۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مصرف مواد در محیط‌ کاری، بیش از ۲۰درصد است
کد خبر: ۳۳۳۸۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۲:۴۹ ↗ لینک کوتاه

معاون درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری:

مصرف مواد در محیط‌ کاری، بیش از ۲۰درصد است

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: مصرف مواد در محیط‌های کار بالای ۲۰درصد است که رقم بالایی است و آسیب‌هایی را در پی دارد که منجر به کاهش تولید و بهره وری می‌شود.

مصرف مواد در محیط‌ کاری، بیش از ۲۰درصد است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر فرید براتی سده، ظهر امروز(سه‌شنبه) در کارگاه تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری در سالن اجتماعات تالار شهر قزوین با اشاره به ضرورت پیشگیری از مصرف مواد و جلوگیری از بروز آسیب‌ها در محیط کاری اظهار کرد: هم اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده دائمی مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور وجود دارد که هزینه‌های اقتصادی و بار روانی و اجتماعی فراوانی برای خود و جامعه ایجاد می‌کنند.

وی افزود: براساس اعلام مسئولان اعتیاد عامل اصلی وقوع بیشتر طلاق‌ها در کشور است یا اینکه به نوعی ردپایی از اعتیاد در طلاق دیده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه توانمندسازی معتادان بهبودیافته در دستور کار بهزیستی قرار گرفه است؛ گفت: فعالیت‌های متنوعی در بخش درمان و بازتوانی و بهبودی از اعتیاد انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: محیط‌های کاری شامل دو دسته محیط‌های اداری و سازمانی و محیط‌های صنعتی و تولیدی است که طی چند سال گذشته وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جوامع صنعتی فعال شده و اقداماتی انجام دادند.

این مسئول بیان کرد: سازمان بهزیستی هم در محیط‌های اداری و نهادی اقداماتی را داشته که در این راستا طرح کیان در محیط‌های اداری و سازمانی از طریق سازمان بهزیستی و طرح کاج توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا می‌شود که برنامه کارمندیاری از جمله برنامه‌های در حال انجام است.

فعالیت بیش از 7هزار مرکز سرپایی در کشور
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مصرف مواد در محیط‌های کار بالای ۲۰درصد است که رقم بالایی است و آسیب‌هایی را در پی دارد که منجر به کاهش تولید و بهره وری، افزایش تنش‌های کاری و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

براتی سده بیان کرد: فشارهای روانی و اجتماعی و استرس‌ها در مصرف مواد آحاد جامعه اثرگذار است که استرس محیط کاری و فشارهای روانی ناشی از کار استرس زا بوده و موجب دامن زدن به مصرف مواد می‌شود که در نهایت موجب فرسودگی شغلی می‌شود.

وی در ادامه گفت: فرسودگی شغلی بدبینی نسبت به کار، خستگی روانی و جسمی، بدبینی و شک گرایی نسبت به محیطکاری را به دنبال دارد که در مجموع موجب افت کارکرد می‌شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور عنوان کرد: بیش از 7هزار مرکز سرپایی، ۱۲۰۰ مرکز اقامتی بهبود، ۲۵۰ مرکز دی آی سی، ۱۰۰ شلتر برای اسکان و خدمات رسانی به معتادان بی‌خانمان، در سراسر کشور وجود دارد.

این مسئول همچنین در مراسم افتتاح مرکز سرپناه شبانه بانوان در قزوین اظهار کرد: ضرورت راه اندازی چنین مراکزی در جامعه انکارناپذیر است و در این راستا 5 مرکز دی آی سی و 2سرپناه شبانه برای مردان مصرف کننده بی خانمان در استان فعالیت دارند؛ اما برای زنان چنین سرپناهی در قزوین وجود نداشت که خوشبختانه با دایر شدن این مرکز امیدواریم گام‌های جدی برای خدمات رسانی به جامعه هدف برداشته شود.

وی در ادامه گفت: همکاری و همراهی که در ایجاد مرکز از سوی ارگان‌های مختلف استان وجود داشت ستودنی است.
انتهای پیام/7003 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان