسخ گفتند که آخر هفته مراجعه کنید روز پنجشنبه که مجدد مراجعه کردم در جواب گفتند روز گذشته توزیع شد و مقدارش محدود بود؛ ما هر روز باید به اینجا مراجعه کنیم تا متوجه توزیع گوشت یا مرغ شویم.

این شهروند با بیان اینکه بازار خرید گوشت قرمز نابسامانی‌های زیادی دارد، ابراز می‌کند: توزیع گوشت قرمز منجمد با نرخ 29هزار تومان بسیار مناسب است، اما به شرطی که نحوه توزیع آن مدیریت شود اما متاسفانه اکنون شاهد وجود نابسامانی‌های فراوانی هستیم.

وی اضافه می‌کند: برای خرید گوشت از ساعت 7صبح در این محل حضور داریم و با گذشت بیش از پنج ساعت هنوز موفق به خرید نشده‌ایم که علت اصلی آن نبود مدیریت در نحوه توزیع گوشت در فروشگاه‌ها است.

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: با این اوصاف حق دیگران ضایع شده و بسیاری از خانواده‌های نیازمند نمی‌توانند گوشت مورد نیاز خانوار خود را خریداری و تامین کنند.

قیمت گوشت و مرغ روند کاهش را پیش می‌گیرد
منوچهر حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، درباره وضعیت گوشت و مرغ در بازار اظهار می‌کند: بحث بازار بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز مردم دغدغه‌هایی در این حوزه دارند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین می‌افزود: کالاهای اساسی و پر مصرف مردم حدود 12قلم شناسایی شده است؛ لذا باید جزو اولویت نظارت و رصد قرار گیرد چراکه دولت برای این اقلام ارز ۴۲۰۰ در نظر گرفته است.

وی بیان می‌کند: میزان کالاهای اساسی که در جهت تنظیم بازار در سطح کشور توزیع می‌شود بسیار محدود بوده و برای تعدیل قیمت‌ها صورت گرفته است.

این مسئول تصریح می‌کند: طی تفاهم نامه‌ای با اتحادیه مرغداری‌ها بنا شد در مقابل تحویل نهاده با ارز 4200تومان؛ گوشت گرم مرغ با قیمت 10هزار 500تومان به ستاد تنظیم بازار عرضه کنند که از یک بهمن شروع شده است.

وی عنوان می‌کند: حدود 40 تا 60فروشگاه در سطح استان شناسایی شده که پراکنش آن‌ها با توجه به سطح دسترسی مردم انتخاب شده است.

این مسئول درباره میزان گوشت منجمد و گوشت گرم قرمز می‌گوید: میزان گوشت عرضه شده کم است که با واردات گوشت و دام زنده و کشتار آن در کشتارگاه زیاران به نظر می‌رسد که ظرف چند روز آینده این مشکل کمتر شود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت گوشت منجمد 29 هزار تومان و گوشت گرم تعادلی 38هزار تومان است.

حبیبی تصریح می‌کند: از آنجاییکه دولت برای کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کند باید دقت و نظارت لازم را داشته باشیم تا کالاها به مصرف خانوار برسد، اگرچه جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از 50فروشگاه را شناسایی کرده و نظارت لازم را دارند تا مراجعه کننده‌ها به اندازه نیاز خود خرید کنند.

وی می‌گوید: پیش بینی ما این است که ظرف روزهای آینده بتوانیم تعداد این فروشگاه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم میزان بیشتری از این کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ را توزیع کنیم تا این فشار و نگرانی که وجود دارد برطرف شود.

معاون اقتصادی استاندار قزوین بیان می‌کند: نظارت‌ها باید بیشتر شود اما پیش بینی این است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هم گوشت قرمز و گوشت مرغ روند کاهش قیمت را طی کند.

به گزارش صبح قزوین ؛ مهم‌ترین مشکل نحوه توزیع گوشت در قزوین نداشتن برنامه در اختصاص این بسته حمایتی به اقشار آسیب‌پذیراست، از طرفی بی‌نظمی و نبود صف‌بندی در محل‌های توزیع گوشت موجب سوءاستفاده دلالان شده به طوری‌که بخش زیادی از این سهمیه سر از بازار آزاد در می‌آورد.

امیدواریم که مسئولین امر بتوانند با تدبیر بهتری بهترین روش را برای توزیع بسته‌های حمایتی در نظر بگیرند تا همه اقشار به ویژه اقشار آسیب پذیر نیز بتوانند از این بسته‌ها برخوردار شوند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان