۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب‌های قزوین سرشماری شدند
کد خبر: ۳۳۳۷۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان:

پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب‌های قزوین سرشماری شدند

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب های استان خبر داد.

پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب‌های قزوین سرشماری شدند
سیاوش رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی استان با هدف شناسایی گونه‌های بومی، مهاجر و به منظور تعیین جمعیت پرندگان و وضعیت اکوسیستم‌های تالابی استان انجام شد.

وی افزود: این برنامه در ایران براساس برنامه جهانی که توسط موسسه بین‌المللی تالاب‌ها اعلام می‌شود هرساله در بازه زمانی مشخص اجرا می شود و امسال از تاریخ ۱۱ دی لغایت ۱۱ بهمن همزمان با دیگر کشورهای نیمکره شمالی در زیستگاه‌های آبی اجرا شد.

این مسئول تصریح کرد: در سال جاری سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی استان توسط اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با حضور و مشارکت کارشناسان متخصص و محیط بانان در همه سایت‌های تالابی استان شامل رودخانه خررود و شور، تالاب یعقوب آباد «قارپوزآباد»، رودخانه شاهرود، دریاچه سد منجیل، دریاچه اوان و حوضچه های تصفیه خانه شهر قزوین و سایر آبگیرهای استان انجام شد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌‌ زیست استان گفت: در این سرشماری ۱۸گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیت ۱۹۱۲ قطعه شناسایی و شمارش شد که بیشترین جمعیت‌ها متعلق به گونه‌های اردک سرسبز، کاکایی سرسیاه، باکلان بزرگ، خوتکا و خروس کولی ثبت شد.

وی عنوان کرد: تعداد مشاهدات در سرشماری سالجاری نسبت به سرشماری سال گذشته، ۳۵ درصد بیشتر بوده و شرایط خوب آب و هوایی در روزهای سرشماری امسال در این افزایش بی تاثیر نبوده است.

رضازاده در پایان گفت: با تعیین جمعیت و وضعیت پرندگان بومی و مهاجر می‌توان نسبت به چگونگی کیفیت زیستگاه‌های این پرندگان در طی سال‌های گذشته پی‌برده و برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند به عمل آورد که با کاهش نزولات جوی و کاهش سطح آب تالاب‌ها در سالجاری زیستگاه این پرندگان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. 
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان