۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرایی دو دهه عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س)
کد خبر: ۳۳۳۷۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ساعت: ۱۰:۵۱ ↗ لینک کوتاه

در گفتگویی مطرح شد:

چرایی دو دهه عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س)

حجت الاسلام والمسلمین کوثریان گفت: تاریخ شهادت حضرت صدیقه الطاهره (س) به طور دقیق معلوم نیست، از این روی شیعیان در دو دهه به عزاداری می‌پردازند.

چرایی دو دهه عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س)
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،همزمان با شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) و فرارسیدن ایام فاطمیه، حجت الاسلام والمسلمین حامد کوثریان خطیب و کارشناس علوم قرآنی درباره چرایی دو دهه عزاداری در مصیبت شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: در ایام فاطمیه همیشه این سوال مطرح است که منشأ اصلی مراسمات عزاداری کجاست؟ یا  فاطمیه به چه ایامی موسوم است؟ دراین باره باید گفت که درباره ایام فاطمیه حدیث و نثر خاصی از اهل بیت (ع) به دست ما نرسیده است و در روایات نیز چیزی به معنای فاطمیه دیده نشده یا از بزرگان شنیده نشده است. اما آن چیزی که عیان است، در تاریخ شهادت حضرت صدیقه الطاهره (س) دقیق معلوم نیست، یک دلیل عام دارد که اکثر ولادت و شهادت‌های ائمه اطهار (ع) در اسناد و روایات به درستی نقل و ثبت نشده و گاها تحریف شده است.

چرایی دو دهه عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س) / آیا می‌توان در ایام فاطمیه مراسمات جشن و شادی برگزار کرد؟وی ادامه داد: در نقل شهادت حضرت زهرا(س) عامل دیگری، چون خفقان و سیاهی آن دوران نیز دخیل است، که دشمنی با اهل بیت (ع) و حضرت زهرا(س) در اوج بود و نمی‌خواستند که موضوع شهادت برای مردم شفاف شود، بخصوص اینکه خود حضرت زهرا (س) وصیت کرده بودند تشییع پیکر ایشان مخفی انجام شود. البته باید در نظر داشت که در برخی از کتب تاریخی شهادت حضرت زهرا (س) ۹۵ و ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر (ص) نقل شده است. از این روی با وجود این ۲ تاریخ ایام فاطمیه شکل گرفته است و شیعیان در حد فاصله این ۲روز به عزاداری خواهند پرداخت.

چرایی دو دهه عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س) / آیا می‌توان در ایام فاطمیه مراسمات جشن و شادی برگزار کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین کوثریان در پاسخ به این سوال که  آیا می‌توانیم در این ایام برنامه شادی داشته باشیم یا خیر؟ تصریح کرد: این ایام را فاطمیه نامیدند منتها در روایات نیامده است و حالا بین این ایام اگر کسی بخواهد مراسم جشن و شادی داشته باشد اگر آلوده به گناه نباشد اشکالی ندارد، آنچه مد نظر علما و مراجع تقلید است روز شهادت است که به احترام حضرت مراسمی گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/1404

 

منبع: باشگاه خبر نگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان